Senaste nytt

Vilken flygning är din kortaste?

henrik l

Medlem
Jag flyger regelbundet på sträckan ZRH-BSL, 78 km. Det lär vara det kortaste som flygs över hela Europa, om man bara räknar med större flygplan. Annars så flyger British Airways operated by Loganair (eller om det är Flybe operated by Loganair, numer?) en sträcka som är 2 kilometer med en Twin Otter.

Svårt att slå. Men i Sverige tror jag att sträckan Skövde-Lidköping var en av de kortaste ca: 45 km. Den existerade på den tiden det gamla Skaraborgs län hade två reguljärflygplaster på tidigt 90-tal. Tror att det var Golden Air som flög Arlanda-Skövde-Lidköping. Jag har ingen aning om det gick att köpa biljetter på sträckan Skövde-Lidköping. Det var strax före jag började utveckla mitt frequent flyer beteende:D Idag hade jag ju givetvis undersökt möjligheterna att flyga den sträckan:D
 

henrik l

Medlem
Jag flyger regelbundet på sträckan ZRH-BSL, 78 km. Det lär vara det kortaste som flygs över hela Europa, om man bara räknar med större flygplan. Annars så flyger British Airways operated by Loganair (eller om det är Flybe operated by Loganair, numer?) en sträcka som är 2 kilometer med en Twin Otter.

Hmmm, kan det vara så att vi har ett gyllene läge för ett tier-point run här:D
 

Gnopps

Medlem
Under sommaren gör första morgonflighten från Ronneby till Stockholm mellanlandning i Kalmar. Sträckan RNB-KLR är 78 kilometer och var bokningsbar när det begav sig (ett fåtal veckor sen alltså...).
Som du säger måste detta vara en vinnare bland SAS-linjer:

SK1126 Q 28JUN 4 RNBKLR 0645 0705

Kostar SEK 393 och uppåt. Går även att boka separat RNB-KLR-ARN om man vill ha lite extra poäng.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

cbroxe

Medlem
Kom just på att jag för ca 2-3 års sen flög Skyways from Storuman till Vilhelmina (SQO-VHM). Det är ca 37 miles. 59 KM alltså.
 

cbroxe

Medlem
Här är en youtube video som visar den kortaste reguljär flighten. Riktigt bra!
[video=youtube;fwyVWaCAD2A]http://www.youtube.com/watch?v=fwyVWaCAD2A[/video]
 

Alf

Medlem
Officiellt var SAS linje mellan MMA och CPH världens kortaste internationella linje. SAS la ner linjen, som flögs med Convair Metropolitan, när Bulltofta lades ner och Sturup öppnade 1975. Swedair fortsatte att flyga linjen till Sturup med Twin Otter. Det var en poppis linje när jag var ung och nyss börjat jobba i Sth. Vi gjorde mycket jobb i Malmö och då flög vi oftast till Malmö via CPH. På den tiden fanns inga bonuspoäng att jaga utan vi samlade sprit istället. Man då handla taxfree på Arlanda samt i CPH på hemresan. Om man ankom till Sverige med reguljärt flyg gällde inte 24 timmars regeln för att handla taxfree.
Efter ett antal år lade Swedair ner linjen mellan CPH - MMA. SAS hade då istället lagt trafiken mellan CPH-MMA med flygbåt (bärplansbåt) som gick mellan Malmö och Kastrup. Denna fick lägga till i hamnen bredvid flygplatsen och sedan buss till terminalen. Det var dock problem med regulariteten när det var vinter och is så SAS gick då över till sitt annorlunda projekt med svävare istället. Detta var en riktig storhetstid med en ganska stor svävare från Malmö hamn till Kastrup, denna tog sej upp på flygplatsen och lade till vid hangarerna vid huvudbanan på Kastrup. Servicen på svävaren var förträfflig under överfarten som tog ca 30 min. I business serverades i regel en kall anrättning med hela sortimentet av dricka att välja på, precis som på flyget.
Säg det trevliga som består, det byggdes en bro, så nu är det trevliga borta och även taxfree påsen.
 

twiggs

Medlem
Officiellt var SAS linje mellan MMA och CPH världens kortaste internationella linje. SAS la ner linjen, som flögs med Convair Metropolitan, när Bulltofta lades ner och Sturup öppnade 1975. Swedair fortsatte att flyga linjen till Sturup med Twin Otter. Det var en poppis linje när jag var ung och nyss börjat jobba i Sth. Vi gjorde mycket jobb i Malmö och då flög vi oftast till Malmö via CPH. På den tiden fanns inga bonuspoäng att jaga utan vi samlade sprit istället. Man då handla taxfree på Arlanda samt i CPH på hemresan. Om man ankom till Sverige med reguljärt flyg gällde inte 24 timmars regeln för att handla taxfree.
Efter ett antal år lade Swedair ner linjen mellan CPH - MMA. SAS hade då istället lagt trafiken mellan CPH-MMA med flygbåt (bärplansbåt) som gick mellan Malmö och Kastrup. Denna fick lägga till i hamnen bredvid flygplatsen och sedan buss till terminalen. Det var dock problem med regulariteten när det var vinter och is så SAS gick då över till sitt annorlunda projekt med svävare istället. Detta var en riktig storhetstid med en ganska stor svävare från Malmö hamn till Kastrup, denna tog sej upp på flygplatsen och lade till vid hangarerna vid huvudbanan på Kastrup. Servicen på svävaren var förträfflig under överfarten som tog ca 30 min. I business serverades i regel en kall anrättning med hela sortimentet av dricka att välja på, precis som på flyget.
Säg det trevliga som består, det byggdes en bro, så nu är det trevliga borta och även taxfree påsen.

Nej, så minns inte jag det. Jag pendlade väldigt mycket mellan mitt hemland och Malmö under 80-90–talet och först så var det svävare, sen kom bärplansbåtarna. Fast helikoptern mellan Malmö/Helsingborg/Halmstad–CPH var ju helt klart betydligt mer cool än något transportmedel på vatten.
 
Toppen