Senaste nytt

Tips önskas om New Delhi

Jag har sökt men inte hittat någon liknande tråd.

Skall eventuellt till Indien i mitten / slutet av maj. Kommer sent söndag kväll och åker torsdag kväll, så har inte jättemycket tid där. Större delen av den tiden kommer gå åt till att jobba. Så frågan är hur jag bäst maximerar den lilla fritid jag har. Vad måste man se och göra? Vilken restaurant skall jag inte missa att besöka, osv.
 

agehall

Medlem
Jag har inte så mycket konkreta tips när du har så lite tid, men det hjälper nog om du talar om var i Delhi du ska vara. Det är ju en gigantisk stad, så är du i ena änden finns det inte en chans att du hinner åka till andra ändan och göra något om du jobbar hela dagarna.
 

ulagun

Medlem
I så fall rekomenderar jag verkligen att du åker en dag tidigare alternativt stannar en dag till.
Anledningen är att ta snabbtåget över dagen och besöka Taj Mahal i Agra.
Jag har rest och besökt mycket under åren, men anser att inget slår Taj Mahal i skönhet och stilrenhet.
Beträffande Delhi, bara varit där två gånger är mitt främsta tips att se till att undvika magsjuka!!!
Enda sättet är nog att äta på lyxhotellens restauranger.
 

India Alpha

Medlem
Väldigt kort om tid. Har du varit där tidigare? Var ska du bo?
Trafiken är rätt tung och du åker i en period som är supervarm. Du kommer inte att orka särskilt mycket.
Välj därför att göra saker i din absoluta närhet.
Två absolut trevliga stopp är
Ta en öl på Imperials veranda.
Ät Hillary Clintons meny på Bukhara/ITC Maurya.
Hade du varit där över helgen så skulle jag verkligen rekommendera en cykeltur med ett holländsk firma. Det är en treat och riktig upplevelse.
Men som sagt, lite mer info om du vill ha bra svar.
 
Tack för svaren. Jag förstår att jag inte lämnade tillräckligt med information för att få bra svar. Problemet är att jag inte har mer information än såhär just nu. Skulle gärna stannat lite längre, men har en annan långresa 5 dagar efter jag kommit hem, och för husfridens skull så blir det en snabbvisit.

Om jag ändå skall drista mig till att tolka era inlägg, så är det helt enkelt svårt att hinna göra något. Jag skall bara vara glad om jag inte blir magsjuk ;).
 
Tänk dig en varm soptipp med en massa tutande köande bilar och kor på gatorna. Det är Indiska storstäder för mig. Bo på ett bra hotell och räkna med att sitta en stor del av resan i bilköer. Utgår du från detta så kan din indiska upplevelse bara bli positivare.
 

Jacob

Medlem
Delhi är en stor och påfrestande stad. Planering är viktigt, likaså att välja ett bra hotell där man kan dra sig tillbaka och få den hjälp man behöver, helst även med ett bra läge.

En tur till gamla Delhi tycker jag man bör hinna med, ta en promenad längs shoppinggatorna vid Chandni Chowk och förstås ett besök på Röda Fortet som ligger i samma område.

Kan nämnas att det även finns en tunnelbana i Delhi, om man är less på trafik och avgaser. Den är förvånansvärt välfungerande, ren och modern, har luftkonditionering och passerar de flesta sevärdheter och viktigare platser. Dock tar även tunnelbanan sin lilla tid då man måste passera en säkerhetskontroll vid ingången till stationen, precis som på flygplatsen.
 

ulagun

Medlem
Ohh, jag ser verkligen fram emot den här resan...

Och jag ser fram emot dina kommentarer när du väl kommit åter:eek:
Vet inte ditt resmönster, men Indien har givit många en kulturkrock, inklusive undertecknad som turistade mellan Dehli- Calcutta. En upplevelse utöver det vanliga på många sätt!
Glöm inte att ta med imodium för magen.
 

Igorius

Medlem
Glöm inte att ta med imodium för magen.

Rekommenderar också Dukoral före avresa. Utöver skydd mot kolera är det ganska effektivt mot turistdiarré (inkl. "Delhi belly"). Klarade två veckors kulinariska äventyr i nordvästra Indien i somras utan några som helst bekymmer på magfronten.
 
Toppen