Senaste nytt

Hundratals CAU anslutna i DK kan lämna SAS med avgångsvederlag

Homer

Medlem
CAU är minsann bra på att förhandla :)
Fast om de slutar lär det ju inte få samma höga lön inom flygbranschen i alla fall...
Det kan ju tom vara så att det blir ett riktigt klipp för SAS att bli av med dem.

Från Sydsvenskan:

Ekonomi.
Flera hundra SAS-anställda i Danmark kan lämna företaget i december. Det är då som möjligheten för dem att ta avgångsvederlag träder i kraft.
– Vi får dagligen samtal från medlemmar som inte klarar vardagen med de nya arbetstiderna, säger Eva-Karin Jansson på CAU, det danska kabinfacket. .

På tisdagen var det precis fyra månader sedan det sista kollektivavtalet slöts mellan de åtta nordiska SAS-facken och företaget.
– Det hade tagit slut om vi inte kommit överens, sa Rickard Gustafson, vd på SAS som var gäst hos Sydsvenskans näringslivsträff "Fem i tre".
Han ville dock inte kommentera att det finns risk för strömhopp av dansk kabinpersonal nästa vinter.
– Jag kommenterar inte de enskilda avtalen, sa han.
Men i ett senare sammanhang sa han:
– Det här kan låta burdust, men det finns ingen skyldighet för någon att arbeta kvar hos SAS.
I avtalet med CAU finns en klausul som ger medarbetare som arbetat på SAS i mer än sju ett antal månadslöner i en form av avgångsvederlag.
– Vi räknar med att 300-400 medlemmar kommer att ta den här möjligheten. Det är för svårt för dem att kombinera familjeliv med de nya schemana, sa Eva-Karin Jansson.

Sydsvenskans ekonomikrönikör Thomas Frostberg tog med Rickard Gustafson på en frågetur från business class till ekonomiklass. Kanske inte helt olikt den som de SAS-anställda fick uppleva för fyra månader sedan när arbetsvillkoren blev betydligt tuffare än tidigare.
– Det var en väldigt besk medicin som vi ordinerade, men sanningen är att vi inte hade något val, sa Rickard Gustafson som idag står inför bolagsstämman och berättar om vad som hände och något om vad som är att vänta.
– Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi ska leverera svarta siffror i år, sa han innan taxin tog honom till Sturup.
Fredagen den 9 november fick SAS besked från den sista kreditgivaren att de ställde upp om SAS kunde driva genom sin nya affärsplan. Måndagen därpå berättade Rickard Gustafson för personalen vad som förväntades av dem och ännu en vecka senare fanns det åtta nya kollektivavtal med försämrade villkor för alla anställda.
– Det var tvunget att gå så fort. När vi offentliggjort vår situation ville våra leverantörer ha betalt i förskott och våra kunder vågade inte beställa biljetter till veckan därpå. Det kan inte ett företag överleva på länge.
Rickard Gustafson sa att han ångrar två saker i krishanteringen.
– Jag borde ha svarat smartare när jag fick frågan i tv om våra kunder var säkra på att komma iväg med oss veckan därpå. Men jag visste ju inte, jag kunde inte svara ja.
Det andra var när det blev känt att ett femtontal personer fick bonuslön för att stanna kvar under en period.
– Jag ångrar inte bonusarna, men jag ångrar att jag inte var transparant mot de anställda och facket. Tillit och öppenhet är två ledstjärnor i mitt ledarskap. Här kunde jag ifrågasättas.
– Det tog hårt.
Rickard Gustafsons Malmöbesök sammanföll med att Ryan Airs köp av 175 Boeingplan för sammanlagt 100 miljarder kronor.
– I 75 procent av våra rutter inom Europa flyger vi vinge till vinge med ett lågprisbolag.
– Vi fick en chans till och vi måste visa att vi kan leverera något som kunderna är villiga att betala för.




