Senaste nytt

Rookiereport: United Global First / London - Houston

dalton

Medlem
Inledning
Då var det dags för min allra första reserapport där jag i denna del kommer att fokusera på UA Global First.
Jag skulle på konferens i New Orleans och fick av en händelse bekräftade uppgraderingar hela vägen tur/retur. Mer om den historien kan ni läsa här

Mina förväntningar var i förhand tudelade med tanke på att jag tidigare åkt UA domestic i USA där servicen varit... amerikansk... Däremot hade jag relativt höga förväntningar på hårdvaran då jag sett bra reviews kring denna från diverse siter på nätet.

Ditresan i sin helhet var enligt routingen CPH-LHR-IAH-MSY, men då det finns många rapporter på både SK intra-eu C och UA domestic F väljer jag att ta det långa benet.
et enda nämnvärda på CPH var den fina wireless-installationen i SL precis vid BC-hörnan, enligt nedan.
Den höjer verkligen exklusivitetskänslan :)
SL_Fininstall.jpeg


Disclaimer: Då jag är orutinerad tripreportkille är bilderna tagna med iPhone5, samt att viss typ av alkoholhaltig dryck gjorde att bilder ibland glömde tas vid måltidsintag.

Avgång från LHR
SK-planet landade på LHR T3 och UA flyger till EWR samt IAH från T4, vilket innebar busstransfer mellan terminalerna i sedvanlig ordning.
Efter att ha köat igenom security på T4 (ingen fast lane för premiumkunder här inte..) bar det av till loungen.
På LHR T4 finns ej någon Star Alliance lounge, utan här underkontrakterade de Skyteam-loungen på T4.
Loungen hade två våningar och kändes luftig och fräsch, hade ordentligt med snacks och en del varm mat.
Så även om den inte var i BA-klass så var jag positivt överraskad.
Ännu mer positivt överraskad blev jag när såg att de hade riktig champagne som det då genast blev ett glas av.
scaryteam_lounge.jpeg

Cirka 30 minuter innan boarding bar det av sig till gaten där man redan hade börjat boarda.
På amerikanskt maner tillämpades prioritetsboarding i form av deras Premier Access-koncept=i princip alla kan boarda direkt. Kändes inte direkt första klass.

När det var min tur att blippa BP så pep det och blev rött (det man alltid vill ska hända om det inte är så att det inte finns någon kabin längre fram), och det visade sig att APIS-info ej följt med från SK (puh..)

LHR - IAH

Datum: 01JUN2013
Flight: UA971
Tid: 13:35 - 18:10 (10.35 flygtid)
Flygplan: Boeing 767-300ER
Klass: Första Klass
Plats: 1K

Pre-Departure
Vid påstigning blev jag välkomnad till min plats och tilltalad med namn av den brittiska pursern. Det serverades champagne i plastglas som alltid pre-departure med amerikanska carriers. Meny delades ut och genomgång kring hårdvaran gjordes.
Predep_Skumpa.jpg

Global First på UA 767 har två rader med konfigurationen 1-1-1, varav 2K normalt reserverad för crewrest.
Med fem personer i kabinen borgade det för bra service.
1K var väldigt privat, ska man resa med sällskap är nog 1A och 1C de bästa platserna, då 1C har en skiljevägg till höger.

Då endast en passagerarbrygga användes behövde samtliga passagerare gå igenom både first och business vilket gjorde att det inte blev så lugnt och skönt i kabinen pre-boarding som det annars kan vara.

Menyer delades ut och beställningar på mat togs redan in på marken, vilket gav en viss stressad känsla även om man fick det serverat när man ville väl uppe i luften.

