Senaste nytt

Inga Star Alliance Awards i Business från Singapore till Helsingfors i mid-December?

niksal

Medlem
Hejsan,

Jag har satt sprätt på mina EB poäng och har bokat HEL-MUC-BKK-USM-BKK-SIN//KUL-IST-HEL för 2 i C. Det mesta är med TG.

För den som är intresserad så är USM-BKK-SIN en one-way *A award.

Mitt problem är returen. SAS påstår att det inte finns platser i C förrän 23.12. Jag är något flexibel med datumen, men ca 16.12 +-2 dagar skulle passa bäst.

Vad skulle ni rekommendera? Tror ni att det finns möjligheter att få något från SIN? Jag har kollat awardfinder, och där finns fast vad, men SAS hittar inte dessa.

Tackar för input!

Niksal

PS. Borde det finnas en sticky el.dyl. typ 'Q&A, *A Awards'
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Via BKK-FRA finns det den 17:e..

Mvh
/NotRyan

SIN Singapore Changi SG [WSSS]
BKK Bangkok Metro / Suvarnabhumi Intl TH = BKK DMK [VTBS]
TUE 17 Dec 2013 | 2 Seats

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
TG 402 SIN 08:15 BKK 09:35 777 0 FS/ CS+ YS+

BKK Bangkok Metro / Suvarnabhumi Intl TH = BKK DMK [VTBS]
FRA Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
HEL Helsinki Vantaa FI [EFHK]
TUE 17 Dec 2013 | 2 Seats

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
TG 922 BKK 13:15 FRA 19:05 747 0 FS+ CS+ YS+
-> LH 854 FRA 20:55 HEL 00:25 +1 321 0 FS/ CS+ YS+
 

niksal

Medlem
Hur hittar du den? Det skulle passa bra. SAS påstår att det endast finns ekonomi via BKK och ARN. Måste jag säga något specielt åt dem? Är det möjligt att du hittar "segment för segment" men SAS kollar endast hela resan som en? Är det någon skillnad?
 

niksal

Medlem
Jo, jag har läst den ca 12 gånger nu. ANA börjar jag inte strula med, men är det faktiskt så att JAG måste säga åt SAS att jag vill flyga SIN-BKK, sedan BKK-FRA, sedan FRA-HEL och att de inte själva kan se samma sak om jag ber om SIN-HEL? Det är ju som att gå till MCD och beställa skilt burgare, sedan pommes, sedan dryck och inte få allt då man beställer en meal?
 

Dr. Miles

Expert
Jo, jag har läst den ca 12 gånger nu. ANA börjar jag inte strula med, men är det faktiskt så att JAG måste säga åt SAS att jag vill flyga SIN-BKK, sedan BKK-FRA, sedan FRA-HEL och att de inte själva kan se samma sak om jag ber om SIN-HEL?
Nej, de kan tyvärr inte se alla routingmöjligheterna. Man måste guida dem. :)
 

A380*G

Medlem
Jo, jag har läst den ca 12 gånger nu. ANA börjar jag inte strula med, men är det faktiskt så att JAG måste säga åt SAS att jag vill flyga SIN-BKK, sedan BKK-FRA, sedan FRA-HEL och att de inte själva kan se samma sak om jag ber om SIN-HEL? Det är ju som att gå till MCD och beställa skilt burgare, sedan pommes, sedan dryck och inte få allt då man beställer en meal?

Hur ska de veta hur du vill flyga? Du kanske hade föredragit SIN-PEK-FRA-HEL eller SIN-BOM-IST-HEL eller....

Det är ju som att gå till gatuköket och beställa en hamburgertallrik och förvänta sig stark senap men ingen dressing utan att tala om det!
 

NotRyan

Medlem
Hur hittar du den? Det skulle passa bra. SAS påstår att det endast finns ekonomi via BKK och ARN. Måste jag säga något specielt åt dem? Är det möjligt att du hittar "segment för segment" men SAS kollar endast hela resan som en? Är det någon skillnad?

Man letar alltid upp platserna sträcka för sträcka, i det här fallet med KVS tool, men det funkar bra med Expertflyer också, sedan talar man om för agenten vad dom skall leta och boka in dig på. Visst kan du överlåta den sysslan på agenten, men alla är inte som vår Dr. Miles, så risken är stor att du missar möjlga routningar.

Mvh
/NotRyan
 

niksal

Medlem
Ja, nu var ju fallet att de påstod att det inte fanns någon routing i C, men hittade nog i M. Nåja, jag skall ta ert råd och försöka let sträcka för sträcka med dem. Blir nog juni före jag har tid för det samtalet...
 

niksal

Medlem
Jag vet inte vad jag skall göra. Jag ringde precis till SAS igen, och frågade om platser. Finns inte. Jag bad om att kolla om det finns via Bangkok och Frankfurt eller Köpenhamn, men det totalvägrades. "Jag ser alla alternativ och ser att det inte finns något i C, tro mig". Finns ekonomi och betalbiljetter.

Skall jag bara vänta kallt till 2 veckor innan och hoppas LH eller någon annan öppnar bonusplatser?
 
Toppen