Senaste nytt

Har någon på forumet flugit Concorde

Alf

Medlem
Såg ett program på någon TV kanal om Concorde häromkvällen och blev lite nostalgiskt. För det första var det ett ganska fantastiskt flygplan, byggt i mitten av 1900-talet. Själv har jag aldrig haft förmånen att få åka i det, ingen generös arbetsgivare har betalt någon biljett för mej och på den tiden hade jag heller inter råd med det. Nu när man skulle ha råd finns ju inte möjligheten. Jag har sett flygplanet på en del flygplatser samt på en flyguppvisning i Västerås där det gjorde en sakta överflygning på låg höjd på en charterflygning till ARN. Däremot har jag varit inne i det ryska TU-144 SST på en flygutställning i Paris 1973. Det var en ganska trång skapelse, trångt mellan stolarna. Det mesta i konstruktionen hade ju ryssarna stulit från västvärden och flygplanet kallades i flygkretsar för Concordsky. Tyvärr krachade detta plan dagen efter på flygutställningen. I samband med upptagning efter en brant dykning lossnade vänster vinge och man gick i backen. Ryssarna byggde 16 flygplan och en del kom i trafik med det blev inte långvarigt. Inte så lätt med underhållet om man snott de flesta konstruktionsritningarna.

Min fråga är egentligen om det är någon här på forumet som åkt med Concorde och har lite historier och erfarenheter att skriva om, även med bilder om det finns. Även om komforten på stolarna inte är vad man accepterar här på forumet så borde ju champagnen och kaviaren vara av intresse.
 

Homer

Medlem


Jamen det är ju om BA:s Concorde, Alf menade säkert AF:s :p

Concorde1.jpg
DSC00117.jpg
Concorde 3.jpg
Concord 4.jpg
 

Sofia

Medlem
Min dröm när jag var liten var att bli Concordepilot, fick av känd anledning skrota de drömmarna lite senare... ;)
 

Samosaguas

Medlem
Den här flygningen den 24 maj 1976 hade varit spännande att få vara med på :) Var dock inte ens född vid tillfället...

Fint brev i alla fall! Och här hittade jag ett vykort också.
 
1996 åkte jag och @Tommy med fruar från Arlanda till Paris i ett blå Pepsi målat Concorde plan från Air France.

Planet var på turné för att bjuda deras kunder samt press på en tur på varje ort.
Istället för att gå tom till Paris sålde Air France biljetter med Concorde till Paris, övernattning på Hotell Concorde
samt business hem med Air France dagen efter för 5500:- SEK/stycket - Ett fynd!

Champagne, canapéer samt Pepsi bjöds på innan ombordstigning vid gaten på Arlanda.

Planet körde efter start rakt västerut över Norge för att sen över havet komma upp i hastighet.

con1.jpg


con2.jpg

con3.jpg
 

Tommy

Medlem
Det var första resan med concorde, därefter fick vi möjlighet att flyga denna fantastiska maskin till JFK flera gånger.
På den tiden blev man mött vid gate på LHR och eskorterad till Concorde loungen med orden, Welcome Sir You are booked on the rocket today.
 
Toppen