Senaste nytt

Checka in "värdesaker"?

Mikael

Medlem
Under nästa USDM award-resa (som går till Asien och omfattar både SAS, Lufthansa, Thai och Air China) kommer jag att behöva ta med mig en del presenter, bla ett par märkesväskor. Var går gränsen för hur mycket man kan checka in när det gäller lite mer värdefulla saker? Det kommer att bli besvärligt om allt måste hanteras som handbaggage. Jag fick för ett antal år sedan vid en länge resa min incheckade väska uppbruten och en ring stals. Flygbolaget (tror det var LH) gav mig till svar att man inte ska checka in värdesaker och att de inte kunde ta ansvar, därav min fråga.
Om något skulle hända med det incheckade baggaget (det skulle gå sönder, försvinna, eller stjälas), tar flygbolaget ansvar? Eller är det upp till rese- eller hemförsäkringen?
 

Chrille

Medlem
Om du frågar flygbolagen blir svaret det du fick tidigare, d v s att du inte ska checka in några "värdesaker".
Kan ett alternativ vara att skicka sakerna med kurirpost i förväg?
Eller att plasta in väskan i gladpack till en sån där svårforcerad kokong som en del resenärer gör nuförtiden?
 

jsn

Medlem
Flygbolagen ersätter väl med en standardersättning per kg försvunnet/skadat bagage?
 

agehall

Medlem
Regeln är enkel: Checka aldrig in något som du vill få tillbaka när du kommer fram till din destination. Detta gäller oavsett värdet på prylarna.
 

Mikael

Medlem
Om du frågar flygbolagen blir svaret det du fick tidigare, d v s att du inte ska checka in några "värdesaker".
Regeln är enkel: Checka aldrig in något som du vill få tillbaka när du kommer fram till din destination. Detta gäller oavsett värdet på prylarna.

Jag är med på detta, men precis som jsn säger, ersätts inget av flygbolaget? Har de verkligen inget ansvar?
Allt går inte att ta med som handbaggage...
 

Dr. Miles

Expert
Jag är med på detta, men precis som jsn säger, ersätts inget av flygbolaget? Har de verkligen inget ansvar?
Allt går inte att ta med som handbaggage...

Som jsn skrev, flygbolaget ersätter endast per kg. Om jag inte missminner helt fel, det är enligt Warsaw Convention.

Wikipedia skrev:
17 SDR per kilogram for checked luggage and cargo, or US$20 per kilogram for non-signatories of the amended Montreal Convention.
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Jag läste nog för snabbt vad jsn skrev. OK, per kg. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men är det det som gäller så. Kanske hemförsäkringen täcker del av möjlig skada/förlust.
 

Homer

Medlem
Oavsett vad som ersätts eller inte, hur ska du kunna bevisa vad du hade i incheckat bagge?

Flyg via JNB så är det standard att väskan blivit uppbruten och genomsökt. :)
 

Dr. Miles

Expert
När jag åkte med PIA (Pakistan International Airlines) för länge sedan, sålde de extra försäkring som gällde både för passageraren och för bagaget vid incheckning.
 
Toppen