Senaste nytt

Hälsa och långflygningar

TreD

Medlem
Låt mig sjösätta en ny tråd på ett lite allvarligare tema. Hur förbereder sig folk - om alls - för långflygningar när det gäller trombosprevention? Själv ser jag till att jag är 'uppvätskad' och tar 5000 IE Fragmin strax före avgång.
 

Mikael

Medlem
Kan inte påstå att jag förbereder mig särskilt. Mycket vätska på flyget, samt att sträcka på benen (kort promenad) med jämna mellanrum under flygningen. Har med jämna mellanrum försökt hålla ner på alkoholen under och innan (i loungen) flygningen, men aldrig lyckats särskilt bra med det.
Vad är IE Fragmin?
 
Både när jag jobbade i kabin och när jag flyger privat använder jag alltid stödstrumpor vid flygningar som överstiger 5 timmar. Vidare rör jag på mig varje timme, dricker mycket vatten och måttligt med alkohol.
 

yopeyo

Medlem
Mycket vatten innan och under flygning, promenerar fram och tillbaka i planet några ggr och sträcker ut benen, stödstrumpor på ngn timme innan avgång.
 

TreD

Medlem
En halv treo var 8 timme ger samma skydd. Starta 8 tim före resa.
Acetylsalicylsyra kan inte jämföras med lågmolekylärt heparin i detta sammanhang.
Om dom vore likvärdiga skulle sjukvården kunna spara mycket pengar!

Nyttan av acetylsalicylsyra är fortfarande omtvistad. När det gäller ventromboser (som är de farligaste) så observeras ingen positiv effekt, medan en liten effekt kan ses på arteriella tromboser.

När det gäller alkoholdrycker så är det inget nytt att öl och sprit skall undvikas, men att vin i måttliga mängder inte verkar uttorkande på samma sätt. Den kärlvidgande effekten består dock.
 
Toppen