Sensationsjournalistik är bedrövlig. Oljefilterproblem? Ja, den utan synd skall kasta första stenen. Vilken maskin som helst kan råka ut för detta. Jag skulle t.o.m hävda att 99% av dessa incidenter INTE föranleder artiklar men det är klart, nu var det en B787 och då måste man klanka.
Man nödevakuerar inte heller flygplanet p.g.a ett sådant problem. I allra värsta fall stänger man av en motor om det behövs men inte mer.
Borde inte DI klanka på Airbus lika gärna? Jag tänker på den A319 som nödlandade på Heathrow för ett tag sedan efter att motorkåporna slitits bort - de var ju inte stängda och låsta?
Jakten på B787 börjar bli rent tragisk och än sorgligare är det om skräckartiklarna har effekt, d.v.s att en del påverkas negativt och "inte vågar" flyga med den.
Jag skall underlätta för journalisterna dock: ALLA flygplan är dåliga. ALLA flygplan kan drabbas av tekniska fel. ALLA flygplan måste någon gång säkerhetslanda p.g.a någonting. ALLA nya flygplanstyper råkar ut för inkörningsproblem dessutom!
Jag tror att jag skall börja flyga Ford AT-5 TriMotor och Junkers Ju-52 hädanefter. Då slipper man visserligen inte ifrån oljefiltren man man slipper allt bjäfs såsom digital avionik, fly-by-wire, tryckkabin och annat som enbart är potentiella felkällor!
Eller så struntar man i flygandet helt och tar bilen, alla vet att bilkörning är MYCKET säkrare än flyget!
Det är väl därför journalisterna skriver sensationer om flyg och kör bil.
Förövrigt är det sensationsjournalistik som detta som gör att det tydligen är "farligt" så fort maskinen tillverkats i Ryssland. Däremot är det tydligen alltid säkert och bra så fort den är tillverkad i "väst". Ja, kära journalister - vad vore man utan era upplysningar? Man kanske rent av kan bli sittande i en B787 utan att förstå hur farligt det är!
Edit: Boeing 767 (ja, 767) är rent mög. Orsak: En av SAS 767or fick en svår bränsleläcka för många år sedan och tvingades nödlanda i Churchill. Den förlorade ungefär 7,2 ton per timme vill jag minnas eftersom ett rör till oljekylaren hade gått rakt av. Det borde brännmärka flygplanstypen för all framtid med tanke på att B787 tydligen råkat ut för en ny "mardröm" p.g.a oljefiltret.
Glöm inte heller när Lauda Airs 767a reverserade under flygning. Farlig maskin det där.... Ja, enligt journalistlogik. Kanske lika farlig som första de Havilland Comet!
Sedan får vi inte glömma Airbus heller med det däringa fly-by-wiresystemet som tar kontrollen över flygplanet och därmed orsakar haverier. För alla vet att så fort det händer något med en sådan kärra är det FBW som är orsaken!
ATR i synnerhet och turboprop i allmänhet är också farliga saker enligt journalister så de skall man undvika. Q400 är också synnerligen farlig att flyga med, glöm inte SAS problem med landningsställen!
Nej, om journalister tycker jag inte - fackjournalister undantagna dock. Komiskt är det dock med alla saker man får lära sig.