Senaste nytt

Taxfree alkohol och planbyten

Rich

Medlem
Jag flyger YVR - LHR - ARN på en biljett idag, sedan vidare till CPH på en anan billjett. Som fattig student är det såklart lockande att köpa på sig så mycket alkohol som möjligt. Om jag köper alkohol på LHR, kan jag sedan ta med det som handbagage genom security på arlanda? Väskorna är fyllda till bristningsgränsen så där ryms icket mer. Eller är det möjligt att köpa billig alkohol på arlanda med tanke på att man flygit långdistans?
 

dino_81

Medlem
Är osäker på vad som gäller vid transfer från Kanada. Fick "problem" själv när jag kom från Bangkok och skulle byta plan i HEL (genomgående biljett). Slutade med att jag fick checka in handbaggage med tillhörande sprit, detta till trots att flaskorna låg i försluten tax-free påse. Blev upplyst om att endast inköp inom EU samt vissa utomeuropeiska flygplatser (däribland Singapore Chaingi samt samtliga flygplatser inom USA) anses som "säkra" och att inköpen där får fortsätta som handbaggage vid transfer inom EU.

En EU-regel som kan te sig lite over kill iom att flaskorna jag hade köpt hade färdats i Finnairs kabin mellan BKK och HEL. Åker du lågpris mellan ARN och CPH kanske det kan vara svårt att checka in flaskorna, som jag tolkar det är din genomgående biljett endast till Stockholm?
 

Homer

Medlem
Jag flyger YVR - LHR - ARN på en biljett idag, sedan vidare till CPH på en anan billjett. Som fattig student är det såklart lockande att köpa på sig så mycket alkohol som möjligt. Om jag köper alkohol på LHR, kan jag sedan ta med det som handbagage genom security på arlanda? Väskorna är fyllda till bristningsgränsen så där ryms icket mer. Eller är det möjligt att köpa billig alkohol på arlanda med tanke på att man flygit långdistans?

javisst
Resa till Sverige - Transportstyrelsen
 

flygtoken

Medlem
Jag förstår inte riktigt men jag förklarar lite om detta!

Om du köper alkohol på den första biljetten där du flyger YVR-LHR-ARN så måste du säga till kassören att du har transit eller ett följande flyg! Då inplastas din flaska i en särskild påse som är försluten och du får ej öppna den under hela resans gång! Då får du ta den ombord på flyget oavsett storlek eller mängd vätska! Sen när du flyger till CPH på den andra biljetten måste du checka in flaskan från förgående resa i ditt bagage eftersom den återförslutna påsen får ej tas in eftersom den är från den andra resan (den andra biljetten)! Men du kan fortfarande köpa alkohol på Arlandas flygplats men då får du säja till att du har ett flyg som du åker med!

Om du ej förstår detta så är det bara att fråga igen så förklarar jag lite mer förenklat!

Hoppas du får en trevlig resa!

Flygtoken
 

Homer

Medlem
Nu var jag lite snabb och missade en mening, för det du köper på LHR gäller vanliga regler för köp inom EU, dvs. du kan köpa så mycket du orkar bära men det måste vara förseglat.
För det du tar med dig från YVR eller köpt på planet gäller andra regler, se länk ovan.

Det finns flera trådar om detta sedan tidigare...
 

Kricka

Medlem
Såvitt jag vet så får du inte köpa taxfree inom EU dvs. vare sig på LHR eller ARN om din
destination är CPH. Vad som gäller vid transfer på LHR när du kommer från YVR vet jag
inte men någon annan kanske hjälpa till med ett svar på den frågan.

En helt annan fråga är ju införsel av alkohol från annat EU-land men köp av skattefri
alkohol mellan EU-länderna är inte tillåten.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Såvitt jag vet så får du inte köpa taxfree inom EU dvs. vare sig på LHR eller ARN om din
destination är CPH. Vad som gäller vid transfer på LHR när du kommer från YVR vet jag
inte men någon annan kanske hjälpa till med ett svar på den frågan.

min kommentar gällde att köpa beskattad alkohol på LHR, han skrev inget om taxfree...
 

