Senaste nytt

SAS och Jet Time signerar Letter of Intent

SAS och Jet Time har tecknat ett Letter of Intent i syfte att ingå ett wet lease -avtal om fyra nya ATR 72-600. Ambitionen är att nå ett avtal för 36 månader och de nya flygplanen kommer trafikera SAS linjer till och från Köpenhamn och Stockholm under vinterprogrammet 2013-14 och sommar programmet 2014.
- Jag är mycket glad att SAS och Jet Time har tecknat denna avsiktsförklaring. Ett avtal kommer att ge oss en mer flexibel flotta som gör att vi kan säkra en bättre regional produktion som passar våra kunder. Jag ser framemot att välkomna våra kunder ombord på nya och bekväma flygplan, säger Flemming Jensen, Operativ chef, SAS.

- Vi är mycket nöjda över det förtroende SAS ger Jet Time och vi glädjer oss mycket till att kunna bidra till utvecklingen av SAS regionala nätverk. Vi ser fram emot att kunna lösa det intressanta och utmanande arbetet som ligger framför oss. Naturligtvis kommer vi att göra vårt yttersta för att se till att samarbetet blir framgångsrikt för alla parter, inte minst för alla passagerare, Klaus Ren, CEO för Jet Time.

De fyra nya ATR 72-600 har plats för 72 passagerare och kommer flyga på linjer till och från Köpenhamn och Stockholm under vinterprogrammet 2013-14 och sommarprogrammet 2014. Samtidigt fortsätter SAS sitt wet lease-samarbete med Cimber och Braathens Regional.

- Vi har fortsatt ett bra och nära samarbete med Cimber och Braathens Regional som fungerar till allas belåtenhet. Avsiktsförklaringen med Jet Time kommer inte att ha någon omedelbar påverkan på dessa samarbeten, säger Flemming Jensen.

Fakta om Jet Time
Jet Time A / S är ett danskt flygbolag med huvudkontor i Köpenhamn. Företaget är en B2B-verksamhet och kunderna består av resebyråer, privata företag och organisationer samt andra flygbolag som Jet Time utför flygverksamhet åt. Under
2010 började företaget även flyga frakt. Jet Time har en egen underhållsavdelning, som ligger i Köpenhamn. Jet Time har sedan starten 2006 upplevt en stark tillväxt och har idag en flotta på 13 Boeing 737 flygplan och mer än 400 anställda.

Fakta om SAS
SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygningar till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance ™ och kan tillsammans med
26 samarbetspartners erbjuda flygresor till över 1300 resmål i fler än 190 länder. För mer information, besök www.sas.se.

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige, SAS
SAS Pressjour +46 8 797 2944

Klaus Ren
CEO Jet Time
Telefon: +45 26 81 67 70

Denna information skickades av Cision Pressmeddelande, Pressinformation & Newsroom | Cision Wire
 

Palazzi

Medlem
Definitivt en bättre flygplanstyp än vad SAS själva har till förfogande när det handlar om korta linjer med relativt låg beläggning. Det jag däremot undrar över är intjäningen och om det räknas som kvalificerade flygningar. Det är givetvis bra med alla nya samarbeten SAS håller på att etablera, men synd om det innebär att man inte får poäng.

Man kan ju hoppas samarbetet att Jet time + Singapore Airlines + Air China + Aegean mfl genererar bra med poäng, precis som med United Airlines. Det skulle verkligen göra Eurobonus till ett attraktivt bonusprogram (det är redan ganska bra).
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror (läs: hoppas) dessa flyg kommer se ut som vilka SAS-flyg som helst eftersom det är wetlease som det pratas om.
 

NotRyan

Medlem
Definitivt en bättre flygplanstyp än vad SAS själva har till förfogande när det handlar om korta linjer med relativt låg beläggning. Det jag däremot undrar över är intjäningen och om det räknas som kvalificerade flygningar. Det är givetvis bra med alla nya samarbeten SAS håller på att etablera, men synd om det innebär att man inte får poäng.

Man kan ju hoppas samarbetet att Jet time + Singapore Airlines + Air China + Aegean mfl genererar bra med poäng, precis som med United Airlines. Det skulle verkligen göra Eurobonus till ett attraktivt bonusprogram (det är redan ganska bra).

Det torde ju bli "vanliga" SK-flighter, som med DC. Med EB-poäng därefter.

Mvh
/NotRyan
 
Vad kul!
På många linjer är 737-600 & 717 för stora och CRJ-900 troligen för dyr att flyga med.
Dessa ATR plan kommer ha ungefär samma kapacitet som Q400.

Vem vet...dessa flygplan kanske SAS kan öppna upp nya linjer med?
Tallinn och Riga kanske gör comeback i SAS linjenät? Bägge flögs tidigare med Q400.
 

MarcusC

Medlem
Vad kul!
På många linjer är 737-600 & 717 för stora och CRJ-900 troligen för dyr att flyga med.
Dessa ATR plan kommer ha ungefär samma kapacitet som Q400.

Vem vet...dessa flygplan kanske SAS kan öppna upp nya linjer med?
Tallinn och Riga kanske gör comeback i SAS linjenät? Bägge flögs tidigare med Q400.

Låter ju lovande, definitivt användbara till Baltikum etc från Arlanda. Bara de inte får för sig köra ARN-ZRH eller nåt...
 
Vad kul!
På många linjer är 737-600 & 717 för stora och CRJ-900 troligen för dyr att flyga med.
Dessa ATR plan kommer ha ungefär samma kapacitet som Q400.

Vem vet...dessa flygplan kanske SAS kan öppna upp nya linjer med?
Tallinn och Riga kanske gör comeback i SAS linjenät? Bägge flögs tidigare med Q400.

Kanske SAS förbereder på det värsta att FlyBe skulle köpa Estonian Air och då bör SK säkerställa produktion t.ex. till TLL.
 

twiggs

Medlem
Detta flygplan är perfekt för i princip alla inrikeslinjer på lördagar samt söndagsförmiddagar. Även mitt på dagen på vardagar kan flera "vanliga" inrikeslinjer vara helt utmärkta att flyga med en ATR. Speciellt sådana som är täta på affärsresenärer då det blir dubbelt så fler avgångar (mindre väntetid) att välja bland vilket gör att man står sig väl i konkurrensen till Sverigeflyg samt bil/tåg. SDL, AGH och RNB ser jag som potentiella kandidater bland inrikeslinjer på daglig basis samt alla destinationer på helger samt som förstärkning/vid låg efterfrågan.

TLL och RIX ser jag som naturliga nya destinationer när detta plan kommer in, då samarbetena med Estonian och Air Baltic verkligen inte fungerat som det gjort tidigare (fast detta handlar troligtvis om en daglig avgång, som det är på VNO).
 

JonW

Medlem
Ingen höjdare att få denna sardindunderburk till Sverige.
I Asien undviker jag den till nästan varje pris.

Man kan inte ens ta med normalt handbagage.

Men den ska visst vara mycket kostnadseffektiv på korta rutter.
 
Toppen