Senaste nytt

Förtydligande information om SAS Go & SAS Plus

Dr. Miles

Expert
Det har varit lång diskussion om SAS nya koncept SAS Go & SAS Plus i olika trådar.
Jag gör ett försökt att samla information om SAS Go & SAS Plus här.

SAS har uppdaterat webbsidan med tydlig information om vad som ingår i respektive produkt.

Produkt&Service:

SAS Go Plus - Nordic and Europe - SAS
Comparaison_Europe.jpg




SAS Go Plus - Intercontinental - SAS
Comparaison_Intercont.jpg
]


Bokningsklasser:

Inom Europa
SAS Plus: C, J, Y, S, B, P, A
SAS Go: E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O​

Bokningsklass C kommer inom Europa marknadsföras som business class i bokningssystemen. Övriga bokningsklasser i SAS Plus kommer marknadsföras som Premium Economy.

Interkontinentalt
SAS Business: C, D, Z
SAS Plus: Y, S, B, P
SAS Go: E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
(ungefär som idag)​

Ändring av existerande bokningar i samband med introduktionen av nya servicekonceptet:

Inom Europa
-Bokningsklasserna C, D, J, Z översätts till C​

Interkontinentalt
-Bokningsklass J översätts till D
-Bokningsklass A översätts till C

Ändringarna kommer göras från 1 juni fram till de nya koncepten tas i bruk.

SAS skrev:
SAS Go and SAS Plus will be available for sale 01JUN13 and valid for travel 09JUN13.

Customers booked before 01JUN13 in Business and Economy Extra on short haul flights, with travel after 09JUN13, will receive service according to the new service class SAS Plus, SAS new Premium product.

Booking class structure

Short haulLong haul
SAS Plus
C *
J, Y, S, B, P, A
SAS Business
C, D, Z
SAS Plus
Y, S, B, P
SAS Go
E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
G - group
SAS Go
E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
G - group

Distribution short haul

  • * Booking class C on short haul will be distributed in GDS as business. Customer offer SAS Plus
  • Booking class J to A will be distributed as Premium Economy
  • Booking class E to G will be distributed as Economy
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som SAS Plus (Economy Extra?) på interkontinental flygning ger 200% EuroBonus poäng istället för dagens 150% poäng.
 

Johan_G

Medlem
Jag tycker att det ser bra ut, enkelt upplägg utan en massa konstigheter. Det ska bli intressant att få prova det och se hur det fungerar i praktiken. Om ombokningsbarheten gäller alla GO-biljetter och lounge och mat gäller alla PLUS-biljetter känns det som att det blir ett lyft på inrikes i alla fall.
 

Paby

Medlem
Det ser ut som SAS Plus (Economy Extra?) på interkontinental flygning ger 200% EuroBonus poäng istället för dagens 150% poäng.

Det är intressant om dom tar bort differentieringen i poängintjäning men behåller den i pris, för det får man väl förutsätta att dom kommer göra. Någon som förstår och kan förklara logiken?
 

skydiver

Medlem
Jag är nyfiken på det här med ombokningsflexibiliteten som inte nämns. Kommer Go automatiskt betyda oflexiblet, och Plus automatiskt flexibelt? Eller kommer kanske båda att finnas i två utföranden?

Får man anta att Plus Interkontinentalt också blir i dagens Economy Extra-stolar då? Borde ju också stå med i matrisen kan man tycka.
 

telelina

Medlem
Plus på Norden/Europa-flygningar kan bli ett bra alternativ för mig som är EBS. Frågan är då vad jag har för nytta att jaga guldstatus (förutom självaste poängen)? Ser ju absolut fast track & lounge som det jag skulle uppskatta mest med EBG. Men som redan skrivits i slutändan är det ju priset som avgör. Hur tror ni att det blir med economy extra bokningar som görs innan 1 juni men med avresa efter nya konceptet införts? Kommer de också automatiskt få 200% bonus, lounge & fast track?
 

vicce

Medlem
Tack för detta AHO, blev mycket enklare att förstå de olika klasserna nu.

Edit: Dr. Miles menade jag såklart :D
 
Last edited:
Toppen