Senaste nytt

[Tips] Använda avios på Japan inrikes flygningar

Dr. Miles

Expert
Jag tipsade om detta till @pitch tidigare i en annan tråd men det är kanske värt för egen tråd.

Att köpa Japan inrikes flygbiljett som avgår under stora helger är ren smärta. Det kostar skjortan. (OK, kanske inte lika mycket som Lufthansa flyg från Frankfurt till Stockholm)
Olika rabatter försvinner då och det går inte heller att använda bl a Yokoso Japan fare, Star Alliance Japan Airpass under storhelgerna.

Om man använder British Airways Executive Club avios, kan man boka bonusresa som består endast med Japan Airlines inrikesflyg i långt förvag. Det går att boka upp till är 330-355 dagar framåt. Dessutom för en låg kostnad.
Det ar MYCKET användbart för att JAL Mileage Bank (JMB) medlemmar kan inte boka Japan inrikes bonusresa som sker längre framåt än 2 månader från dagens datum, om det inte är en del av utrikes bonusresa.

Tokyo - Sapporo T/R kostar bara 9.000 avios för resa under nyårshelgen.
Screenshot20130605_4.png

Tokyo - Okinawa T/R kostar mer, men fortfarande en bra deal för 15.000 avios för resa under nyårshelgen.
Screenshot20130605_3.png

De flesta Japan inrikes flyg är under 600 miles avstånd och då kostar en flight i Economy bara 4.500 avios.
Man behöver inte tänka på bränsletillägget heller. Det är förbjudet att ta bränsletillägg på Japan inrikes flygningar.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Är det möjligt att köpa en cash-up på dessa awards, och sedan kunna tjäna miles på den nya bokningsklassen?
 

Dr. Miles

Expert
Är det möjligt att köpa en cash-up på dessa awards, och sedan kunna tjäna miles på den nya bokningsklassen?
Går det att köpa en Cash-up? Ja, enligt Japan Airlines japansk webbsida.

JAL skrev:
対象運賃
大人普通運賃、小児普通運賃、往復割引、シャトル往復割引、身体障がい者割引、JALビジネスきっぷ、eビジネス6、特便割引、特別乗継割引
(上記以外の運賃をご利用時は、ご搭乗当日に空港でファーストクラスに空席がある場合、ご利用可能です。)
(Det går att uppgradera andra biljettyper på flygplatsen samma dag, ifall det finns ledig First class plats tillgänglig)

Om det går att tjäna nya bokningsklassens miles/avios är det osäker om det fungerar på British Airways Executive Club, men det har rapporterats i japanskt forum att många har fått uppgraderad klassens miles till JAL Mileage Bank.

Angående Cash upgrade på JAL flygning i Japan finns det också en tråd.
http://www.businessclass.se/british...s-naer-flyger-inrikes-med-japan-airlines.html
 

minatoku

Medlem
Hade tidigare tittat på flyg till OKA from HND eller NRT men utan att gå via någon lokal resebyrå (typ HIS) så skulle de kosta nästan 70 000 yen per person t/r, vilket är ganska saftigt... Och då var det inte ens någon speciell helg.

Det här verkar ju betydligt mycket bättre!
 

Dr. Miles

Expert
Fram till 2013-JUN-13 pågår det Buy avios kampanj och man kan få upp till 7.000 avios extra.

Inköpskostnad av 24.000 + 7.000 avios är 459 EUR = 14,80 EUR per 1.000 avios

4.500 avios / 1.000 * 14,8 EUR = 66,60 EUR per flyg (de flesta inrikesflyg i Japan)
7.500 avios / 1.000 * 14,8 EUR = 111,00 EUR per flyg (långa flygningar som Tokyo-Okinawa)
 

shikakui

Medlem
Vilken slump! Jag som just funderar på att använda united mileage plus för att flyga till okinawa.
10000 poäng i turist / 20000 business från Mongoliet / Tibet till Okinawa.

Jag kan inte bestämma mig mellan mongoliet eller tibet dock...
 

Dr. Miles

Expert
Vilken slump! Jag som just funderar på att använda united mileage plus för att flyga till okinawa.
10000 poäng i turist / 20000 business från Mongoliet / Tibet till Okinawa.

Jag kan inte bestämma mig mellan mongoliet eller tibet dock...
OT svar.
Om du inte har Tibet Travel Permit for Foreigner kan du inte besöka Tibet (i alla fall inte lagligt), även om du har en flygbiljett till/från Lhasa.
 
Toppen