Senaste nytt

Emirates överväger starta Köpenhamn-Seattle

Jacob

Medlem
Emirates verkar storsatsa på så kallade "fifth freedom flygningar", det innebär att man trafikerar en flyglinje där ingen av flygplatserna ligger i flygbolagets hemmaland. I Emirates fall handlar det om längre flyglinjer från Dubai med en mellanlandning på vägen.

I dagarna meddelades att bolaget öppnar Dubai-Milano-New York till hösten. Nu kommer även information om att en linje planeras från Dubai via Köpenhamn till Seattle. Detta avslöjade Emirates avgående vice styrelseordförande Sir Maurice Flanagan i en radiointervju för några dagar sedan. På Köpenhamns flygplats vill man dock inte kommentera uppgiften.

Övriga fifth freedom linjer som diskuteras är Paris CDG-Los Angeles, Madrid-Buenos Aires samt Lissabon-Rio de Janeiro.
 

Jacob

Medlem
Emirates storsatsar på så kallade "fifth freedom flygningar", det innebär att man trafikerar en flyglinje där ingen av flygplatserna ligger i flygbolagets hemmaland. I Emirates fall handlar det i första hand om längre flyglinjer från Dubai med en mellanlandning på vägen. I dagarna meddelades att bolaget till hösten öppnar Dubai-Milano-New York, nu kommer även information…
 

Magino

Medlem
Alltid trevligt mer fler linjer från Skandinavien. Om nu Emirates ville gå med i en alliance så det blir lite lättare att trixa med poäng. Fast med denna utveckling kommer snart Emirates flyga överallt och inte behöva en enda partner.
 

ACervin

Medlem
Har tillbringat 60 timmar i luften på Emirates senaste 2 veckorna. Dom vevar en intervju med CEO Tim Clarke. Han uttalar sig om allianser och anser att deras tid är förbi. Några bilaterala avtal med starka flygbolag med kompletterande nätverk räcker. Så ingen allians nära förestående. Men man vet ju aldrig, han kanske bara försvarar nuvarande position
 

Dr. Miles

Expert
Har tillbringat 60 timmar i luften på Emirates senaste 2 veckorna. Dom vevar en intervju med CEO Tim Clarke. Han uttalar sig om allianser och anser att deras tid är förbi. Några bilaterala avtal med starka flygbolag med kompletterande nätverk räcker. Så ingen allians nära förestående. Men man vet ju aldrig, han kanske bara försvarar nuvarande position

Så resonerade Japan Airlines också förr i tiden.
De hade samarbete/codeshare med bl a:
  • Air France
  • Air New Zealand
  • American Airlines
  • Alitalia
  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • Malaysia Airlines
  • Qantas
  • Swissair
  • THAI
Problemet var att Japan Airline hade (och fortfarande har) hög O&D traffic (Origin & Destination) ratio.
De flesta passagerare var japaner och med tanke på krympande befolkningsantal i Japan var de tvungen att satsa på andra marknader.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nu får man titta mer på AlaskaAir :D

Japp! Finns dock konkurrens med Iceland Airs nya linje direkt till Anchorage från Reykjavik... CPH-KEF-ANC lär vara det klart snabbaste alternativet (dock inte lika glamoröst som Emirates). Annars är ju Seattle ett trevligt resmål, även utan vidare färd till Alaska :).
 

jumbooze

Medlem
Japp! Finns dock konkurrens med Iceland Airs nya linje direkt till Anchorage från Reykjavik... CPH-KEF-ANC lär vara det klart snabbaste alternativet (dock inte lika glamoröst som Emirates). Annars är ju Seattle ett trevligt resmål, även utan vidare färd till Alaska :).
Jag tänkte mer på att AlaskaAir har EK i sin lista av partners
 
Toppen