Alx

Medlem
Precis som flygtoken säger så måste du checka in spriten på flighten mellan ARN-CPH eftersom det är en helt ny resa. Hade allt hängt samman i en och samma resa (det vill säga samma bokning) så hade det kunnat fungera med hjälp av en godkänd förseglad påse från taxfree. Men inte i ditt fall där du avslutar en resa och påbörjar en ny på ARN.
 

Homer

Medlem
Precis som flygtoken säger så måste du checka in spriten på flighten mellan ARN-CPH eftersom det är en helt ny resa. Hade allt hängt samman i en och samma resa (det vill säga samma bokning) så hade det kunnat fungera med hjälp av en godkänd förseglad påse från taxfree. Men inte i ditt fall där du avslutar en resa och påbörjar en ny på ARN.

Tyvärr måste jag meddela att både du Alx och flygtoken har fel.

Läs §4.1.3.4.e, om man handlar på LHR efter säkerhetskontrollen och senare byter på ARN så gäller 24-timmarsregeln.

(Skattefrihet är en annan fråga, se t.ex Tullverkets regler om dubbel ranson Frågor och svar för privatpersoner - Tullverket [NS4 version] )

KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EU) nr 185/2010
av den 4 mars 2010
om detaljerade bestämmelser för genomförande av de gemensamma grundläggande standarderna
avseende luftfartsskyd



4.1.3.4.

Vätskor, aerosoler och geléer kan undantas från säkerhets
kontroll om de:


a) är i särskilda behållare med en volym på högst 100 milliliter eller
motsvarande i en genomskinlig, återförslutbar plastpåse med en
volym på högst 1 liter, varvid innehållet i plastpåsen ska rymmas
i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd,

eller

b) ska användas under resan och antingen är nödvändiga av medi
cinska skäl eller ingår i en särskild diet, till exempel barnmat; på
uppmaning ska passageraren kunna styrka äktheten hos undan
tagna

eller

införskaffats på flygsidan efter den punkt där boardingkorten
kontrolleras, i butiker som omfattas av godkända säkerhetsrutiner
som ingår i flygplatsens säkerhetsprogram, under förutsättning att
vätskorna, aerosolerna och geléerna är förpackade i en säkerhets
försluten påse som innehåller bevis för att den inköpts på flygsidan
under de senaste 24 timmarna,


eller
d) införskaffats inom behörighetsområdet, i butiker som omfattas av
godkända säkerhetsrutiner som ingår i flygplatsens säkerhetspro
gram,

eller

e) införskaffats vid en annan flygplats i unionen, under förutsättning
att vätskorna, aerosolerna och geléerna är förpackad i en säkerhetsförsluten
påse som innehåller bevis för att den inköpts på
flygsidan på den flygplatsen under de senaste 24 timmarna,


f) införskaffats ombord på ett EU-lufttrafikföretags luftfartyg, under
förutsättning att vätskan är förpackad i en säkerhetsförsluten påse
som innehåller bevis för att den inköpts ombord på det luftfartyget
under de senaste 24 timmarna,

eller


g) införskaffats på en flygplats i ett tredjeland som anges i tillägg 4-
D, under förutsättning att vätskorna, geléerna eller sprayerna är
förpackade i säkerhetsförsluten påse som innehåller bevis för att
den inköpts på den flygplatsen under de senaste 36 timmarna.
Undantagen i den här punkten ska upphöra att gälla den 29 april

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2010R0185:20120824:SV:PDF

Dessa frågor dyker upp var tredje vecka, varför inte nåla fast reglerna någonstans, bjornstrom ?
 
Last edited:

flygtoken

Medlem
Nej, har jag fel :(! Fast en gång så köpte en reskamrat till mig en flaska på LHR! Han fick den inplastad och fick utan problem ta med den ombord på flyget! Han resa var CMB-LHR-ARN! Sen hade han en resa till SDL på en annan biljett och då fick han som sagt checka in den! Då var det inga problem. Flyget till LHR gick 5 timmar efter att han landade från CMB!
 
Toppen