Senaste nytt

Bromma flygplats tar emot för stora flygplan

Hörde idag på nyheterna samt läste på SvD | Sveriges kvalitetssajt för nyheter att Bromma flygpalts tar emot för stora flygplan. Intressant att Malmö Aviation använder flygplans modell som är för stor till BMA.

Jag har aldrig gillat Malmö Aviation och nu visar det sig att de inte följer regler som deras flygplans tillverkaren har på AVRO RJ100. Snart Malmö Aviation opererar från ARN och Terminal 3... Snyggt jobbat.

Läs artikeln nedan:

Bromma flygplats tar emot för stora flygplan | SvD
 
Intressant läsning och artikel. Som SAS:are har jag inte heller så mycket för TF trots att många överöser dem med beröm över servicen ombord som de faktiskt bakat in i biljettpriset. Också dåligt med no seating policy vilket ger en liten Ryanair känsla när man kommer ombord.
Men samtidigt låter det konstigt att detta skulle handla om TF:s "Jumbolino", de har ju flugit med denna från BMA i hur många år som helst...likaså SN:s flygningar till BRU. Tror nog att flygbolaget de syftar på i detta fall är AY och deras Embraer.
Men vi får väl se vad som händer i framtiden då TF uppgraderar sina kärror till större. Tror snarare på att de bygger ut landningsbanan än ev. slutar att flyga med TF:s nya maskiner.
 

agehall

Medlem
Det finns väl inte jättemycket plats att bygga ut BMA på? Visst skulle man kunna flytta lite på vägen, men jag är tveksam till att det kommer att hända.
 
Är det verkligen RJ100 som är problemet? Finnair flyger ju Airbus A319 (vikt ca 64 ton) till Bromma och RJ100 väger ju bara 44 ton...

Jag har landat med propellerplan efter en A319 på Bromma och då tog jag ut svängen rejält för att inte hamna i turbulens. Flög in lågt och landade kort för att inte hamna i svallet. Man är inte så kaxig i en DA40 (vikt 1.3 ton) när någon som väger 50 gånger mer just piskade upp luften framför en :)
 

twiggs

Medlem
Är det verkligen RJ100 som är problemet? Finnair flyger ju Airbus A319 (vikt ca 64 ton) till Bromma och RJ100 väger ju bara 44 ton...

Jag har landat med propellerplan efter en A319 på Bromma och då tog jag ut svängen rejält för att inte hamna i turbulens. Flög in lågt och landade kort för att inte hamna i svallet. Man är inte så kaxig i en DA40 (vikt 1.3 ton) när någon som väger 50 gånger mer just piskade upp luften framför en :)

Detta kan bara inte stämma! A319 är bannlyst på BMA.
 

vicce

Medlem
Är det verkligen RJ100 som är problemet? Finnair flyger ju Airbus A319 (vikt ca 64 ton) till Bromma och RJ100 väger ju bara 44 ton...

Jag har landat med propellerplan efter en A319 på Bromma och då tog jag ut svängen rejält för att inte hamna i turbulens. Flög in lågt och landade kort för att inte hamna i svallet. Man är inte så kaxig i en DA40 (vikt 1.3 ton) när någon som väger 50 gånger mer just piskade upp luften framför en :)

Detta kan bara inte stämma! A319 är bannlyst på BMA.

Finnair flyger med Embraer 170 på Bromma.
 
Toppen