Senaste nytt

Blå tåget inför restidsgaranti

Palazzi

Medlem
Blå tåget kommer i dagarna att lansera en restidsgaranti som innebär att om tåget är mer än 1h försenat enligt gällande tidtabell så kommer resenären erbjudas en gratisbiljett med giltighetstid i tre månader.

Om man väljer att istället få pengar gäller generellt: 25% av beloppet tillbaka om tåget är en timme försenat, och 50% av beloppet om det rör sig om mer än två timmar. Om blå tåget har egna mer generösa regler här framgår inte.

Det är också osäkert om vad som gäller när ett tåg blir 59min försenat... 0kr i ersättning?
 

Agö

Medlem
Någonting om vems fel förseningen måste vara? Jfr. SJ:s tjafs (måhända rätt) om Trafikverket...
 

twiggs

Medlem
Det är också osäkert om vad som gäller när ett tåg blir 59min försenat... 0kr i ersättning?

Jag vet inte hur din klocka är ställd, men i min klocka är en timma 60 minuter. Allt därunder förefaller att inte ersättas, givetvis utefter EU-direktiven.
 

nilsson

Medlem
You win some, you lose some. Säger taxikvittot att jag kommer hem 00:01 så är det en halv dags traktamente till som gäller.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet inte hur din klocka är ställd, men i min klocka är en timma 60 minuter. Allt därunder förefaller att inte ersättas, givetvis utefter EU-direktiven.

Tack för det spydiga svaret :) Min klocka har också 60min/h....
Vad EU-direktiven säger är väl ganska oväsentligt OM Blå tåget har mer generösa regler för konsumenterna (vilket var min fråga).
I deras pressmeddelande stod varken nämnt EU-regleringar eller annan information. Som ni kanske observerat är redan ersättning till ny biljett efter en timmes försening utanför EU's direktiv, även om det förefaller vara branschstandard.
 

twiggs

Medlem
Tack för det spydiga svaret :) Min klocka har också 60min/h....
Vad EU-direktiven säger är väl ganska oväsentligt OM Blå tåget har mer generösa regler för konsumenterna (vilket var min fråga).
I deras pressmeddelande stod varken nämnt EU-regleringar eller annan information. Som ni kanske observerat är redan ersättning till ny biljett efter en timmes försening utanför EU's direktiv, även om det förefaller vara branschstandard.

Spydighet var inte alls min tanke, utan jag ville bara belysa det faktum att en (1) timme är gränsen för försening i detta avseende. Varför skulle då 59 minuter ersättas?

Denna ersättning är bara ett alternativ för att slippa betala ut pengar till resenärerna – utan att veta helt och hållet säkert så antar jag att Blå Tåget lätt kan avvara platser med tanke på deras låga beläggning som jag sett tåget ha flera gånger. Deras tidtabell var dessutom så uruselt lagd från Trafikverkets sida att det är minimal risk att de uppnår 60 minuters försening på eget bevåg om jag förstått det hela rätt.

Hur någon kan få detta till generösa regler för konsumenter har jag lite svårt att begripa med de fåtaliga avgångar som Blå Tåget erbjuder varje vecka. Handlar det om 4 avgångar i vardera riktning? I tre månader; lite drygt 50 avgångar har man att välja mellan… På en sträcka i hela landet. Med en avgång om dagen. 4 dagar i veckan. SJ framstår här som enormt generösa i jämförelse!!!
 

Palazzi

Medlem
Spydighet var inte alls min tanke, utan jag ville bara belysa det faktum att en (1) timme är gränsen för försening i detta avseende. Varför skulle då 59 minuter ersättas?

Denna ersättning är bara ett alternativ för att slippa betala ut pengar till resenärerna – utan att veta helt och hållet säkert så antar jag att Blå Tåget lätt kan avvara platser med tanke på deras låga beläggning som jag sett tåget ha flera gånger. Deras tidtabell var dessutom så uruselt lagd från Trafikverkets sida att det är minimal risk att de uppnår 60 minuters försening på eget bevåg om jag förstått det hela rätt.

Hur någon kan få detta till generösa regler för konsumenter har jag lite svårt att begripa med de fåtaliga avgångar som Blå Tåget erbjuder varje vecka. Handlar det om 4 avgångar i vardera riktning? I tre månader; lite drygt 50 avgångar har man att välja mellan… På en sträcka i hela landet. Med en avgång om dagen. 4 dagar i veckan. SJ framstår här som enormt generösa i jämförelse!!!

Allt är ju relativt, men direktiven säger att du får tillbaka 25% kontant vilket motsvarar max 175kr (0.25x700kr) med Blå tåget. Givetvis låser Blå tåget in sina kunder genom detta... Talar inte om allmänt generös inställning, men jag tar personligen en ny biljett värd 700kr före 175kr kontant.

SJ's regler är mer generösa då garantichecken de gäller ett år ist för 3mån. Skillnaden är ju dock att SJ's ersätter beloppet som du betalade, vilket gör att om du var förutseende och köpte biljetten för 55kr får du en check för 55kr. Om du ska ta tåget kl 09.00 då istället för försenat tåg med tänkt avgång 08.30 kan du bara dra av 55kr på nästa biljettpris, som troligen nu är 150kr.
 

twiggs

Medlem
Verkar vara oavsett anledning, men det står inte preciserat... Kommer troligen mer info inom kort.

Nja, jag letade lite på deras hemsida och fann detta:

Blå Tåget skrev:
Ersättning om Blå Tåget orsakat förseningen:

Om förseningen överstiger 60 min kontaktar ni BT kundtjänst så snart som möjligt efter avslutad resa.

Inom tre månader kan ni erhålla en friresa med vårt tåg i valfri riktning. Gäller den klass som grundbiljetten avser.

Kontakta oss när det är dags för denna resa antingen via info@blataget.com eller 0771-501 501.
 
Toppen