Senaste nytt

Weekend i Ulan Bator?

Vi kommer resa 2-4-1 till Peking första veckan i juli. Eftersom vi nyligen varit i Peking och klarat av många sevärdheter hade vi i mitten av vistelsen tänkt göra en avstickare (fre-sön) till Seoul och på detta sätt slippa skaffa visum för Kina (72-timmarsregeln x 2). Resan till Seoul är inte bokad än och vi avvaktar händelseutvecklingen på Koreahalvön. Under tiden sneglar vi på Mongoliet som alternativ och undrar om det är någon här på forumet som kan ge förslag på vad man kan göra en weekend i Ulan Bator? Hur är dina upplevelser av landet och kan du rekommendera hotell?
 

A380*G

Medlem
Funderat på att besöka denna stad också. Vet inte vad jag skulle göra där mer än att ticka av det på "listan". :)
Skulle nog bo på Kempinski om jag åkte dit iaf.
 

Unis

Medlem
Vi kommer resa 2-4-1 till Peking första veckan i juli. Eftersom vi nyligen varit i Peking och klarat av många sevärdheter hade vi i mitten av vistelsen tänkt göra en avstickare (fre-sön) till Seoul och på detta sätt slippa skaffa visum för Kina (72-timmarsregeln x 2). Resan till Seoul är inte bokad än och vi avvaktar händelseutvecklingen på Koreahalvön. Under tiden sneglar vi på Mongoliet som alternativ och undrar om det är någon här på forumet som kan ge förslag på vad man kan göra en weekend i Ulan Bator? Hur är dina upplevelser av landet och kan du rekommendera hotell?

Jag har varit i Ulan-Bator några gånger och åker dit nu till sommaren igen. Själva Ulan-Bator är inte så spännande och dom flesta som kommer dit gör det för att resa vidare ut i Mongoliet. Men några dagar kan man utan vidare spendera där. Finns en del muséer som kan vara intressanta, Bogd Kahns vinterpalats, naturhistoriska muséet är två exempel. Vill man shoppa så är State Department store den affär som har mest att erbjuda. Där finns det också mycket souvenirer, tex. klassiska mongolska kläder att köpa. Annars så finns det lite olika marknader att besöka.
Nåt som väldigt många turister gör (många reser med en researrangör) är att titta på en uppvisning av mongolisk folkmusik med strupsång, klart annorlunda.

Vill du äta bra så rekommenderar jag restauranger som serverar koreansk mat, den brukar vara riktigt bra. Mongolisk mat är tyvärr inget att hurra över. Vill du bo bra så rekommenderar jag THE BLUE SKY HOTEL & TOWER.

Har du möjlighet så försöka att åka dit mellan den 11-13 juli, över hela landet så firar man Naadam - Wikipedia, the free encyclopedia
Ett annat alternativ är att försöka komma ut utanför Ulan-Bator och få uppleva Mongoliets natur, det är för den som jag åker tillbaka!

Har du några fler funderingar så fråga bara.
 
Tack för tipsen! Det verkar lugnt i medierapporteringen från Koreahalvön de senaste dagarna, hoppas fortfarande på ett skutt till Seoul.
 
Toppen