Senaste nytt

Flygbiljett för infant

A380*G

Medlem
De flesta flygbolag erbjuder infant utan eget säte att resa för 10% av kostnaden för en vuxenbiljett. Hur detta tolkas av flygbolagen kan dock skilja sig åt. Singapore Airlines gör tolkningen att infant reser för 10% av kostnaden för full fare i vald kabinklass, exklusive fuel surcharge och övriga avgifter och skatter. Det "enda" som infant behöver betala utöver biljetten är Airline Insurance (YQAD).

I detta fall ger det grundpris för vuxen 5000 CNY + skatter 851 CNY + avgifter 2608 CNY.
TOTALT 8459 CNY per vuxen.

Infant betalar 10% av full fare, som i detta fall råkar bli 5000 CNY + YQAD på 124 CNY.
TOTALT 5124 CNY för infant in lap.

De flesta andra bolag skulle ta 500 CNY + YQAD på 124 CNY, dvs totalt 624 CNY för infant in lap.
Alltså 10% av aktuell vuxenbiljett.

Dock valde jag ändå att boka SQ med min infant pga helhetsservice, plus att det tippar över sambon till "lifetime" A3*G.
 

charlesswe

Medlem
Tänkte köpa en enkel med poäng LPI-AMS i veckan med KL. Går inte att boka med infant på nätet så ringer jag de. Tyvärr så har KL bara otrolig dyra one-way fares LPI-AMS (runt 6kSEK i Y). Så att med barnet på knät på den 2 timmars lång flygning skulle kosta lite mer än 600SEK.

KL borde verkligen tänka om den här "one-way ska vara svindyrt"-policy, känns 90-tals.
 

MarcusC

Medlem
Tänkte köpa en enkel med poäng LPI-AMS i veckan med KL. Går inte att boka med infant på nätet så ringer jag de. Tyvärr så har KL bara otrolig dyra one-way fares LPI-AMS (runt 6kSEK i Y). Så att med barnet på knät på den 2 timmars lång flygning skulle kosta lite mer än 600SEK.

KL borde verkligen tänka om den här "one-way ska vara svindyrt"-policy, känns 90-tals.

Kan bara instämma ,tyvärr verkar de stora inte vilja hönga med LH,KL,..även BAs one way är löjligt dyra...könns helt klart förlegat ochär säker bolagen skulle tjäna mer på flexiblare prissättning, än de fåtal som måste boka sista minuten one way..
 

charlesswe

Medlem
Jag tror inte på att folk faktiskt bokar de här dyra one-ways, och väljer istället att boka en tur-retur och skippa returen.

Ja ja, jag vet att i princip "får" man inte göra så, men så länge man inte gör det varje vecka har jag aldrig hört att det har blivit något problem.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
I helgen kollade jag för skojs skull upp vad biljetten hade kostat nu om vi köpt samma flighter med SQ nu istället. Döm om min förvåning när det gick på ca 2,600 CNY mindre. En närmare titt visade sig att det är exakt samma fare basis, men att infant har fått discounted price istället för full price.

Jag mailade SQ och förklarade läget. Skrev bland annat att jag ansåg inte det vara god sed att ändra pris på exakt samma fare basis. Svaret jag fick tillbaka var att deras nya tolkning är att även infant kan vi rabatt från medföljande vuxens pris, inte på full fare. De erbjöd sig även att betala tillbaka mellanskillnaden på ca 2,600 CNY.

Så behandlar man sina kunder! Se och lär SAS och Ryanair!
 

Dr. Miles

Expert
Singapore Airlines personal kan, precis som andra, göra fel men de har ofta hanterat problemet på ett snyggt sätt.
 
Toppen