Senaste nytt

Call signs för olika flygbolag

gusten

Medlem
När piloterna på SAS talar med trafikkontrollen så heter de "Scandinavian 123". Men vissa bolag har distinktionen av ett "eget" namn. BA, t ex kallas "Speedbird 123".

Vilka andra bolag har sitt egna speciella anrop? Jag vet minst ett till... men hur många finns det?:confused:

(kanske ställde frågan fel: Delta heter Delta. United kallas United. Scandinavian kallas Scandinavian. Men vissa bolag har anrop som inte är detsamma som bolagets faktiska namn) Update.
 
Last edited:

bjolib

Medlem
När piloterna på SAS talar med trafikkontrollen så heter de "Scandinavian 123". Men vissa bolag har distinktionen av ett "eget" namn. BA, t ex kallas "Speedbird 123".

Vilka andra bolag har sitt egna speciella anrop? Jag vet minst ett till... men hur många finns det?:confused:

Alla bolag har egna callsign.
 

jumbooze

Medlem
Speedbird - Wikipedia, the free encyclopedia

British Airways domestic services use the call sign Shuttle. BA subsidiary company BA CityFlyer uses Flyer as its call sign. Before the sale to Flybe subsidiary BA Connect used the call sign "British." BA franchise operators continue to use their own call signs, despite operating BA flights. BA Christmas charter flights use Santa instead of Speedbird.
 

Holloman

Medlem
Gamla Linjeflyg var Swedline. Scanair hade Viking (det används väl i dag av Mytravel som på något sätt är en arvtagare till gamla Scanair). AmericaWest var Cactus (tror USAir använder det efter sammanslagningen). South African (var i alla fall) Springbok och Aer Lingus Shamrock. Tror det finns många mer som har andra call signs än flybolagsnamnet, men de här var de jag kom på så här på rak arm.
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Oj, jag trodde Speedbird var specifikt för Concorde-flighter. Då har jag lärt mig något nytt idag.

Får jag ta helg nu?
 
Toppen