Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Concorde

Founding Member
Gammal design som byggts på. Kaka på Kaka.

Terminal 5 är trång, sliten och oerhört gräslig. Taket har varit naket i snart 1 år med kablar och annat skräp som hänger fritt. Det känns som en flygplats från 1970 i ett grått land långt österut.

Loungerna är under all kritik.

Shoppingen (för dom som gillar sånt) är patetisk.

Ankomsthallen är motbjudande och antalet toaletter skrattretande. 2 dam och 2 herr. Fast dom ligger i alla fall utspridda...

Bagage- väntan bland dom längsta i världen?

Den enda flygplatsen i moderna väst- världen där man INTE får ta med sig barnvagnen till gaten. Du måste checka in den. Mao, har du lång transfer och vill ha barnvagnen till hands blir det att bära barnen på nästa flygplats, tills man lyckas hitta en lånevagn. Alternativt checkar man den endast till första flygplatsen och en av er går igenom arrivals, hämtar vagnen och sedan igenom security osv...
Samma sak när man ska hem till skräpet Arlanda. Där får man ingen vagn vid gaten, utan får glatt vänta vid bandet.
Hur kommer det sig att stora ofta tungt belastade flygplatser som LHR, JFK, ORD, EZE, DXB osv inte har något som helst problem med detta?

F.ö: I nanny-state sverige verkar det också som att man motarbetar de som reser med barn. Eller så är det kanske bara den svenska mentaliteten; "Inte ska du specialbehandlas på något sätt".
I ovan nämnda länder, när man reser med spädbarn eller åringar, gör alla allt för att det ska bli smidigt. För att alla vinner på detta.
Först i kön, andra PAX viftar gärna förbi en osv. Immigration öppnar en egen lucka osv.

Craplanda Shitport ©
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller helt med att det är så irriterande att "bara" Arlanda som inte tillåter att ta med sig en enkla sulky till gaten.
 

fly4fun

Medlem
Bra skrivet, jag håller med på alla punkter + att jag tycker att Arlanda ligger fel. Eftersom minst 80% av flygtrafiken går söderut borde även flygplatsen ligga söder om stan. Varför ska alla resa 4-5 mil norrut för att 80% sedan ska flyga söderut igen?

Om flygplatsen hade legat på södertörn så hade flygbolagen sparat ca 5-10 min på varje flight och folk skulle ha åkt åt rätt håll när dom ska ut och resa. Jag röstar för en ny och modern flygplats söder om stan!
 

gusten

Medlem
Jag tillbringar avsevärd tid därute varje vecka i princip, flera besök. Det smärtar mig att behöva instämma med @Concorde på snart sagt varenda punkt, utom möjligen den allra sista.:eek:

Inte ens F piren är egentligen så lyckad tycker jag - borde man allvarligt talat inte ha monterat conveyor belts att åka på med tanke på avstånden till gaterna längst ut? Och hur många gånger har man inte kommit med ett sent plan på kvällen, dockat längst ut på F - och sedan fått gå till den allra längst bort belägna baggagesnurran för att hämta väskan, när inte en enda annan snurra var igång.. Sådant kan trigga mig något alldeles enormt.

Shoppingen är sannerligen medioker - och DYR. Loungerna för the national carrier har jag klagat på tidigare. SL håller usel klass i jämförelse med liknande ute i Europa trots det senaste halvhjärtade försöket till re-vamp

Om någon ansvarig läser denna tråd: tag notis! Missnöjet jäser.

Nu undrar jag bara om det är någon särskild händelse som fått @Concorde att fatta pennan denna gång...?
 

yopeyo

Medlem
Varför ska alla resa 4-5 mil norrut för att 80% sedan ska flyga söderut igen?
Det där med alla var väl en kraftig generalisering. Själv åker jag 1 mil söderut för att börja min resa från ARN. Och det finns nog fler än en här som börjar ännu längre norrut och gärna slipper ta sig genom Sthlm. För dem söder om stan finns ju redan Skavsta ;-)
 

Johan_G

Medlem
Ja, Arlanda lider verkligen av att ha varit ombyggd och tillbyggd så många gånger, rörigt är bara förnamnet. Det jag stör mig mest på är dock att flygplatsen ligger på fel sida om Stockholm som dessutom saknar ringled, detta hade jag lidit mindre av om bara SJ hade kunna köra sina tåg enligt tidtabell och inte enbart när alla stjärnor står rätt, som det är nu tar jag alltid bilen för säkerhets skull även om jag föredrar att åka tåg. Det känns som om Sverige sakta men säkert håller på att bli ett u-land när det gäller infrastruktur.
 

Johan_G

Medlem
Det där med alla var väl en kraftig generalisering. Själv åker jag 1 mil söderut för att börja min resa från ARN. Och det finns nog fler än en här som börjar ännu längre norrut och gärna slipper ta sig genom Sthlm. För dem söder om stan finns ju redan Skavsta ;-)

Gärna för mig, en ny stor och modern terminal på Skavsta, en till bana och en anslutning till ostlänken. Sen är det bara att dirigera om flygtrafiken och lyckligt glömma bort att Arlanda någonsin existerat ;)
 

Alx

Medlem
Arlanda lämnar helt klart mycket mer att önska. Men riktigt så illa som "moderna Europas" sämsta flygplats tycker jag nog inte att ARN förtjänar att utses till. Utöver CDG (särskilt term. 1) och GOT så tycker jag nog att valfri LCC-flygplats snor ARN på jumboplaceringen!

Du har nog helt rätt i att anledningen att ingen specialbehandling ges nog kan tillskrivas Jantelagen... Det är väl därför ARN och SAS är nästan ensamma om att nästan aldrig ha fungerande prio boarding eller prio bagage?!
 

In_Sweden

Medlem
Arlanda lämnar helt klart mycket mer att önska. Men riktigt så illa som "moderna Europas" sämsta flygplats tycker jag nog inte att ARN förtjänar att utses till. Utöver CDG (särskilt term. 1) och GOT så tycker jag nog att valfri LCC-flygplats snor ARN på jumboplaceringen!
Är GOT verkligen så illa fortfarande? Jag har inte varit där på ungefär ett år och då var ombyggnaden på gång, och blev nyligen invigd om jag inte minns fel.
 

Jonas C

Medlem
Nu är väl snarare barnvagnsproblemen inte ett bekymmer för mig. Men vad jag stör mig på när det kommer till Svenska flygplatser är hur pass otillgängliga de är. Ser man på den civiliserade världen så ligger storflygplatserna nästan granne med stadskärnorna. I Sverige däremot tycks kommunpolitiker och miljöfascister envisas om att bygga flygplatser så långt bort från civilisationen som möjligt. Inte för att det är till någon fördel då moderna trafikflygplan är så pass tysta.

Jobbigt är ju också det faktum hur dyrt och svårt det är att ta sig till flygplatserna. Kan inte komma på någon Svensk flygplats som har en vettig kollektivtrafikförbindelse med staden, inte ens Bromma. Ta Frankfurt och Amsterdam som jämförelse, där flygplatsen ligger en kort tågresa från centrum. Det känns ju nästan som en avsiktlig gärning av staten, att försöka avråda folk till att flyga...
 
Toppen