Senaste nytt

AMEX har slutat med kompensationserbjudande

ELO

Medlem
Efter att mitt SAS AMEX kort försvunnit av misstag i säkerhetskontrollen på CDG anmälde jag det försvunnet. AMEX erbjöd att skicka ut ett nytt kort senast efter 7 dagar. Jag har fortfarande inte fått något nytt kort efter 3 veckor. Till saken hör att jag hade en tjänsteresa till Mexico inplanerad (med spend på ca 60 000 kr) så jag behövde mitt AMEX kort. Inget ersättningskort skulle behöva skickas ut sa man på kundtjänst. Något kort dök aldrig upp....
Innan när AMEX har tabbat sig har man erbjudits en schablon kompensation på 5000 SAS Eurobonuspoäng. Denna mlöjlighet är nu borta trots att jag försökte prata med ansvarig gruppchefs handläggare på kundtjänst. Man ersätter inga misstag alls på AMEX. Troligen har man ekonomiska åtstramningar på AMEX - man har kanske varit för frikostig med att i början få oss användare att tro att de är "mera generösa" att kompensera för misstag de gör.
Är det någon annan här som märkt samma njugga inställning? Jag har en spend på 1,5-2 milj/år på detta kort....och kommer definitivt inte att använda detta kort mer än till 150 000 kr/år för att erhålla 2-4-1.
 

agehall

Medlem
Det har väl varit en trend länge. Det är trist när man blir av med sitt kort när man behöver det och ännu värre när det strular att få ett nytt.

När det hände mig så hade jag dock ett nytt som väntade på mig på ARN dagen efter, men man ska nog insistera på att få ett temporärt för om jag förstod det rätt, så präglas de på något sätt lokalt hos AmEx i stockholm. Korten ser också ganska hemmagjorda ut. ;)
 

micke

Medlem
Jag har under ca 6 mån. tid råkat ut för att de felaktigt stängt av mitt kort 2 gånger. Det var i samband med att jag ville avsluta mitt Sas Eurobonuskort och i andra fallet guldkortet som de istället stängde av det andra kortet. Dessutom tog det mycket längre tid än de sa att få hem det nya och jag fick ringa dem och förhöra mig hur det gick med det hela. Efter andra gången blev jag lite sur och sa att jag ville ha kompensation.
Tyvärr vi kan inte ge någon kompensation var svaret jag fick. Istället fick jag den förhöjda avgiften (man har halva avgiften på Sas Eurobonuskortet när man också har guldkortet). Då ringde jag in och sa upp kortet.

Det känns som att det har blivit en kraftig försämring på Amex det senaste året. Dock är kundtjänst alltid mycket vänliga när man pratar med dem. Men det hjälps inte.
 
Har använt mitt AMEX EB i tre år och måste tyvärr säga att det varit en jäkligt skakig resa. Under mitt första år fick jag ett nytt kort fyra gånger eftersom kortet ibland bara slutade att fungera. Ingen kunde svara på varför utan nya kort skickades ut. Jag utlovades kompensation i form av poäng som aldrig kom trots att jag påminde dem två gånger.

Därefter har det fungerat bra rent tekniskt. Men när jag skulle säga upp kortet nyligen lockades jag ändå att stanna kvar i fållan med hjälp av deras bonuscheckssystem (som kompensation för årsavgiften). Tänkte ett tag och accepterade trots att jag inte varit supernöjd. Dessa bonuscheckar har inte dykt upp trots att de skulle ha skickats i december. Nu har jag påpekat detta två gånger för en alltid lika trevlig kundtjänst... men vad gör det när ingenting händer?

Om jag samtidigt jämför detta med SEB:s kundtjänst (MasterCard EB) så får jag ett lika trevligt bemötande och vid det fåtal tillfällen jag behövt hjälp har dessa alltid fixat allt, utan strul och problem. Och detta för ett kort som inte ens kostar hälften av AMEX (i mitt fall som EBG dessutom gratis) och som gäller överallt (handen på hjärtat, det kan man inte säga om AMEX).
 

motu

Medlem
Var i kontakt med AMEX angående en kort förlängning men fick ett trevligt bemötande av kundtjänst men innebörden var "goddag yxskaft". Bad att få tala med gruppchefen men de ringde aldrig trots flera påstötningar. Till slut fick jag 3000 EB i kompensation men efter att ha varit kund i många år med hög spend kändes det som ett slag i ansiktet. Nu har jag skaffat ett Visa-kort med BA. Otroligt att AMEX ej differentierar behandling på 2-4-1
 

doc

Medlem
Nu är jag kanske synisk, men det är nog att be om ytterligare problem... Entrecard är nog det kortföretag som har i särklass sämst service.

Nej, det är inte syniskt. Att skaffa ett BA-visa kort är början på en helt ny resa med problem. Lycka till säger jag, men man får ju poäng och en 2-4-1. Har man väl gått igenom pärsen med att få poängen och vouchern rätt så går det ändå ganska smidigt (ibland).
 

Ghoose

Medlem
Mina problem med Amex har snarare varit att det inte går att använda överallt samt att det är dyrare än alternativen. Jag skulle med lätthet ta Handelsbanken Platinum om de kunde erbjuda samma upplägg med EB och 2-4-1. Priset, tjänsterna och vilkoren är kanon man får ju tom Priority Pass... 1900kr/år jämfört med Amex Platinum för 6000kr.
 

ELO

Medlem
...efter att äntligen träffat en seriös agent på AMEX har jag nu fått lite kompensation...men ännu inget nytt kort....
 
Trodde jag var av med mitt AMEX Platinum i USA i fjol (låg så klart på golvet i hyrbilen). Anmälde det till kundservice i Sverige på em USA tid, och morgonen efter låg ett nytt kort i lobbyn. Ibland ringer de och vill kolla om ngt köp som verkar skumt. Har även behövt be om betalningsanstånd på ca 1 vecka ngn gång då fakturan kommit sent och jag varit på resa. Aldrig några problem.
 
Toppen