Senaste nytt

Air Babylon, Rolig och lite galen bok om flygindustrin

ACervin

Medlem
Letade igenom bokhyllorna idag på jakt efter några böcker till tonårsdottern. Snubblade över Air Babylon. En bok som i ett rasande tempo, över ett fiktivt dygn, tar upp allt som kan hända på en flygplats eller under en flygning. Exempelvis; hur får man ut en likstel passagerare från toaletten. Eller varför bagagehanterarna på Heathrow kör BMW och Lexus. Vad använder flygvärdinnorna för redskap för att blanda drinkar på hotellet? Klart underhållande tyckte jag för några år sedan och nu bara 83 kronor på Bokus.

Air Babylon.jpeg

Skärmavbild 2012-02-08 kl. 22.31.32.png
 

ACervin

Medlem
Jag har nyligen läst QF 32 som handlar om Qantas Airbus 380 vars motor exploderade under take off från Changi. Skriven av kaptenen ombord. Boken börjar med hans bakgrund inom flygvapnet där han ville bli jaktplans pilot. Men hans lärare påpekade att skall du lära dig flyga på riktigt skall du flyga transportplan. Navigering med huvudet ut genom rutan och sedan landa på diverse alldeles för korta lerplättar. Sedan blev det helikopter i mellanöstern. Det här tar upp halva boken. Andra halvan handlar om den här flygningen. Hur dom i nästan 2 h timmar förbereder landningen. Här blir boken ganska teknisk. Slutligen får dom ner kärran med flygfotogen sprutande ur vingarna och 800 grader varma kolfiberbromsar.
Förvånansvärt spännande bok. Läste ut den på några kvällar.

Screen Shot 2013-02-13 at 9.39.30 AM.jpg
 

clara craft

Ny medlem
Tja, varför inte boken "Flygbolaget" av pseudonymen Clara Craft, ISBN 91-7054-886-2

Ren fiktion eller delvis verklighet, din gissning är lika god som min...

Mvh
/NotRyan

Jätte kul att du läst min första bok. Flygbolaget. Fantastiskt att du minns den sedan 1998.
Händelserna i boken är baserade på mitt liv i flygbolaget under 20 år. Tyvärr var den" för verklig" för att utgivas i fler upplagor. Nordisk Film i CPH planerade en Skandinavisk tv serie baserad på Flygbolaget under titel Airline 1999, men tyvärr är och förblir Flygbolaget en het potatis. Krafter verkar emot sanningen. Kanske det är dags att ta upp den igen och att publicera fortsättningen som ligger klar "Destination Skandinavien." Hälsningar Clara Craft
 

NotRyan

Medlem
Jätte kul att du läst min första bok. Flygbolaget. Fantastiskt att du minns den sedan 1998.
Händelserna i boken är baserade på mitt liv i flygbolaget under 20 år. Tyvärr var den" för verklig" för att utgivas i fler upplagor. Nordisk Film i CPH planerade en Skandinavisk tv serie baserad på Flygbolaget under titel Airline 1999, men tyvärr är och förblir Flygbolaget en het potatis. Krafter verkar emot sanningen. Kanske det är dags att ta upp den igen och att publicera fortsättningen som ligger klar "Destination Skandinavien." Hälsningar Clara Craft

Jag skulle gärna vilja läsa fortsättningen...

Hur utvecklar sig "Per Neble"'s kontakter med maffian?
Vad händer under "Elisabeth Morgan"'s permission?
Kan "Eric Wagner" bevara sin hemlighet gentemot "Petra"?

Det är lite för många cliffhangers för att bara låta det bero...

Sedan kan man förmoda att det inte finns så många "Ingemar Andersson" kvar, och framförallt att dom inte behandlas på samma sätt, en nylig sådan fick ju sparken rätt omgående.

Mvh
/NotRyan
 

clara craft

Ny medlem
Tack Dr Miles för välkommen hälsning. Tack också till Not Ryan..... för att du minns Flygbolaget...(Not Ryan får mig att tänka på Ryan Air....bra pseudo.)
Hur gick det för alla?.... Destination Skandinavien skriven för Nordisk film i CPH. Stoppad efter investering på flera miljoner DKR i utveckling.

Du fick mig att ta fram manuset...och ja...... kanske det vore en idé att låta fortsättningen komma ut, utan fler tragedier för utgivare och producenter.

Per Neble får en stark varning och ...resten är hemlig.... Petra slutar i Flygbolaget och arbetar som journalist i Frankrike. Märkligt nog.....dyker Eric Wagner upp igen....efter att ha undgått sitt eget öde i Destination Skandinavien..... Men han kommer inte tillbaka förrän i nästa manus som ligger på mitt skrivbord. Don´t Touch The Stars, en roman baserad på verkligheten....skriven och utspelad i Frankrike men handlingen är förlagd till CPH. "Based on a true story".
Ingemar Andersson kommer alltid att finnas i besättningar. Som pilot eller kabin personal. Som tur är har kontrollerna blivit fler och en ny mer ansvarsfull generation har tagit över. "Flygbolags andan och sammanhållnig" finns inte mer.
Mycket ändrade sig i Flygbolaget efter bokens utgivelse. Bland annat fick ett tjugotal...Ingemar sluta. Det gick inte längre när sanningen kom fram. Elisabeth Morgan kommer tillbaka på ett sätt som mycket väl hade gått att göra förr, men förhoppningsvis inte nu. Hon är mer farlig än tidigare. Och hon finns....Hälsningar Clara Craft
 
Toppen