Senaste nytt

Att bo i rätt land - av en eller annan anledning....

Bamsefar

Medlem
Jag kan hamna (?!) i läget att jag får flytta till Oslo (från Stockholm) för arbetsgivaren jag jobbar för, och det har såklart medfört att jag jämfört - där så går - Sverige vs Norge. Ett par saker står ut direkt:

1) Att flytta med sig bilen, vår BMW 335ix E92, är inte i närheten av intressant - det kostar tokmycket att privatimportera bilen. Faktum är att det är billigare att köpa en SPLITTER NY än att importera, under vissa förvisso udda omständigheter.

2) Eftersom jag gillar BMW så började jag således titta på en NY BMW. Och döm till min förvåning när jag ser att norsksålda BMWs har 5 års garanti eller 20.000 mil - svenska har 3 år eller 8.000 mil. Jissis vad det slår. Ja Norska är markant dyrare än svenska pga avgifterna.

3) AmEx Platinum finns inte i Norge - men väl någon hybrid i formen SAS EuroBonus AmEx Platinum - vad hände på vägen ? AmEx hade ju representation i Norge för massor av år sedan - har dom pajjat totalt ?

4) Lönerna verkar vara saftigt bättre i Norge.

5) Skatterna, i alla fall de två första åren, är noterbart lägre i Norge.

Visst finns det poäng med att jobba i Norge - men bara sett till Bilen och dess kostnader..... Mja kanske blir kvar lite till i Sverige...
 

Jonas C

Medlem
Jag tror inte riktigt att den här tråden handlar om (medvetet)resande av något slag. Skulle nog inte anse den vara relevant för detta forum.
 

Tomas K

Medlem
Jösses !!!

Detta forum blir ju bara löjligare och löjligare !!!!

Måste hålla med dig, förstår inte denna "off topic"-hysteri som dykt upp på sistone.
Man kanske vill ta en sån här diskussion på det här forumet då användarna här är
av samma skrot och korn och inte som klientelet på Familjeliv?

Självklart lär ni få sätta gränser men den ligger trots allt under Övrigt, och
vi har ju en del norrmän och svenskar här med en del erfarenhet från vårt lillebrorland.
 

NyfikenGrau

Medlem
Aldrig bott i Norge, men jag skulle alltid acceptera erbjudanden om jobb i andra länder så länge jag inte slagit mig till ro med familj och barn som går i skola. Det är en oslagbar och livsberikande erfarenhet även om det bara gäller ett grannland från Norge.

Så: Gör det! Det var väl ändå det du ville höra, får känslan att du tenderar starkt åt att flytta? ;)
 

Svenska73

Medlem
Jag rekommenderar att du pratar med en mobility expert, antingen på ett relocation bolag eller på tex Ernst & Young som kan ge dig bra råd efter just din situation.
 

SWEDE

Medlem
Jag kan hamna (?!) i läget att jag får flytta till Oslo (från Stockholm) för arbetsgivaren jag jobbar för, och det har såklart medfört att jag jämfört - där så går - Sverige vs Norge. Ett par saker står ut direkt:

1) Att flytta med sig bilen, vår BMW 335ix E92, är inte i närheten av intressant - det kostar tokmycket att privatimportera bilen. Faktum är att det är billigare att köpa en SPLITTER NY än att importera, under vissa förvisso udda omständigheter.

2) Eftersom jag gillar BMW så började jag således titta på en NY BMW. Och döm till min förvåning när jag ser att norsksålda BMWs har 5 års garanti eller 20.000 mil - svenska har 3 år eller 8.000 mil. Jissis vad det slår. Ja Norska är markant dyrare än svenska pga avgifterna.

3) AmEx Platinum finns inte i Norge - men väl någon hybrid i formen SAS EuroBonus AmEx Platinum - vad hände på vägen ? AmEx hade ju representation i Norge för massor av år sedan - har dom pajjat totalt ?

4) Lönerna verkar vara saftigt bättre i Norge.

5) Skatterna, i alla fall de två första åren, är noterbart lägre i Norge.

Visst finns det poäng med att jobba i Norge - men bara sett till Bilen och dess kostnader..... Mja kanske blir kvar lite till i Sverige...

Fråga på du - det finns massor med [gratis] kunskap kring att bo och arbeta i Norge på detta forum!
 

flapps

Medlem
Har skickat ett PM till dig Bamsefar då jag bor i Norge och har ganska bra koll på vad du bör tänka på :)

/flapps
 

bhen

Medlem
Nu ska jag inte vara sån, men om bilen känns så viktig så är kanske inte erbjudandet du har i Norge så bra, eller att landet i sig lockar så väldigt då.
Men till dina två sista punkter:

4) Lönerna verkar vara saftigt bättre i Norge.
Ja det är dem, särskilt om du jobbar i eller mot olje&gas-branschen. Levnadsomkostnaderna är också klart högre. Totalt sett får man mer över dock.
5) Skatterna, i alla fall de två första åren, är noterbart lägre i Norge.
Ska inte överdriva fördelen de första två åren, du får göra ett "standardfradrag" på 10% av bruttolönen, dock max 40K. Ta 28% sparad skatt på detta så är det cirka en tusing i månaden mindre skatt de första två åren. Dock får du då inte dra av några andra utgifter; ränta etc... Men totalt sett är löneskatterna lägre ja, och generellt bra andra förmåner.
 
Toppen