Senaste nytt

Pay as you weigh biljettpris?

Palazzi

Medlem
Hela businessclass.se kommer nu hetsbanta? Anorexiaspiral att vänta ;)

Ärligt talat tror jag detta kan bli krångligt... Givetvis är ju reglerna lite skumma med max 8-10kg handbagage, men med personlig viktdifferens om ca 50-60kg ibland. Jag ser dock inte hur man rimligt ska kunna genomföra detta. Vi föds alla olika.... En person på 2m10cm väger ju också per automatik rätt mycket, och det är väl än mer okontrollerbart än övervikt iform av ren fetma.

Om man däremot är så stor att man inte får plats i sin egen stol, då är det givetvis ett problem. Om det handlar om en bredaxlad muskelbyggare eller någon med allmänt stor rondör spelar mindre roll i sammanhanget.
 

Alx

Medlem
Märkligt att inte Ryanair redan infört detta...

LOL!! Jag kan se framför mig hur Ryanair drar det ett steg längre och väger varenda passagerare och försöker trycka ner resenärerna i olika minimala boxar för att se att de verkligen får plats i den fastställda maxstorleken... Det är ju inte bara vikt utan också storlek som är ett bekymmer... :D

Kanske ingen dum idé, då får ju SAS ännu en "förmån" att lägga till på sin alltmer innehållsfattiga lista av förmåner: "Med SAS får du alltid ta med dig 70kg kroppsvikt i SAS Go kostnadsfritt. Har du valt att resa i SAS Plus ingår hela 85kg kroppsvikt kostnadsfritt" :D
 

Pho

Medlem
LOL!! Jag kan se framför mig hur Ryanair drar det ett steg längre och väger varenda passagerare och försöker trycka ner resenärerna i olika minimala boxar för att se att de verkligen får plats i den fastställda maxstorleken... Det är ju inte bara vikt utan också storlek som är ett bekymmer... :D

Tja, skickar man paket så betalar man ju redan idag för vikt och storlek... Så det är väl en naturlig förlängning av synen på resenären som ett kolli som skall transporteras till lägsta möjliga kostnad från punkt A till B!
 

skoeld

Medlem
Enligt wikipedia så är "Operating empty weight" för en A321-200 (t ex) 48500kg och den tar som mest 220 passagerare. En passagerare på 60kg + flygstol etc som personen tar upp är ungefär 280kg och en passagerare på 120kg ungefär 340kg. Skillnaden i bränsleåtgång mellan de två personerna är alltså runt 20%? Känns lite som om forskaren inte riktigt tänkt igenom det hela om han föreslår att en som väger 120kg ska betala dubbelt upp mot en som väger 60kg..
 

agehall

Medlem
Konceptet som sådant är det väl egentligen inget fel på. Men att implementera det skulle vara en mardröm för alla som vill flyga.
 

Valley

Medlem
Enligt wikipedia så är "Operating empty weight" för en A321-200 (t ex) 48500kg och den tar som mest 220 passagerare. En passagerare på 60kg + flygstol etc som personen tar upp är ungefär 280kg och en passagerare på 120kg ungefär 340kg. Skillnaden i bränsleåtgång mellan de två personerna är alltså runt 20%? Känns lite som om forskaren inte riktigt tänkt igenom det hela om han föreslår att en som väger 120kg ska betala dubbelt upp mot en som väger 60kg..

Hur slår en ökad vikt på ett plans bränsleförbrukning när väl marschhöjd är nådd ?
Skulle inte bli fövånad om det inte är någon skillnad alls.

Vid högst oventenskaplig undersökning för personbil har jag och min kollega under några månader kommit fram till att det vid långköring - +25 mil - inte verkar spela någon roll för bränsleförbrukningen om bilen är fylld till bredden av folk och packning eller om man åker alena.
Samma princip synes gälla även för tunga trafiken.

Eller är det för flygets del här som fysikens lagar träder in. I o m att planet hela tiden strävar neråt och att det därigenom behövs mer kraft för att hålla det uppe ?
 

pitch

Medlem
Jag tycker det låter som att Dr Bharat P Bhatta (låter som han har indiska eller pakistanska rötter) är avis på alla långa/stora norrmän. Visst, politiskt inkorrekt att säga så, men det är inte helt beundransvärt att ge sig på människor utifrån kroppstyp hur som helst heller.
För övrigt så är han nog bara föreläsare där, inte professor i riktig mening. Passa dig för den översättningen, det är en klassisk fälla.

Annars, på ämnet bränsleförbrukning, kan jag bidra med lite värdelöst vetande. Flygplanstillverkarna får böta (d v s inte ta ut riktigt lika högt pris) för ett flygplan om nitarna som håller fast vingarna sticker upp för mycket ur sina hål. Kan ju verka skitlöjligt, men med 4000 nitar per vinge på Airbussarna i mellanstorlek så kanske det blir rätt mycket mer soppa över hela livslängden på planet om för många sticker upp och ger mer luftmotstånd.
 

gdaily

Medlem
Hur slår en ökad vikt på ett plans bränsleförbrukning när väl marschhöjd är nådd ?
Skulle inte bli fövånad om det inte är någon skillnad alls.

Om det är någon skillnad, så är den försumbar i jämförelse med förbrukningen som uppstrår vid accelerationen vid star (och retardationen vid landning).

Men... ju mer vikt, desto mer bränsle måste tas med, som i sin tur också väger mer.
 
Toppen