Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

agehall

Medlem
Du får gärna ta med dig att SAS personalen i Köpenhamn kan vara ganska otrevlig.

Pratade precis med min kära mor som nyligen skulle byta plan i Köpenhamn där den vidare flighten var försenad över 2 timmar. I transfer centert tyckte SAS personalen att hon kunde ju flyga med ett annat bolag om det inte passade. Det ska också nämnas att min mor är EBG sen flera år tillbaka.

Korrekt svar där hade väl varit "Jatack, boka om mig på första bästa Star Alliance flight tack".

Men jag håller med, framförallt i CPH kan SAS personalen vara ohyggligt otrevlig och ohjälpsam.
 

cmj

Medlem
Korrekt svar där hade väl varit "Jatack, boka om mig på första bästa Star Alliance flight tack".

Men jag håller med, framförallt i CPH kan SAS personalen vara ohyggligt otrevlig och ohjälpsam.

Problemet var bara att det var sista flighten för dagen....dessutom ombord på en sliten Cimber CRJ2
 

Jacob

Medlem
Stort tack till alla som bidragit med åsikter och förslag på hur SAS kan bli det perfekta flygbolaget!

Det kom in mycket intressanta idéer och synpunkter och jag uppskattar stort att alla försökte hålla tråden seriös och konstruktiv, det gjorde mitt jobb så otroligt mycket lättare när jag skulle sammanställa allt (det tog nog mycket tid i alla fall med 10 sidor att gå igenom ;)).

För er som inte var med på Arlanda kommer här den sammanställning som presenterades på Arlanda, "en perfekt resa med SAS".

SAS har även fått presentationen via e-mail och naturligtvis finns denna tråd som de själva kan läsa i, det var omöjligt att nämna allt som tagits upp här. Nu får vi bara hoppas att de tar synpunkterna till sig...
 

Jacob

Medlem
The perfect SAS Scandinavian Airlines - Written by the members of BusinessClass.se


General opinions

We like:
-The route network
-The on-time performance
-The staff and the customer support in most instances of the journey
-SAS being very friendly with children

We would like to see:
-More longhaul routes, new routes to Africa and the US west coast
-Some improvements of the on-board product
-Some improvements to Eurobonus

Booking a ticket

We like:
-The possibility to cancel all tickets within 24 hours with a full refund
-The clarity with no hidden fees and no nasty surprises
-The Facebook team

We would like to see:
-A better booking page with fewer error messages
-Better search options, e.g. by booking class, several days
-Booking tool for Star Alliance flights on the SAS webpage
-The profile showing bookings made through other sales channels
-Restricted/discounted business class tickets
-Youth tickets to destinations outside Europe

At the airport

We like:
-The check-in experience and all the check-in options available
-The friendly ground staff
-The fast track security

We would like to see:
-Better and more consistent priority boarding
-Paid upgrades to higher class of travel

In the lounge

We like:
-The homey feeling of the lounges
-Friendly staff
-The day rooms in Copenhagen

We would like to see:

-Improved food and preferably hot food in the lounges
-Better food in the domestic lounge at Arlanda
-Some modernisation, e.g. new sofas in the Scandinavian lounges
-SAS lounges at more airports, especially at longhaul destinations

Onboard

We like:
-Economy Extra, excellent for employees with strict travel policies
-Swedish newspapers on all flights
-The breakfast onboard
-The selection of Buy Onboard products (although slightly too expensive)
-The self-service buffet in longhaul business class

We would like to see:

-Free drinks (at least coffee/tea) in economy class
-Better recognition of Eurobonus Gold and seat blocking
-A new business class product on longhaul flights
-Better AVOD, AVOD in economy class and WIFI onboard
-A few surprises every now and then

After the flight

We like:
-The good on-time performance
-The support received during irregularities
-Checked baggage sent to the final destination in Sweden on international-domestic transfers

We would like to see:

-Better handling of priority luggage

Eurobonus

We like:

-The friendly and helpful member service
-Good point earnings for expensive tickets
-Free rebookings on the internet
-No fuel surcharge
-Being able to book hotel stays with Eurobonus points

We would like to see:
-100% point earnings on all or most economy class tickets
-Free stopovers on Star Alliance award tickets
-Better booking tool for award tickets (cabin and Star Alliance flights)
-Upgrade vouchers when qualifying/requalifying for EBG
-Lounge vouchers when qualifying/requalifying for EBS
-Soft landing from EBG to EBS
-Extension of status during maternity/paternity leave
-No expiration date on points when flying actively
 

niksal

Medlem
Och fick ni någon spontan reaktion av SAS-representanterna på plats? Något som var en överraskning för dem?
 
Kanske handlar det om att modernisera loungerna, som jag tror nämndes vid vår presentation? Enligt en artikel i SVD så är nämligen det på gång:

Men det finns mycket kvar att göra, kundnöjdheten ska upp ytterligare, bland annat genom att förenkla affärsmodellen och kunderbjudandet. Som en del av detta har man anlitat en designbyrå för att vitalisera SAS varumärkesidentitet och förbättra närvaron på flygplatserna och ge en trevligare ombordupplevelse i form av nya lounger, check-in och interiör i flygplanen.

Läs hela artikeln på: Pris och tid är SAS linje | Näringsliv | SvD
 

eramag

Medlem
På dagens morgonflyg kom jag att tänka på ytterligare ett förslag. Nämnligen att ha dämpad belysning fakiravgångarna då det fortfarande är mörkt ute och många vill vila. Detta diskuterades på FT förra vintern om jag kommer ihåg korrekt :)
 
På dagens morgonflyg kom jag att tänka på ytterligare ett förslag. Nämnligen att ha dämpad belysning fakiravgångarna då det fortfarande är mörkt ute och många vill vila. Detta diskuterades på FT förra vintern om jag kommer ihåg korrekt :)
Detta är ett bra förslag och en del pursers tillämpar det alldeles självmant liksom att en del av dem väljer att annonsera frukosten väldigt lågmält eller inte alls. Jag har föreslagit SAS tidigare att man kan nyttja taxitiden till annonsering, eller helt låta bli att annonsera frukost på morgonen.
 
Toppen