Senaste nytt

Bästa kreditkortet för lounger (Priority Pass)

mattssok

Medlem
Hej alla,

Jag skulle behöva hjälp med att välja kreditkort. Mitt primära mål med det är att komma åt lounger då mitt resemönster inte längre är på status-nivå. Sen om det skulle ge någon form av bonus är inte det heller fel.

I nuläget har jag ett SAS Amex vilket förvisso ger mig 241 voucher men inte mycket mer så jag vill eventuellt byta ut detta.

Jag har letat runt lite överallt och det verkar finnas fyra alternativ vilket alla har med PP att göra. (Eurocard platinum, first card exec, HB platinum och Amex platinum.)

Av dessa ser jag ingen klar "vinnare" förutom att eurocard är billigast och att jag tycker Amex platinum är lite dyrt. Så det jag vill höra är om jag missat nåt kort/metod och om ni själva har erfarenhet av korten ovan (då främst eurocard och first då jag redan hittat en del om de andra)?
 

drW

Medlem
Har själv eurobonus AMEX och Handelsbanken platinum och tycker den kombinationen är bra. Kostar mig 1500 per år då SHB kortet kostar 500. Ytterligare ett fullvärdigt platinum för frun 500 kr. Detta ska främst jämföras med AMEX Platinum som hade gått lös på 6000 (kostar det snart i alla fall). Vi får dock inte ta med gäst gratis på våra priority pass plus en del ytterligare lulllull.
Vissa värderar kanske AMEX högre men jag ser det som om jag har 4000 över till annat.
 
Last edited:
Har själv eurobonus AMEX och Handelsbanken platinum och tycker den kombinationen är bra.

Jag har precis samma kombination. Jag flyger främst Star Alliance och har Eurobonus Guld men dom gånger man hamnar på andra bolag kan Priority Pass vara riktigt bra.

Jag gillar Handelsbanken Platinum för dess möjlighet att hålla krediten under lång tid (mycket låg ränta) om det behövs, säg att man behöver ligga ute med en reseräkning i två månader så är det inget problem.
 

mattssok

Medlem
Okej SHB och SAS Amex kanske kan vara nåt. Men låter det visserligen lika gärna kunde vars eurocard platinum då de på pappret erbjuder likvärdiga förmåner plus att eurocard är billigare. Dock vill jag ändå tro att det ska finnas nåt annat magiskt kort där ute :)
 

Alx

Medlem
Okej SHB och SAS Amex kanske kan vara nåt. Men låter det visserligen lika gärna kunde vars eurocard platinum då de på pappret erbjuder likvärdiga förmåner plus att eurocard är billigare. Dock vill jag ändå tro att det ska finnas nåt annat magiskt kort där ute :)

Jag tror att prismässigt är SHB och Amex EB en riktigt bra kombination. Det magiska kortet stavas International Amex Centurion. Men det går lös på 2.800€. Så det är inte det mest prisvärda sättet att få tillgång till Priority Pass.
 

drW

Medlem
Okej SHB och SAS Amex kanske kan vara nåt. Men låter det visserligen lika gärna kunde vars eurocard platinum då de på pappret erbjuder likvärdiga förmåner plus att eurocard är billigare. Dock vill jag ändå tro att det ska finnas nåt annat magiskt kort där ute :)

Jag är dock lite osäker på om Eurocard är lika lätta att förhandla ner avgiften hos. Har inte försökt. Har heller inte i detalj jämfört försäkringarna. Något jag uppskattar med SHB är att hyrbilsförsäkrigen gäller även om man inte är på resa.
 

mattssok

Medlem
Jag är dock lite osäker på om Eurocard är lika lätta att förhandla ner avgiften hos. Har inte försökt. Har heller inte i detalj jämfört försäkringarna. Något jag uppskattar med SHB är att hyrbilsförsäkrigen gäller även om man inte är på resa.

Okej vart hamnar man/du på efter förhandling, Eurocard ligger från början 400kr lägre än SHB så hur mycket går den att få ner?
 

Najk

Medlem
Det beror lite hur du värderar ett loungebesök och hur många det beräknas bli på ett år.

Ett alternativ till PP kan vara ett SAS EB Diners kort. Det genererar även det 20p per 100kr (dock ingen 2-4-1) och för varje 10tkr du spenderar får du ett gratis loungebesök.

Gratis första året, sedan 525kr/år. (gratis för guldmedlemmar)
 

mattssok

Medlem
Det beror lite hur du värderar ett loungebesök och hur många det beräknas bli på ett år.

Ett alternativ till PP kan vara ett SAS EB Diners kort. Det genererar även det 20p per 100kr (dock ingen 2-4-1) och för varje 10tkr du spenderar får du ett gratis loungebesök.

Gratis första året, sedan 525kr/år. (gratis för guldmedlemmar)

Det har du helt rätt i. Vet inte riktigt hur jag värderar det men vill gärna undvika "faran" om jag behöver en lounge och inte har kommit upp i rätt spend för att komma in. Vill inte känna att jag måste hushålla med loungebesöken (även om jag inte har någon aning om hur många/få det blir).

Kul att höra att folk är positiva till SHB kortet, är det kanske någon som har eurocard eller first och några erfarenheter kring dem?
 
Toppen