Hundratals kan lämna SAS - Ekonomi - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
 
Last edited:
inte bara ett klipp för SAS att bli av med dom utan för mig som frekvent kund..jag är så sjukt less på sura bittra danska flygvärdinnor..sen så kommer den stora kontrasten till dom ibland yngre cabin folk som gör sitt jobb med ett leende..så dom bittra sura kan väl ta ett jobb på Ryan Air och se om det blir bättre...bara jag slipper dom så är jag glad .
 

Palazzi

Medlem
Kanon i längden. Ett antal månadslöner i avgångvederlag bör kunna överlevas, och sedan kan man anställa med nya, marknadsmässiga, villkor.

Givetvis tråkigt för de SAS-anställda också, men passar inte varken löner eller scheman med ens liv kanske det är dags att inse att man bör söka sig mot andra jobb.
 
Kanon i längden. Ett antal månadslöner i avgångvederlag bör kunna överlevas, och sedan kan man anställa med nya, marknadsmässiga, villkor.

Givetvis tråkigt för de SAS-anställda också, men passar inte varken löner eller scheman med ens liv kanske det är dags att inse att man bör söka sig mot andra jobb.
Precis! Det är ju sånt här man "ständigt" är utsatt för inom den privata sektorn. SAS är ju fortfarande halvprivat så då blir detta en stor nyhet. Om nu facket tror att det är 300-400 medlemmar som inte kan kombinera nuvarande schema med privatlivet så är det tråkigt att höra från ett personligt perspektiv, dock, tack och hej för lång och trogen tjänst. Det är ju upp till bevis nu, står det danska kabinfacket för sitt ord, eller är det bara tomma hot?
 

Hall

Medlem
Som vi sa ett antal gånger under SAS krisen i höstas: Flygvärdinna är ett övergångsyrke. Perfekt för att bygga upp lite kapital och livserfarenhet för att kunna gå en utbildning till ett slutyrke efter max 5-6 år. Problemet har varit att villkoren har varit så bra så att många har hållt sig kvar.
 

Alx

Medlem
Det trista med SAS är väl bara att de aldrig tycks lära sig. De lär anställa lika många nya danskar som ansluter sig till CAU. Detta istället för att passa på och ersätta de avgående danskarna med svensk personal som är både billigare, mindre strejkbenägna och generellt sett mer villiga att arbeta.

Självklart kommer det alltid att behövas danskar inom SAS. Men långtifrån så många som man har idag.
 

Paby

Medlem
Perfekt! Gör det enkelt för dom att lämna så väntar vi pax förväntansfullt så länge på en lite behagligare vardag på IC från CPH.
 

NotRyan

Medlem
Självklart kommer det alltid att behövas danskar inom SAS. Men långtifrån så många som man har idag.

Personalen opererar ju flighter utifrån den bas dom arbetar på, så att minska antalet danskar skulle ju samtidigt innebära färre flighter ut från CPH. Då tror jag tyvärr att den danske storägaren (14,3 %) skulle reagera (vilket ju borde väga lättare än de svenska 21,4 %) och kanske vilja lämna då CPH betyder så mycket för danska arbetstillfällen

Jag tror att det är lite av rävsax här tyvärr.

För min del skulle jag gärna se att svenska staten köpte danskarnas 14,3 % alternativt att Sverige och Norge delade på dom för att inte rubba balansen oss emellan.

Mvh
/NotRyan
 

Paby

Medlem
Personalen opererar ju flighter utifrån den bas dom arbetar på, så att minska antalet danskar skulle ju samtidigt innebära färre flighter ut från CPH.

Inte nödvändigtvis, man kan också öka antalet svenskar som bor i Skåne men jobbar baserade på CPH. Mer skånska i kabinerna helt enkelt!
 

NotRyan

Medlem
Inte nödvändigtvis, man kan också öka antalet svenskar som bor i Skåne men jobbar baserade på CPH. Mer skånska i kabinerna helt enkelt!

Dom blir ju anställda på danska avtal och organiseras också i CAU, så jag vet inte om det skulle hjälpa?

Mvh
/NotRyan
 
Toppen