Senaste nytt

Flyga Qantas mellan Sydney och Melbourne

Jag är nere i Australien nu och bokade Thai First Class till Sydney - dom flyger endast Business Class till Melbourne dit jag egentligen skulle men tyckte det var synd att missa upplevelsen att åka längst fram i planet.

Hittade billiga biljetter med Qantas (Red e-Deal) t/r. Har sedan tidigare ett Qantas Frequent Flyer medlemskap där det fanns 52 000 poäng sparade. En uppgradering kostar 8 000 poäng enkel på sträckan till Melbourne som är 1:35 lång. Kollade med @Dr. Miles om det var värt att uppgradera och han tyckte absolut inte det. Valde ändå att uppgradera och det blev jättebra - supersmidigt att göra direkt på Qantas hemsida och fick bekräftelse direkt.

När jag landade i Sydney och checkade in frågade damen bakom kassan om jag inte ville ha en tidigare flight till Melbourne, jag blev lite förvånad eftersom min ursprungliga Red e-Deal biljett inte är flexibel. Det går flighter varje halvtimme på morgonen och heltimme senare under dagen. Damen sa "No worries, Love" till mig och flyttade från 11.00 till 09.30 planet.

Jag gick till Qantas Club loungen där dom hänvisade mig till "rätt" lounge: Qantas Domestic Business Lounge som var trevlig och ljus. Man kunde följa planen nedanför och det fanns ett stort utbud att dricka och äta.

När det var dags för avgång kom nästa överraskning: istället för en Boeing 737 eller 767 stod en Airbus 330-200 i International konfiguration och väntade! Kabinen kändes fräsch och hade två mini-kabiner med 18 stolar i varje. Stolarna var internationella fully-flatbeds med stora skärmar.

2968656293_570ec266ef.jpg

Bilder här:
http://airplane-flights.blogspot.com.au/2010/05/qantas-a330-business-class-photos.html

Maten som serverades (varm frukost) var rejält tilltagen och servicenivån var hög - det kändes mer som Stockholm-New York än Stockholm-Köpenhamn om ni förstår liknelsen.

För det pris jag betalat i kronor och poäng kunde det nog inte blivit bättre!

Skärmavbild 2013-03-27 kl. 14.19.16.jpg
 

ACervin

Medlem
Qantas kan vara väldigt bra. Jag skrev nyligen om min tabbe när jag gick till inrikes terminalen för att flyga Brisbane - Sydney. Problemet var att jag var bokad på QF8 som går Brisbane - Sydney - Dallas. Enda inrikesflyget som avgår från utrikesterminalen. Hade också en red-e-deal biljett. Då dom var lite oroliga för att vi inte skulle hinna över till utrikes bokades vi om utan problem till nästa inrikes. Går var 20e minut. Jag var i Sydney en halvtimme innan QF8 var framme. För två veckor sedan flög jag Perth-Brisbane. Jag är fortfarande bara Bronze på Qantas. Jag hade fått en gångplats, men i mina preferenser står att jag önskar fönster. Dröm om min förvåning då kabinpersonalen helt på eget initiativ rumsterade om i kabinen efter take off och trollade fram en fönsterplats. Jag hade inte sagt ett pip om mina önskemål. Jag börjar gilla Qantas.
 
Jag hade fått en gångplats, men i mina preferenser står att jag önskar fönster. Dröm om min förvåning då kabinpersonalen helt på eget initiativ rumsterade om i kabinen efter take off och trollade fram en fönsterplats. Jag hade inte sagt ett pip om mina önskemål. Jag börjar gilla Qantas.

Jag har "Wing Commander" i min titel på Qantas Frequent Flyer:

[h=1]Welcome WGCDR MARTIN C BJORNSTROM[/h]
Får alltid en honnör :)
 
Hade en toppenflight med Qantas igår igen!

Börjar med Business Class check-in och Fast Track som fungerar (Express lane). Qantas Business Lounge i MEL och SYD hade riktig frukost och Barista (!). Snabbt Internet.

Priority boarding med separat kö. Gamla 767 Domestic planet, skönt med widebody. Nya rejäla skinnsäten med gott om benutrymme, säkert . Grym personal ombord - supersnygg blondin som serverade mig - pratar och skojar med passagerarna. Alltid tilltalad med "mr Bjornstrom". God varm mat, trevliga Qantas iPads med filmer och TV som fungerade perfekt.

Det här är precis vad jag vill ha inom Europa!
 

Hall

Medlem
Låter klart bättre än det där natttåget jag brukade få åka Melbourne-Sydney med när jag pluggade därnere på 90-talet... :D

Hur är LCC-konkurrensen i Australien?
 
Hur är LCC-konkurrensen i Australien?

Lustigt nog var marknaden för LCC inte så lönsam som bolagen tänkt - Qantas kör ju JetStar vid sidan av sina egna plan men det är inte jättebilligt. Virgin Australia var lågprisbolaget men dom har börjat med Business Class kabin och Frequent Flyer program (Velocity). Kvar är Tiger Airways som troligen kommer gå ihop med Virgin såvitt jag har förstått. Återstår - ingen LCC :)
 
Toppen