Senaste nytt

Problem med kreditering av miles..

xclass

Medlem
Hej,

Tycker det har fungerat rätt bra med automatisk kreditering av miles på M&M och de fåtal gånger som de inte dykt upp så har jag använt online formuläret vilket faktiskt fungerat. Nu har det dock kört ihop sig tycker jag, har två case som strular.

Framförallt gäller det en flight mellan SIN och SYD och sen tillbaka. Bokade med LH nummer men flugna med SQ. Första flighten bokad in Economy S och den andra i Economy V.

Som jag förstått det så gäller intjäning enligt bokningsregler för bolaget som opererar flighten. Från resebyrån fick jag dock höra att det var LH's regler som gäller men det är möjligt att dom inte visste vad dom pratade om.. Fast det gällde kanske bara ombokningsregler och inte mileskreditering?

Nu till det egentliga problemet. Enligt Singapore Airlines regler som jag läst mig till på Miles & Mores hemsida så borde Economy S ge 1.5x distance miles och Economy V ge 0 miles. Om Lufthansas regler så borde det vara 1x distance miles för respektive flight.

Jag kan leva med båda synsätten men responsen från M&M är "class not eligible for credit", dvs 0 miles totalt. Ingen mer respons än så, det dyker bara upp som en post i min flightlista. Frågan är vad jag gör nu, hur överklagar man (om jag nu har på fötterna)?

Nästa problem är att jag blev ombokad från SAS till BA pga försenat anslutningsflyg. Har därför begärt att få missade poäng krediterade till mitt konto. Efter lång tystnad har jag nu fått ett brev skickat hem till mig från där man säger att man naturligtvis ska försöka göra mig nöjd bara jag skickar in fysisk kopia på biljett osv. Dock inte referensnummer eller adress vart det ska skickas.. Suck, nästan så man inte orkar. Någon som varit med om liknande och gått i mål med en lösning?

Trevlig helg!

/xclass
 
Last edited:

A380*G

Medlem
xclass, när det gäller kreditering kan det faktiskt vara så illa att du inte är berättigad till miles. Man kan aldrig vara helt säker med codeshare.

Intjäning enligt officiella tabeller kan man aldrig ta för givet med codeshare.

Jag upprepar, stay away from codeshare. :)

Hoppas det löser sig ändå. Låt oss veta hur det gick med allt sen.
 

xclass

Medlem
xclass, när det gäller kreditering kan det faktiskt vara så illa att du inte är berättigad till miles. Man kan aldrig vara helt säker med codeshare.

Intjäning enligt officiella tabeller kan man aldrig ta för givet med codeshare.

Jag upprepar, stay away from codeshare. :)

Hoppas det löser sig ändå. Låt oss veta hur det gick med allt sen.

Hmm, vilken miss. Att det här med att codeshare inte automatiskt kunde översättas hade jag inte snappat upp men efter att nu ha sökt lite på ämnet här på forumet så har jag förstått att det är en djungel.. Trodde man kunde använda informationen på M&M's sida. Surt, jag som förväntade mig 6-8k miles, det här kanske faktiskt slutar med noll.

Det som dock talar emot att det inte skulle gå att översätta är formuläret där man claimar miles. Om jag fyller i hemresan som var bokad i Economy V så säger den direkt ifrån att den inte är giltig när man försöker skicka in. Economy V skulle ju ge 1x distance miles om det var LH regler som gällde, dvs då måste dom faktiskt använda SQ reglerna där den inte ger några miles... Jag återkommer med uppdatering om jag får någon.

En följdfråga på det här med codeshare. Trodde att en av poängerna med att köpa hela biljetten från ett ställe (och då ibland få leva med codeshare) var att fick man säkerheten om något blir försenat. Dvs missar man en connection pga sent flyg eller liknande så får flygbolaget ta ansvar för det och ordna en ny biljett. Men det kanske även det är en missuppfattning?
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Fyller du i LH-numret eller SQ-numret i formuläret? Vet inte hur det fungerar på M&M, men på SAS sida fungerar det enbart (?) om man fyller i flightnumret på det bolag som utförde flygningen.

Avseende misconnect så är du skyddad så länge du har allt på en och samma biljett oavsett codeshare eller ej. Det är i mångas ögon en gåta varför flygbolagen är så förälskade i sina codeshares.

Din sista fråga i det urpsungliga inlägget: jag antar att du skickat förfrågan avseende poäng på SAS-flygningen till M&M. SAS kommer inte ge dig poäng för att du missade flyget och blev ombokad till BA om det ite var SAS eget fel att du blev ombokad. Om du dessutom anlände med ett försenat flyg utanför M&M så kanske det blir svårt att få dem att kreditera miles...

Lycka till och återkoppla resultatet.
 

xclass

Medlem
Fyller du i LH-numret eller SQ-numret i formuläret? Vet inte hur det fungerar på M&M, men på SAS sida fungerar det enbart (?) om man fyller i flightnumret på det bolag som utförde flygningen.

Avseende misconnect så är du skyddad så länge du har allt på en och samma biljett oavsett codeshare eller ej. Det är i mångas ögon en gåta varför flygbolagen är så förälskade i sina codeshares.

Din sista fråga i det urpsungliga inlägget: jag antar att du skickat förfrågan avseende poäng på SAS-flygningen till M&M. SAS kommer inte ge dig poäng för att du missade flyget och blev ombokad till BA om det ite var SAS eget fel att du blev ombokad. Om du dessutom anlände med ett försenat flyg utanför M&M så kanske det blir svårt att få dem att kreditera miles...

Lycka till och återkoppla resultatet.

Fyllde i LH numret men kanske ska pröva en gång till med SQ numret. Dock så måste man ju på M&M även lägga med e-ticket nummer som ju börjar med 220- i detta fall. Vet inte om den går att trycka igenom då väl en SQ biljett ska börja med 618-? Men det kanske inte har någon betydelse.

Tack för övriga svar!
 

AABack2ARN

Medlem
Biljettnumret skall inte spela någon roll i det avseendet. Och en 220-biljett kan utan problem innehålla flyg från LH, SQ, SK eller i stort sett de flesta andra flygbolag som LH har interline-samarbete med.
 

agehall

Medlem
Från resebyrån fick jag dock höra att det var LH's regler som gäller men det är möjligt att dom inte visste vad dom pratade om.. Fast det gällde kanske bara ombokningsregler och inte mileskreditering?

Här har du en stor del av problemet. Resebyråer är över lag odugliga och de existerar enbart för att folk inte förstår att de blir grundlurade. Enda anledningen till att använda dem är att man måste boka en konstig routing som man inte får till online. Men då måste man dubbelkolla allt, minst 3 gånger för man kan räkna med att de gjort fel. Och att försöka fråga dem om poängintjäning är som att fråga städaren på ICA om hur man sköter en rymdraket...

Sedan har jag precis samma devis som A380*G - "Stay away from codeshare.". Det finns anledningar till att man vill ha dem ibland, men om du inte har en väldigt bra anledning till att boka codeshare så ska du hålla dig borta från dem.
 
Toppen