Senaste nytt

Eurobonus 2.0 - Nytt nivå over gull under vurdering

olsen

Medlem
I en norsk næringslivsavis (Finansavisen på papir) er det i dag en artikkel om Eurobonus og at SAS nå jobber konkret med en rekke tiltak for å gjøre reisen enda mer behagelig.

Det viktigste jeg kan trekke ut av denne artikkelen er:

"Neste generasjon gullkort, på et nytt nivå over dagens gullstandard, er under vurdering.

- Vi jobber hardt for å utvikle Eurobonus. Konkret er det blant annet snakk om et nytt nivå over gullstatus og en rekke andre reiserelaterte tjenester i programmet. Høsten 2013 vil vi gå ut med eksakt hvordan det kommer til å bli, forteller konserndirektør Eivind Roald i SAS til Finansavisen.

Blant ideene skal være muligheten for et ekstra gullkort til familiemedlemmer eller mulighet til å beholde gullstatus selv om man faller under kravet i en tolvmånedersperiode. En annen ide er rett til å ta ut bonusreise uansett strekning og tidspunkt. - Ingenting er avgjort. Vent til høsten, understreker Roald."

Forøvrig står det også at SAS er i forhandlinger med Avinor om fast-track på sikkerhetssjekken i Bergen, Stavanger og Trondheim.
 
Last edited:

vicce

Medlem
Just detta tycker jag låter intressant och bra. Jag antar att det gäller hela EB programmet i alla länder och inte bara i Norge?

"Blant ideene skal være muligheten for et ekstra gullkort til familiemedlemmer eller mulighet til å beholde gullstatus selv om man faller under kravet i en tolvmånedersperiode."
 

Agö

Medlem
Jag antar att det är en officiell nivå baserad på tydliga krav i segment/poäng. Det vore verkligen toppen.
 
Hvorfor går de ut med dette nå? :confused: Kan de ikke heller vente til de har noe mer konkret? Det er så typisk SAS og komme med slike utspill, også går det bare i glemmeboken...... Piece of advice: Hold kjeft til dere er klare til å implementere. Så holder dere ikke kundene deres for narr...,

Oj hva krass jeg ble.
 

olsen

Medlem
Hvorfor går de ut med dette nå? :confused: Kan de ikke heller vente til de har noe mer konkret? Det er så typisk SAS og komme med slike utspill, også går det bare i glemmeboken...... Piece of advice: Hold kjeft til dere er klare til å implementere. Så holder dere ikke kundene deres for narr...,

Oj hva krass jeg ble.

Jeg tror vi må se det i sammenheng med at det igjen ble åpnet for opptjening av bonuspoeng i Norge. Siden 17 mai har SAS vært i media nesten hver dag (i alle fall i de riksdekkende avisene og nettavisene som jeg leser). Så ville vel Finansavisens journalist ha eksempler for nye planer for Eurobonus fremover. Slik forplanter det seg og det er ikke sikkert at nytt gullnivå var det Roald hadde tenkt å snakke om i utgangspunktet, men heller fasttrack på de store flyplassene, lounge innenriks på OSL. Men jeg synes likevel det er gode nyheter at SAS vurderer et nytt nivå eller å forbedre gullnivået vi har i dag.
 

SWEDE

Medlem
Hvorfor går de ut med dette nå? :confused: Kan de ikke heller vente til de har noe mer konkret? Det er så typisk SAS og komme med slike utspill, også går det bare i glemmeboken...... Piece of advice: Hold kjeft til dere er klare til å implementere. Så holder dere ikke kundene deres for narr...,
Oj hva krass jeg ble.

SAS' timing påminner om gamla Ericsson mobile phones och dess efterföljare Sony Ericsson: Det var visningar och mediareportage i en evighet före produkten långt senare kom ut, alltid flera Q's försenad. Såvida den inte vid den utlovade tidpunkten redan var nerlagd=dödfödd, så var den i vart fall inte längre särskilt tekniskt intressant.

När det gäller EBG så kan de starta med att lägga kraven på SEN-nivå. Det är allt för många EBG-kort ute redan nu. När därefter varannan norsk passagerare springer omkring med ett så blir det inte roligt!
 