Meny

To Begin

Warm Appetizer
Vegetable spring roll and ginger prawn skewer with chile sauce

Soup
Wild Mushroom and Aspargus

Fresh seasonal greens
Tomatoes, pecans and croutons with your choice of creamy yogurt dressing or balsamic vinaigrette

Main Course

Tenderloin of beef
Port wine sauce, fried onions,, aspargus-filled pasta, spaetzle, carrots and zucchini

Breast of Chicken
Creamy morei mushroom sauce, potato noodles, broccoli and carrots

Thai-style Fillet of Tilapia with Shrimp
Chile-coconut sauce, potato straws, basmati rice and garlic sprouts

Porcini Mushroom-filled Tortellini
Creamy truffle sauce and mushrooms with Parmesan cheese

To Finish

International Cheese Selection
Grapes and crackers with Portal Late Bottled Vintage Porto 2008

Dessert
Ice Cream with your choice of toppings and assorted petite sweets

Prior to arrival

Chicken Tortilla Wrap
Fresh fruit appetizer, carrot salad, pesto mayonnaise and chocolate

Vinlista

Champagne
Deutz Extra Aged Brut 2000 Champagne
Lanson Gold Label Brut Champagne

White Wine
Chateau de Chamirey 2009 Mercurey, Burgundy
Sileni Estates Sauvignon Blanc 2011 Marlborough
Maison Champy Pernand Vergelesses 2011 Cote de Beaune, Burgundy

Red Wine
Chateau Greysac 2009 Medoc, Bordeaux
Domaine Bouchard Pere et Fils Beaune Avaux
Estancia Reserve Meritage 2009 Paso Robles

Självklart fanns ett ordentligt utbud med olika sorters öl, whisky, likörer, läsk, kaffe och te att välja mellan utöver ovan.

Servering
När det var dags för servering lades vit duk på bordet och varma nötter samt fördrink serverades. Det blev en Lanson Gold label här, tillsammans med lite obligatoriskt vatten.
Pre_app.jpeg

Efter en liten stund frågade de om jag var redo för lite mat, och eftersom det var efter lunchtid hade hungern blivit påtaglig, så jag valde att ta mat direkt. Därav gjorde jag rookiemisstaget att missa bildtagning på några av rätterna.

Det mesta smakade väldigt bra, med undantag vårrullarna som smakade ungefär som de såg ut.

För övrigt första gången jag lyckats få en vettig köttbit (läs ej överstekt) på ett plan.

Springrolls.jpeg

Tenderloin.jpeg
(Någon råkade spilla sig lite...)

När det var dags för dessert avböjde jag, men kan från mitt sällskap i 1C bekräfta att glass-spektaklet var en höjdare.

Jag tog istället en stadig kaffe och bad dem dessutom hålla mitt champagneglas fyllt, en uppgift som de lyckades lösa med den äran. Pursern som hade välkomnat mig på flygningen kollade till mig åtminstone en gång i halvtimman och gjorde att man verkligen kände sig väl omhändertagen.
Skumpa.jpeg

Hårdvara samt IFE

Stolen var hur skön som helst, var absolut inte några problem att hitta skön ställning att varken sitta eller ligga, kunde somnat i vilken del som helst även om jag här inte sov då det var dagflygning. Det fanns också bra storagemöjligheter för en liten väska både vid vänstra och högra armstödet.
Då den är uppbyggd som den är, behöver man också ett shoulder-belt vid take-off och landing, var dock inga problem.

Lyckades inte få en jättebra bild på helheten så infogar en bild från United som ger en bra överblick

UGF_300x200.jpg
Storage1.jpeg

IFE var bra med ett 150-tal filmer och serier av olika slag, och för mig som är van SK-resenär fantastiskt bra bildkvalitet.
IFE.jpeg

Sammanfattning
Första gången med UA över atlanten, och dessutom i deras Första klass.
Jag blev väldigt imponerad av servicen då mina förväntningar baserat på tidigare erfarenheter var ganska lågt satta. De var hela tiden uppmärksamma och såg verkligen till att man hade det bra.
Fågeln var relativt sliten och det slitna intrycket på kärran sänkte "kvalitetskänslan" en del, även om själva förstaklass-stolen var relativt ny.
Matdelen med undantag från dryckerna var de samma som i BusinessFirst vilket kändes lite tråkigt, även om vi i GF blev serverade utan bricka.
Jämför man t.ex. med LH eller LX över atlanten känns det som att det där verkligen är en nivå över, på alla plan, här var det mest hårdvaran.

