Senaste nytt

Tyska Deutsche Bahn planerar regionaltåg i Italien

Palazzi

Medlem
Italien har alltid varit en intressant marknad för tyska banker, flygbolag etc och nu planerar man även att gå in på den Italienska tågmarknaden. Det hela handlar om en gigantisk satsning på regionaltåg, vilken blir den första stora utmanaren till statliga Trenitalia på korta distanser.

Sedan den Italienska tågmarknaden öppnades har den troligen varit den mest konkurrenssatta i Europa, men det har främst gällt höghastighetståg inom landet, och långväga tågsträckor mellan Europeiska länder. Förutom små kommunala tågverksamheter har Trenitalia behållit en ohotad position på regionala marknader.

Irritationen har länge varit stor över att Trenitalias tåg varit i mycket dåligt skick, och undertecknad kan intyga att så ofta varit fallet. I gengäld har det varit mycket fördelaktiga priser för tågresande. De få försök som skett med modernare tåg har inneburit högre priser, och därigenom sämre beläggning. De enda destinationer där modernare tåg fått genomslag är där trafiktrycket är som högst (runt storstäderna).

Tyska Deutsche Bahn tror sig dock ha en lösning på problemet och får trafiklicens för sitt Italienska dotterbolag, Italia Rail, redan i år. Trafikstart dröjer tills 2014 då en mängd nya tåg behöver köpas in.

Länk: Treni tedeschi in Italia per le tratte regionali. Arriva la concorrenza! | News
 

MarcusC

Medlem
Det är ju intressant DB expanderar. Men vad jag inte riktigt förstår/tycker är rättvist är ju att DB får konkurrera på andra marknader, samtidigt är tysklan stängt för konkurrens på rälsen?? Vad tycker EUs konkurrens myndighet om detta egentligen?!
 

Palazzi

Medlem
Det är ju intressant DB expanderar. Men vad jag inte riktigt förstår/tycker är rättvist är ju att DB får konkurrera på andra marknader, samtidigt är tysklan stängt för konkurrens på rälsen?? Vad tycker EUs konkurrens myndighet om detta egentligen?!

Bra fråga, och något jag faktiskt aldrig reflekterat över. Ingen fri konkurrens på tysk räls alltså? Är det undantag för vissa linjer, eller finns det ett allmänt undantag för Österrike? Vet att ÖBB trafikerar några stationer i Tyskland påväg till Salzburg (ett fåtal) och att ett annat österrikiskt järnvägsbolag planerar att göra detsamma.

Detta betyder också att SJ inte kommer trafikera Hamburg-Köpenhamn-Stockholm utan att det isf blir DB... (efter danska tunnelbygget) Trångt på Öresund om SJ ska behålla sina avgångar till Köpenhamn. Ännu konstigare är ju DSB inte kan trafikera fehrmantunneln som de själva bekostar.... Måste ju gå att förhandla fram undantag i avtal.

Det som dock är tur i sammanhanget är ju att DB är en duktig operatör. Positivt är också att deras expansion leder till att man kan inleda smidig trafik från norden ända till Italien, då de snart finns representerade på alla marknader.

I.o.m att det är Tyskland vi talar om så antar jag att EU inte yttrar ett knysst. De som sitter vi rodret brukar styra direktiven...
Tråkigt tycker jag personligen. Hade varit häftigt med SJ till Tyskland, även om jag inte imponeras av det svenska järnvägsbolaget i alla lägen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nja det finns väl privata aktörer vad jag vet, Inter-Connex/Veolia t.ex.

InterConnex Streckengrafik

...och en massa andra på små lokala linjer.

Men visst, det är väl inte direkt någon konkurrens på fjärrsträckorna, vilket skulle behövas eftersom DB är apdyra att åka med. Alla som kan (dvs ska någonstans i närheten av en storstad) flyger här, i princip ALLTID billigare på längre sträckor som BER-MUC/CGN.

Man släppte för övrigt långfärdsbussarna fria nyligen så att de kan konkurrera med DB.
 

Palazzi

Medlem
Nja det finns väl privata aktörer vad jag vet, Inter-Connex/Veolia t.ex.

InterConnex Streckengrafik

...och en massa andra på små lokala linjer.

Men visst, det är väl inte direkt någon konkurrens på fjärrsträckorna, vilket skulle behövas eftersom DB är apdyra att åka med. Alla som kan (dvs ska någonstans i närheten av en storstad) flyger här, i princip ALLTID billigare på längre sträckor som BER-MUC/CGN.

Man släppte för övrigt långfärdsbussarna fria nyligen så att de kan konkurrera med DB.

Tack för klargörandet :) Har ännu inte rest med DB (eller jo, men lääänge sedan). Har dock hört från Tyska vänner om de ohemula priserna. Väldigt prisvärt är det dock att boka tåg från London till Tyskland på codeshare, så länge bokningen sker via Eurostar :).

Antar att den bristande konkurrensen beror på den gigantiska volymen tåg som DB har. Man ska ha en STOR summa pengar om man ska ta sig in där på riktigt. Samma gäller väl i Frankrike... Var det inte så att de "tappat bort" 200 tåg på 20år, och nu utlyste hittelön:p
 

NyfikenGrau

Medlem
Antar att den bristande konkurrensen beror på den gigantiska volymen tåg som DB har. Man ska ha en STOR summa pengar om man ska ta sig in där på riktigt.

Framför allt ska man nog kunna ligga ute med en stor summa pengar innan tjuriga tyska myndigheter äntligen har givit sin Zulassung (godkännande) till dittan och dattan, en enorm teknikbyråkrati här och ibland får man för sig att vissa förseningar inte bara beror på konstruktions- eller byggfusk i Tyskland utan även på dessa nitiska besiktningsmyndigheter som alltid vaknat på fel sida - DB blir också ständigt försenade men jag går efter mina fördomar och förutsätter att skattebetalarna får ta en del av notan när det gäller just DB :p
 
Toppen