Senaste nytt

Alitalia kan bli "Aeroflot-Alitalia"

Palazzi

Medlem
Att Alitalia haft bekymmer med stora kostnader och små intäkter är sedan länge känt, men nu kan det komma en lösning på problemet. Rykten har länge florerat om att Alitalia ska köpas upp av andra medlemmar inom SKYTEAM-alliansen, men nu ser det snarare ut som att ett sammangående är att vänta.

Det är alltså ryska Aeroflot som utryckt en vilja att bilda ett stort bolag, vilket bör kunna nyttja de ekonomiska fördelar som stordrift ofta innebär.

Att någon ensam spekulant skulle köpa hela Alitalia ses otroligt då konkurrensen är stenhård, planen gamla och kostnaderna enorma. Det finns få marknader där snabbtåg och lågprisflyg har fått sådant fotfäste som i Italien, och det gäller såväl inrikes som utrikes.

Sammangåendet skulle ta ungefär samma uttryck som det mellan AF-KLM. Troligt är också att inrikesflyget bantas ytterligare i samband med det potentiella skapandet av en Rysk-Italiensk flygbolagsjätte.

Även om det på pappret blir ett sammangående kommer Aeroflot att köpa majoriteten av aktieposterna. Etihad är en annan spekulant på aktieposter, då de sägs vilja åt fifth freedom agreements på sin väg till Nord och Sydamerika. Direktiven om försäljning kommer från den Italienska regeringen. President "Enrico Letta" påstår att företaget ska vara helt avyttrat innan slutet av 2014.

Länk på Italienska: Aeroflot vuole Alitalia | TTG Italia
 

cmj

Medlem
Låter positivt för Alitalia, men vet inte om jag vill kalla planen gamla. Snittåldern på deras flotta är 8,4år, vilket kan jämföras med Swiss som har en genomsnittsålder på sin flotta av 10,8år.
 

Palazzi

Medlem
Låter positivt för Alitalia, men vet inte om jag vill kalla planen gamla. Snittåldern på deras flotta är 8,4år, vilket kan jämföras med Swiss som har en genomsnittsålder på sin flotta av 10,8år.

Jag citerade bara en artikel utan att kolla upp fakta :eek: 8.4år är inte alls farligt, men något äldre än sina LCC-konkurrenter. Det jobbigaste är väl alla snabbtåg som numera stannar överallt och knappt kostar något att åka med... :)
 

cmj

Medlem
Jag citerade bara en artikel utan att kolla upp fakta :eek: 8.4år är inte alls farligt, men något äldre än sina LCC-konkurrenter. Det jobbigaste är väl alla snabbtåg som numera stannar överallt och knappt kostar något att åka med... :)

Nej, jag förstår att du bara citerade, syftade bara på att den som skrivit artikeln kanske borde kollat fakta lite bättre. :)
 

Alf

Medlem
Det låter som ett passande par. Jag undviker till varje pris att åka med någon av dessa bolag.
 

Palazzi

Medlem
Det låter som ett passande par. Jag undviker till varje pris att åka med någon av dessa bolag.

Har egentligen ingenting emot servicen på Alitalia, men de är ju förvånansvärt dyra.
Känns lite som SAS priser från 90-talet. Direktflyg i ekonomiklass mellan FCO & CPH kostade från 5.500kr T/R :confused:

Bolaget är väl inte sämre än mycket annat, men kan man välja BA/SWISS/AF så känns givetvis inte Alitalia som ett alternativ.

Har allmän ryssrädsla, så har inte testat Aeroflot:eek:
 
Toppen