Senaste nytt

Enkel fråga; AMEX Gold extrakort = SAS EuroBonus?

Svartson

Medlem
För AMEX Gold ingår vad de kallar "extrakort". Är det någon som vet om jag kan ansöka om ett sådant extrakort som ett AMEX SAS Eurobonus utan att betala 1000 kr ytterliggare totalt i årsavgift? Eller bör jag istället avsluta mitt AMEX Gold och ansöka om SAS EB?
 

micke

Medlem
Ett extrakort innebär vanligen att du kan få ett kort till din make/maka eller närmaste familj. Extrakortet är därmed också ett guldkort om det är det som du har sen tidigare.
Däremot så vet jag att du får halva årsavgiften på EB kortet om du har guldkortet också.
 

agehall

Medlem
SAS EB AmEx är INTE ett AmEx Gold och därmed kan du inte ha det som extrakort. Som micke skriver kan du få viss rabatt (eller har man iaf kunnat få) på årsavgiften för ett EB AmEx om man även har Gold.

Om det är bra för dig att byta helt till ett EB AmEx är omöjligt att säga utan att veta hur din spend ser ut, hur mycket EB-poäng du har nu samt vad du vill uppnå.
 

PYRZ

Medlem
Som micke skriver kan du få viss rabatt (eller har man iaf kunnat få) på årsavgiften för ett EB AmEx om man även har Gold.
Jag fick tydligen denna rabatt automatiskt. Märkte det i senaste fakturans då årsavgiften blev automatiskt 500kr utan att jag har bett om det. Tänkte annars ringa och försöka få bort avgiften eller rättare sagt få checkar som några har fått, men orkade inte helt enkelt.
 

micke

Medlem
Jag fick tydligen denna rabatt automatiskt. Märkte det i senaste fakturans då årsavgiften blev automatiskt 500kr utan att jag har bett om det. Tänkte annars ringa och försöka få bort avgiften eller rättare sagt få checkar som några har fått, men orkade inte helt enkelt.

Det går att få checkar även med rabatten :)
 

Najk

Medlem
För AMEX Gold ingår vad de kallar "extrakort". Är det någon som vet om jag kan ansöka om ett sådant extrakort som ett AMEX SAS Eurobonus utan att betala 1000 kr ytterliggare totalt i årsavgift? Eller bör jag istället avsluta mitt AMEX Gold och ansöka om SAS EB?

Det är ganska meningslöst att ha ett Amex Gold om du även har ett SAS EB AMEX.
Enda anledningen som jag ser det till att ha båda skulle vara att med Amex Gold kan man få ett extrakort till tex. make/maka, det kan man inte få med SAS EB AMEX. Däremot kan man få ett Additional Card utställt i ditt namn till SAS EB AMEX, och det skulle du i praktiken kunna ge till make/maka.
 

DrKlas

Medlem
Det är ganska meningslöst att ha ett Amex Gold om du även har ett SAS EB AMEX.

Från och med första maj i år skiljer sig reseförsäkringarna för Amex Gold och EB då delen för "medicinsk assistans och omkostnader" försvinner från EB-kortet (American Express Sverige - Privat - Forsakringar). Sen om det är ett tillräckligt skäl att ha ett Gold-kort utöver EB-kortet är ju upp till var och en. Jag tycker inte det.
 

Najk

Medlem
Just det, det fick jag ju brev om förra veckan.
Det kanske är dags att kolla hemförsäkrng och privata försäkringar om vad som gäller där.
 

rob74

Medlem
Jag har ett till färgen gråsvart EB/Amex Elitekort samt ett vanligt Gold Card. Guldkortet för att ge sambon ett extrakort i eget namn. Har betalat full årsavgift för båda hittills, så det kanske är dags för ett samtal...
Har dock inte hört något om försämrade försäkringsvillkor för mitt Elitekort ännu, så de kanske inte ändrar där? Det har ju bättre villkor än det vanliga vita kortet.
 
Toppen