Senaste nytt

Swiss P-class i ITA Matrix

TheEagle

Medlem
Hur skall jag söka för att få fram biljetter med Swiss (LX) i P-class, dvs Business Saver? Har försökt att få fram dessa biljetter via ITA Matrix men lyckas inte. Går jag dock direkt på Swiss hemsida så får man tag i dessa. Sparade 3000 spänn på att flyga med LX till GVA i P-class istället för att flyga ekonomi med både LX och övriga bolag.

Vad gör jag för fel?
 

SWEDE

Medlem
Hur skall jag söka för att få fram biljetter med Swiss (LX) i P-class, dvs Business Saver? Har försökt att få fram dessa biljetter via ITA Matrix men lyckas inte. Går jag dock direkt på Swiss hemsida så får man tag i dessa. Sparade 3000 spänn på att flyga med LX till GVA i P-class istället för att flyga ekonomi med både LX och övriga bolag.

Vad gör jag för fel?

Du kan gå via en resebyrå på nätet. Inte alla stöder LX/P och hos de som gör det står inte bokningsklassen utskriven. Du känner dock igen den på priset och att det är i C-kabin. Beställningen förfaller till betalning, omedelbart eller dagen efter.
 

TheEagle

Medlem
Jo, jag vet att de går att få fram på vissa söksidor på nätet. T.ex. på Mrjet men inte på Orbitz om jag inte minns helt fel.
Men varför inte på ITA? Det är den stora frågan...
 

Senator

Moderator
Tyvärr använder Swiss bokningsklass "P" både till säregna "Business Saver" och ibland till "riktiga" affärsklass priser. Låt oss ta ett exempel; ARN-BCN finns det ingen "P" i systemen:
ZSWISSSE LX Z Round-Trip 5709(SEK)
DSWISSSE LX D Round-Trip 8074(SEK)
JSWISSOW LX J One-Way 8954(SEK)
CSWISSSE LX C Round-Trip 11944(SEK)
JSWISSSE LX J Round-Trip 14524(SEK)

Notera att alla priser är exkl. skatter och avgifter

Om du sedan bokar ARN-BCN på Swiss.com i juli kommer "P" upp:

ARN-BCN med LX.JPG

Slutpris:

ARN-BCN med LX v2.JPG

Så rent allmänt: boka på Swiss hemsida inom Europa
 

TheEagle

Medlem
Jo, jag vet. Gäller även interkontinentalt. Har lärt mig att alltid dubbelchecka på LX hemsida. Men hade varit smidigt att få det presenterat i ITA.
 

Senator

Moderator
Men om du läser vad "Business Upgrade" är så är det ganska logiskt att detta bara finns på Swiss.com:
SWISS Business Upgrade Europe

Terms and Conditions

The Business upgrade fares are based on SWISS Economy fares. Rebookings or refunds are thus governed by the same terms and conditions as the underlying Economy fare. If the upgrade booking class is unavailable upon rebooking the upgraded ticket, any price difference between the underlying Economy fare and the Business upgrade fare cannot be refunded. The upgrade fares are only valid for flights operated by SWISS in Europe.
 

AABack2ARN

Medlem
Jo, jag vet. Gäller även interkontinentalt. Har lärt mig att alltid dubbelchecka på LX hemsida. Men hade varit smidigt att få det presenterat i ITA.

Nja internkontinentalt finns enbart publicerade P-klasser, dvs Senators utmärkta förklaring är inte applicerbart där och jag har hittat P-klass till bland annat BKK via ITA-matrix.

DOCK skall man komma ihåg LX fantastiska tro på "married segment" vilket gör att det ibland kan bli fel tillgång beroende på var man anger att man köper biljetten (POS).
 
Toppen