Värt pengarna? I mitt fall där jag betalade 2100kr för uppgradering tur retur - JA.
På vägen hem fick jag erbjudandet att uppgradera från BusinessFirst till Global First för $2700, där tackade jag bestämt nej.
 

Senator

Moderator
Det är bara ganska nyligen att man har börjat använda flygplan med F-C-Y+-Y från IAH efter sammanslagningen av United och Continental. Alla flyg mellan IAH och EWR till LHR som är f.d. Continental destinationer avgår från LHR T4 och inte T1 som resterande UA destinationer i USA: ORD, IAD, SFO och LAX. Skillnaden är att du hade fått testat Star Alliance First Loungen, men jag vet inte om detta något att sträva efter, jag skall kolla i juli.

Om ett år öppnas nya LHR T2 som kommer få namnet: Terminal 2: The Queen's Terminal blev det bestämt idag. Skall bli kul att se vilka faciliteter man gemensamt kommer ha för alla Star bolag där, hoppas BAs T5 är riktmärket :)

Med tanke på vad du betalade så är det väl ett riktigt kap eller hur :) Jag är dock glad att jag INTE valde UA F på mina två resor i juli/augusti, men valde LH/LX... Och ja, man "måste" käka en "Ice Cream Sundae" när man åker ett amerikanskt bolag, det ingår liksom i paketet...
 
Trevlig rapport. Dock så tycker jag att det är illa att de serverar välkomstbubbel i plastglas. Det är ju ändå första klass du reser.
Sedan tycker jag också att det var lite skralt med alternativ till middagen. Jag tolkade detta som en 3-rätters middag.
Men som du skrev, samma koncept kör de i deras business produkt.
 

FF#1

Medlem
Tack för en bra rapport, har länge väntat efter någon som är villig att dela med sig av sina UA F upplevelser i form av ett reportage.
 

dalton

Medlem
Amerikanska carriers ska enligt någon FAA-rekommendation servera i plastglas pre-departure. Lite tråkigt som sagt, sänker exklusivitietskänslan ett antal snäpp. :(

"Plastic glasses are easier to collect because they can be thrown away, which results in flight attendants' getting to their seats sooner. An FAA spokesman says the use of glass isn't prohibited, but the agency "highly recommends using disposable products." Foreign carriers aren't subject to FAA recommendations, so they can set a more elegant table for takeoff."

Källa: U.S. Airlines Serve Champagne In Plastic to Comply With FAA - WSJ.com
 
Last edited:

Mikael

Medlem
För den oinvigde, GlobalFirst är deras internationella första klass antar jag, men BusinessFirst, är det alltså deras business-produkt?
Anses Uniteds domestic First vara en mindre bra produkt? Även på längre resor (tex östkust till västkust)?
 

Alx

Medlem
För den oinvigde, GlobalFirst är deras internationella första klass antar jag, men BusinessFirst, är det alltså deras business-produkt?
Anses Uniteds domestic First vara en mindre bra produkt? Även på längre resor (tex östkust till västkust)?

Du har uppfattat det helt rätt.

UA Global First = First class
UA BusinessFirst = Business class
UA First = domestic business class (likställd med intra europeisk business class)

Bortsett från P.S. (Premium Service) flygningarna JFK-SFO/LAX samt enstaka flighter där man tillfälligt sätter in internationellt konfigurerade flygplan så skiljer sig inte domestic First åt oavsett det är ett kort hopp eller EWR-HNL. Det är en helt OK motsvarighet till de få europeiska flygbolag som erbjuder en lite större business stol med mer recline än ekonomi klass.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Konstigt att jag missat denna rapporten tdigare. Kul läsning! :)

Jag ska flyga UA F mellan AMS-IAD i september på en EB awardresa. Ska bli kul att se hur det blir.
 
Toppen