Senaste nytt

Borttappad plånbok

Najk

Medlem
en solskenshistoria ifrån solen.....


Tappade bort min plånbok på Gran Canaria i lördags kväll och har letat som en idiot. Till slut så spärrade jag mina kort när jag konstaterade att den inte var i vårt hus.

Igår fick jag ett mail från Amex att de hade fått ett samtal från sina holländska kollegor att en person hade hittat den. Jag fick en mailadress och sedan ringde en Peter upp mig. Min plånbok är nu i Amsterdam vartefter Peters fru med väninna hittat plånboken och tagit med sig den hem då de inte visste vad de skulle göra av den.

Alla kort och pengar ca 200EUR var kvar i den.

Än finns det hopp om mänskligheten.
 

NyfikenGrau

Medlem
Alltid skönt att höra.
Min begränsade erfarenhet (tappat plånboken en gång själv, känner 4 andra som tappat den) är faktiskt att den för det mesta kommer tillbaka (i samtliga nämnda fall). Visserligen gör tillfället tjuven, men jag tror det är en rätt stor spärr hos en "icke-tjuv" som måste övervinnas för att man ska sno den rätt av. I 2 av de 5 fallen var sedlarna borta, visst inte kul, men ett straff för sin egen slarvighet och en till viss del förtjänad hittelön som annars aldrig hade kunnat betalas ut.
 
Jo, hoppet om mänskligheten bör finnas(det är typ karma thing, kismet eller ödet). ;)

För några år sen hittade vi en röding i ett provrum på ett shoppingcenter. Problemet med det är att återlämna den till den stackare som tappade den. Hur beskriver man det, eller lämnar man över det till vakten eller expediten? Jo, vi lämnade följande meddelande "någon som har tappat något värdefullt på shoppingcenter kan få det tillbaka mot beskrivning av vilken butik, var och när i den och vad det är". Var lite förvånad att en äldre herre ringde mig nästa dagen med exakta uppgifter.
Till OP: kolla om inte AMS stammisar på forumet(Stefan Sandström, Johan Rebel) har sina vägar förbi.

P.S. Det kan finnas något tecken i det som hände också, jag tappade hemnycklar vid första NYC besöket, det tog inte så lång tid efter det att helt flytta hit. :)
 
Last edited:

Oscwo

Medlem
Just det där verkar mänskligheten vara bra på. Är helt hopplös med min plånbok och har hittills tappat den fyra gånger i livet. Samtliga gånger har jag fått tillbaka den med allt innehåll. Två gånger körde upphittaren till och med hem plånboken efter att ha kollat upp vart jag bodde, fantastiskt :)! Glöm inte bort att lämna ordentligt med hittelön när sådant händer..
 

Najk

Medlem
Update:
Plånboken är på väg till Sverige med DHL, det blir intressant att se om den kommer hela vägen fram :)
 

Gnopps

Medlem
För några år sedan tog jag ut pengar i Tallin, i en automat utanför mitt hotell. Vanligtvist kommer kortet först och pengarna sedan men i den här automaten var det tvärtom så jag tog pengarna och gick.

När jag några timmar senare kom tillbaka till hotellet fanns ett kuvert med kortet i receptionen, jag hade inte ens märkt att det var borta! Någon hade hittat kortet i automaten, sett att det var utländskt och lämnat in det till närmsta hotell. Jättekul!
 
Toppen