Senaste nytt

Finnair flyttar till terminal 2 på Arlanda 9 april

Jacob

Medlem
Det här har diskuterats förut men nu kom lite officiell information från Finnair och dessutom intressant data kring vad som väntar i terminal 2 efter ombyggnationen och flytten.

21.03.2013
Finnair byter terminal på Stockholm Arlanda i april

Finnair flyttar från T5 till T2 på Arlanda den 9 april 2013. Officiellt kommer den nyrenoverade terminalen att invigas den 23 april, med 2 000 kvadratmeter extra utrymme på ett helt nytt plan. För passagerarna innebär det en smidigare väg till flyget, dubbelt så många sittplatser samt nya butiker och restauranger i en internationell miljö.

Businessklasskunder samt Finnair Plus- och oneworld-kortinnehavare på den högsta nivån får tillgång till tjänsterna i den nya 800 m² stora Menzies Executive Lounge.

De korta avstånden mellan incheckningen och säkerhetskontrollen och vidare till gaten innebär att du snabbt kan komma till flygplanet. Incheckningen är öppen hela dagen, men stängs för varje flyg 45 minuter före avgång. För Business- och Pro-resenärer finns även en prioriterad kö vid säkerhetskontrollen. Dessutom är vägen till bagageutlämningen kortare i terminal T2.
 

gdaily

Medlem
Businessklasskunder samt Finnair Plus- och oneworld-kortinnehavare på den högsta nivån får tillgång till tjänsterna i den nya 800 m² stora Menzies Executive Lounge.

Vad menas med "den högsta nivån"?
 

HKG Flyer

Medlem
Just det, det kan inte stämma. Normalt har Finnair Plus Silver tillträde till lounger vid resa med AY, som idag på Menzies i T5.
 

JensE

Medlem
Jag hoppas det betyder att det finns en del av loungen som endast är för Emeralds.
Tror dom hade det innan T5 flytten.
 
Jag undrar hur "glada" Finnair igentligen är över återflytt till Terminal 2?
Rykten säger att British Airways högst "motvilligt" flyttar tillbaka till T2 igen..
 
Frågor jag ställer mig (och säkert något jag kommer bli varse om framöver) är:
-Vad händer med loungen i pir F?
-Om loungen kommer finnas kvar, vem kommer ta över den?
-Stämmer min hypotes om att detta är början utav att flytta över all inrikestrafik till T5 och då man genom denna flytt från T4 frigöra fler gater, samt loungekapacitet?

Senast som i torsdags när jag flög med SAS till LHR beklagade min sambo över sig hur ödslig pir F känns. Och visst är det så när det på hela piren kanske fanns 3-4 flyg som skulle avgå.

Någonstans finns det en plan och tanke till varför man bygger ut på T2, även då man har kapacitet från pir F.
 

Fredrik

Medlem
Någonstans finns det en plan och tanke till varför man bygger ut på T2, även då man har kapacitet från pir F.

Vi hoppas det. Det är uppenbarligen överskott på gater på Arlanda. Jag är faktiskt förvånad att man inte lade hela Terminal 2 i malpåse och utökade användandet av F-piren istället.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag hoppas det betyder att det finns en del av loungen som endast är för Emeralds.
Tror dom hade det innan T5 flytten.

Det vore riktigt trevligt. Nuvarande lounge är ju en katastrof. Men ännu bättre vore väl att förbättra utbudet för alla som har tillgång till loungen.
 

Traveller

Medlem
Frågor jag ställer mig (och säkert något jag kommer bli varse om framöver) är:
-Vad händer med loungen i pir F?
-Om loungen kommer finnas kvar, vem kommer ta över den?
-Stämmer min hypotes om att detta är början utav att flytta över all inrikestrafik till T5 och då man genom denna flytt från T4 frigöra fler gater, samt loungekapacitet?
Senast som i torsdags när jag flög med SAS till LHR beklagade min sambo över sig hur ödslig pir F känns. Och visst är det så när det på hela piren kanske fanns 3-4 flyg som skulle avgå.

Någonstans finns det en plan och tanke till varför man bygger ut på T2, även då man har kapacitet från pir F.

Det är ju planerat att under 2014 låta SAS och Nowegian inrikesflyg trafikera terminal 5. Det som sker nu är en del i förberedelserna. Mer finns att läsa hos Swedavia eller här.
 

AABack2ARN

Medlem
För övrigt antar jag att flytten till T2 även påverkar BA. Dock kan i alla fall jag inte hitta någon information på ba.com att så kommer ske inom en vecka. Inte ens på Arlandas hemsida om jag tänker efter..! :confused:
 
Toppen