Senaste nytt

Nya flyglinjer Skellefteå-Norrköping-Köpenhamn och Norrköping-Thessaloniki

Jacob

Medlem
Strax före påsk öppnade flygbolaget FlySwedish en linje från tre regionala flygplatser i Sverige till London. Nu fortsätter flygbolaget med ytterligare två flyglinjer. Den första flyglinjen blir Skellefteå-Norrköping-Köpenhamn som kommer starta 22 april. Linjen kommer trafikeras med tre avgångar per vecka.

Den 8 juni lanseras ytterligare en flyglinje på Norrköpings flygplats, denna gång till Thessaloniki i Grekland. Linjen kommer trafikeras med en avgång per vecka.

Källa: Norrköpings Tidningar
 

Alf

Medlem
Konstig etablering av ny flyglinje från Norrköping

Vi har fått en mycket konstig etablering av flygbolaget Fly Swedish till Norrköping. Flygbolaget skall enligt Norrköpings tidningar starta upp en flyglinje den 22 april från Norrköping till Skellefteå och Köpenhamn. I praktiken är det flyget från Skellefteå till Köpenhamn som kommer att mellanlanda i Norrköping. Tanken är kanske inte så tokig, vi har haft en massa halvdåliga aktörer på linjen till CPH som man flugit med halvtaskiga TP plan.
Bra kan man tycka om trafiken till CPH till man börjar titta på tidtabell och genomgående biljetter.
Linjen flygs med EN tur varannan dag! Hur seriöst är ett flygbolag som startar upp sådan trafik och tror man skall kunna få tillbaka alla affärsresenärer från regionen som numera flyger från ARN. Man reser visserligen ner till CPH på morronen men kommer inte hem igen förrän dagen efter på kvällen. Till Skellefteå får man åka på kvällen och ett dygn senare kan man åka tillbaka. Varför just Skellefteå beror väl på att det är deras Hub i Sverige. Helt acceptabelt för mej att åka till Skellefteå om jag skall till Luleå eller Umeå, vilket är de vanligaste resmålen. Det går snabbare att köra bil till något av dessa ställen istället för att ta bilen till ARN.
Till CPH kan man inte köpa en genomgående biljett för vidare resa med SAS, vilket är ett krav i de flesta fall.
Det jag hittills läst om detta flygbolag är att man måste ställa sig frågan om det är seriösa satsningar över huvud taget. ”Vi ser fram emot att växa i Norrköping” säger Vd Stig-Erik Dahlberg. Det lär inte gå att växa med en sådan halvdan satsning, jag tror inte det. Med den regularitet och tidtabell som är aktuell för Norrköping är det inte ens ett alternativ på något sätt. Skall kunna använda flyget till CPH i tjänsten måste det vara 3-4 turer om dagen för att erhålla tillräcklig flexibilitet i resandet.
Det finns ett stort plus, dom flyger Jet med E90.
 

Palazzi

Medlem
Jag avvaktar med att döma innan det gått någon månad, men jag erkänner att bolagets idé är väldigt ovanlig. Inte ofta man ser ett flygbolag nuförtiden som gör så många stopp för att plocka upp folk. Jag ser att det är bolagets främsta koncept, genomgående.

Bara att önska bolaget lycka till, för det är ju trevligt om även mindre orter kan få flyg ut i världen :)

Att man inte kan boka genomgående biljetter ut i världen (codeshare med SAS) gör att jag personligen inte finner intresse för produkten, men det är ju inte säkert att dessa resenärer ska längre än Köpenhamn (eller London på den andra linjen).
 

Palazzi

Medlem
Händer alla. Svårt att hålla reda på allt som kommer upp på sidan.... Många av oss hårdnackade medlemmar går ju också direkt till forumet, och missar därmed förstasidan. För gemene besökare är dock förstasidan klart mest besökt :)
 
Toppen