Palazzi

Medlem
SAS' timing påminner om gamla Ericsson mobile phones och dess efterföljare Sony Ericsson: Det var visningar och mediareportage i en evighet före produkten långt senare kom ut, alltid flera Q's försenad. Såvida den inte vid den utlovade tidpunkten redan var nerlagd=dödfödd, så var den i vart fall inte längre särskilt tekniskt intressant.

När det gäller EBG så kan de starta med att lägga kraven på SEN-nivå. Det är allt för många EBG-kort ute redan nu. När därefter varannan norsk passagerare springer omkring med ett så blir det inte roligt!

Jag håller med dig om att det går inflation i EBG. Ett problem är väl dock att det finns många andra program man kan byta till inom alliansen och nå nästan samma fördelar. Om det varit samma krav för EBG och SEN hade jag ju inte tvekat att köra på SEN (om inte fördelarna ökar för EBG). Nu känner ju inte många till Aegean, men man får ju nästan samma fördelar som EBG för 19.000mi...

Man får väl hoppas på kundens okunnigheten om alternativen om man vill höja kraven, för annars försvinner ju de kunder som man tidigare "låst in". Jag antar att de säljer ut information ur registret för ganska mycket pengar till olika företag, och dessutom väljer många SAS utifrån sitt medlemskap i Eurobonus.

En ny nivå ovanför EBG tror jag däremot på :).
 

SWEDE

Medlem
Jag håller med dig om att det går inflation i EBG. Ett problem är väl dock att det finns många andra program man kan byta till inom alliansen och nå nästan samma fördelar. Om det varit samma krav för EBG och SEN hade jag ju inte tvekat att köra på SEN (om inte fördelarna ökar för EBG). Nu känner ju inte många till Aegean, men man får ju nästan samma fördelar som EBG för 19.000mi...

Man får väl hoppas på kundens okunnigheten om alternativen om man vill höja kraven, för annars försvinner ju de kunder som man tidigare "låst in". Jag antar att de säljer ut information ur registret för ganska mycket pengar till olika företag, och dessutom väljer många SAS utifrån sitt medlemskap i Eurobonus.

En ny nivå ovanför EBG tror jag däremot på :).

När det gäller Aegean är det ett mysterium för mig att *A fortfarande tillåter en medlem med så låga krav. Det kortet utgör en inte obetydlig belastning på *A-systemet. Någon skall ju betala för att en av deras kortinnehavare sitter och kolkar på var och varannan *A-lounge. Dessutom ogillar jag starkt att kortet till yttermera visso ligger i händerna på folk som inte alls flyger med bolaget. Ergo hoppas jag att det i nutida *A-anda, sker en radikal förändring i den saken.
Utöver det så är ju tendensen stark inom övriga *A bolag att premiera de kunder som flyger med just dem och att vikta ner 'snyltarna'. Det betyder att det enskilda resemönstret samt bolagets geografiska tyngdpunkt allt mer blir den avgörande faktorn vid val av medlemskap. På så vis ligger EB väldigt bra till i den Skandinaviska avkroken.
 

Palazzi

Medlem
När det gäller Aegean är det ett mysterium för mig att *A fortfarande tillåter en medlem med så låga krav. Det kortet utgör en inte obetydlig belastning på *A-systemet. Någon skall ju betala för att en av deras kortinnehavare sitter och kolkar på var och varannan *A-lounge. Dessutom ogillar jag starkt att kortet till yttermera visso ligger i händerna på folk som inte alls flyger med bolaget. Ergo hoppas jag att det i nutida *A-anda, sker en radikal förändring i den saken.
Utöver det så är ju tendensen stark inom övriga *A bolag att premiera de kunder som flyger med just dem och att vikta ner 'snyltarna'. Det betyder att det enskilda resemönstret samt bolagets geografiska tyngdpunkt allt mer blir den avgörande faktorn vid val av medlemskap. På så vis ligger EB väldigt bra till i den Skandinaviska avkroken.

Håller med om allt ovanstående. Dock tycker jag inte man kan lasta "snyltarna" så länge möjligheten finns. Kommer säkert korrigeras snart, men håller med om att det är underligt att det inte resan skett.
 
Toppen