Senaste nytt

Köpenhamn->San Cristobal, Cuzco->Köpenhamn (ev via Las Vegas)

Då var det snart dags att försöka boka en flygresa efter att vi bokat en båttur i Galapagos som avgår från San Cristobal (SCY) 24/12!

Eftersom det går att hitta sammanhängande (billig) biljett CPH - SCY 22/12 låter det som en bra utresa.

Sen tänkte vi åka GPS (Santa Cruz på Galapagos) -> CUZ (cuzco) runt den 1/1, här hittade jag ingen bra resa när jag söka allt som en biljett. Som enkelbiljett hittar jag med 2 stopp för 3465 kr.

Hemresa CUZ - CPH (åtminstone för resten av resesällskapet). Så här ser det då ut (drygt 11k):

cph-scy cuz-cph.JPG

Ser det ok ut, eller har jag missat något smart? Borde kunna ha 100k Eurobonus-poäng till jul och uppgraderar gärna om det finns möjlighet. Går det på flighten ovan mellan London och Miami?

Själv hoppas jag på att åka via Las Vegas på vägen hem, men det ser inte direkt ut att gå smidigt. Att få allt som sammanhängade biljett såg dyrt ut (hittade ca 22k) och enkel CUZ - LAS verkar kosta minst 8k runt 8-9 jan men riktigt jobbiga flyg (som till Toronto och vända t.ex.).

Några tips?
 

AABack2ARN

Medlem
Hoppas du är varse om att du enbart får EB-poäng för sträckan CPH-LHR enligt resplanen ovan. Du kan däremot samla poäng till AAdvantage, British Airways eller Finnair (eller något annat oneworld-program).

Vidare skulle jag fundera en extra gång på om denna routing är bra. Ni måste passera amerikansk immigration och tull i Miami trots att ni reser vidare internationellt på såväl vägen dit som hem. Immigration på MIA kan vara en cirkus utan dess like beroende på hur planen anländer och 2h15min kan nog vara i minsta laget. Antar att om ni missar planet MIA-GYE går det nog inget mer plan den dagen och det riskerar bli jobbigt att ta sig till SCY i tid.

Hemresans anslutning i MIA känns mer realistisk.

Förr fanns det möjlighet till att slippa immigration vid transfer i MIA för vissa flyg men jag tror tyvärr den möjligheten är borta. Eller?
 
Spelar inte så stor roll om det blir poäng till EB eller BAEC (tänkte inte på AA är One World dock, tänke snabbt det borde vara EB eftersom förstaresan var med SAS). Om det blir den här får jag jobba på att få ihop lite OneWorld-poäng så man kan uppgradera :)

Bra poäng om USA. Vet inte riktigt om det finns så bra alternativ utan att flyga via USA...Jag vet att KLM har direktflyg AMS - Quito men det verkar bli dyrt.

Går det att ställa in ITA Matrix så man undviker hela USA?

Hittade förresten flyg från Cuzco till Vegas via Panama City för drygt 8k. Inte jättebilligt men kan väl gå kanske...
 

Alx

Medlem
Galapagos är ett mycket intressant resmål! Vi var på en veckolång expedition på Galapagos i höstas. Det var verkligen en upplevelse även om våra förväntningar och verkligheten skiljde sig rätt så rejält åt. Det lärde oss vikten av att läsa på lite om resmål i förväg! ;)

Vi ångrade verkligen att vi inte la till Cusco när vi ändå var i regionen. Så det gör ni nog verkligen rätt i som gör! USA skulle jag nog däremot undvika byte i om det inte verkligen krävs.
 

AABack2ARN

Medlem
Om möjlighet till uppgradering är viktigt så tänk på att du med BAEC främst kan uppgradera flyg som har BA-nummer och utförs av BA. I övriga fall krävs ganska höga bokningsklasser och många poäng.

Har förvisso mest erfarenhet av AA då jag inte är medlem i BAEC, men kan tänka mig att den fungerar på samma sätt.

Vill du tjäna poäng inom Star Alliance har väl Lufthansa en del flygningar till olika destinationer i Sydamerika.
 

Alx

Medlem
Vad var förväntningarna och vad var verkligheten? :)

Vi hade väntat oss ett inferno av naturupplevelser med ett rikt varierat djur- och naturliv. Verkligheten var att det var mängder av djur i ett relativt kargt ölandskap. Dessvärre mestadels samma sorts djur. Det var otroligt häftigt att se djuren så orädda för och nyfikna på människor. Men efter ett par dagar blir ännu 100 sjölejon, 100 havsleguaner, 100 jättesköldpaddor och diverse andra djur rätt så uttjatat. Jag menar djuren agerar ungefär likadant oavsett vilken av öarna jag ser de på. Vi trodde (kanske lite naivt) att öarna skulle vara mer "orörda" och skilja sig mer än vad de faktiskt gjorde. Men det är fortfarande den mest intressanta naturupplevelse jag har varit med om och vår felaktiga bild har vi oss själva att skylla. Men vi ångrar inte en sekund att vi åkte dit.
 
Tack för info Alx!

Lyckas inte hitta några flyg med Lufthansa, däremot finns det direktflyg med KLM till Quito från Amsterdam.

cph-uio cuz-cph KLM.JPG

Fördel: Ser ut som en riktigt smidig resa.
Nackdel: Dyrare och troligtvis värdelösa poäng för mig.

Hur är KLM på långflyg över Atlanten?

Humor är att om man vill ta det flyget till Quito kostar det 60k+ att flyga via Vegas hem :rolleyes:
 

Alx

Medlem
Hmm... Riktigt sååå krångligt är det ändå inte att åka via USA så att det motiverar den merkostnaden i fall du faktiskt vill till Vegas. :D
 
Toppen