Senaste nytt

Norwegian passagerare på SAS

MarcusC

Medlem
Flög ARN-GOT idag med SAS, både DY&SK avgår samma tid. Ombord sitter en kvinna på min stol 17F...och visar upp boardingpass med 17F...mysko, jag påkallar en flygvärdinna, kikar samtidigt på kvinnans boarding pass, och ser då en norwegianlogo...

Kvinnan har dessutom incheckat bagage...med Norwegian då
SAS gatepersonal ringer Norwegians gate och hon får springa över till DY...så allt löste sig.

Men man undrar ju, främst hur SAS gatepersonal släpper ombord pax med Norwegian bokning, men även att inte passageraren undrar...detta var ett flyg med SAS winglets och vi satt strax efter vingen så SAS emblemet syntes.
 

Chrille

Medlem
Vanligt fenomen att pax går till fel gate då bolagen kör med parallella avgångar. Men jag har aldrig varit med om att någon lyckats gå ombord, det är ju inget bra...
 

MarcusC

Medlem
Vanligt fenomen att pax går till fel gate då bolagen kör med parallella avgångar. Men jag har aldrig varit med om att någon lyckats gå ombord, det är ju inget bra...
Ja precis, fullt förståeligt man hamnar vid fel gate ibland, i synnerhet om man inte reser ofta.....men hur gatepersonalen lyckades få ombord henne är lite underligt, och kan ju skapa bekymmer på flera plan. Som jag påpekade för henne att om hon inte var ombord på Norwegian är ridken stor hennes bagage blir kvar på Arlanda...även om hon kunnat flugit i SAS stol till Göteborg....
 
Last edited:
Detta är ju ett allvarligt fel och något som garanterat kommer att följas upp utav SAS/SGS. SGS har i detta fall brustit i sina rutiner då man på ett inkorrekt sätt skött boardingproceduren. I detta fall har denna kvinna inte blivid registrerad som "boarded", varför vet vi inte. Sedan är det också märkligt att man själv som passagerare inte tänker på vilket flygplan man kliver på.
I detta fall en (bokstavligt talat) omedveten resenär.
 

Chrille

Medlem
Kabinpersonalen gör ju en head-count för att upptäcka sådana här fel.

Får mig att tänka på en morgon för några månader sedan när kabinpersonalen inte fick antalet pax att stämma efter tre genomräkningar och vi lyfte ändå. Trodde inte att man gjorde så...
 
Har flugit från både CPH och OSL i veckan (tisdag och fredag) och SAS har tydligen ett nytt datasystem som strular, detta har gjort att man "manuellt" kollat boardingkort. Skulle gissa att det var den mänskliga faktorn som spelade in i just detta fall.
 

agehall

Medlem
Om de inte kör boardingkorten via scannern har jag full förståelse för att det kan bli sådana här fel, även om man kan tycka att man borde märka DY-loggan...
 

Chrille

Medlem
Norwegian har boardingkort på sladdrigt papper som får SAS dito att kännas som dom är utskrivna på kartong. Lite mer än loggan skiljer...
 
Flög ARN-GOT idag med SAS, både DY&SK avgår samma tid. Ombord sitter en kvinna på min stol 17F...och visar upp boardingpass med 17F...mysko, jag påkallar en flygvärdinna, kikar samtidigt på kvinnans boarding pass, och ser då en norwegianlogo...

Kvinnan har dessutom incheckat bagage...med Norwegian då
SAS gatepersonal ringer Norwegians gate och hon får springa över till DY...så allt löste sig.



Men man undrar ju, främst hur SAS gatepersonal släpper ombord pax med Norwegian bokning, men även att inte passageraren undrar...detta var ett flyg med SAS winglets och vi satt strax efter vingen så SAS emblemet syntes.

Har varit med om samma på TK, det kom en kille till mig på 1C och sa jag satt på hans plats, jag skulle till GOT och han till till något sandlådeland. Men inget förvånar på TK.....
 
Toppen