Senaste nytt

The SAS Group Annual report 2012

Jag lyckades inte hitta tråd så skapar en ny. Vet inte om ni alla redan sett men nu finns det rapport för 2012 ute på www.sasgroup.net.

Här kommer länken: http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2012se.pdf

Några intressanta saker att lyfta upp från rapporten:
- Omorganisering av IT verksamhet och ny platform (sida 8)
- Framtiden SAS (sida 10)
- Det är också lönsamt att flyga med en B736 fast många har påstått något annat. (sida 11)
- 74' EBG och 125' EBS (sida 13)
- Marknadsandelar (sida 17) Vad hände i början av 2011? Jag kanske har glömt...
- Nycketal (sida 21 + 22)
- Kassaflöde (sida 26)

Ha en trevlig läsning...
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det är också lönsamt att flyga med en B736 fast många har påstått något annat. (sida 11)

Det här är en tolkningsfråga! Har du 115 passagerare att transportera mellan ARN och CPH så blir det givetvis mycket mer ekonomiskt att flyga 1 avgång med Boeing 737-600 än 1 avgång med Boeing 737-700/800!

Men om du har 1150 passagerare att transportera mellan städerna per dag, så blir det effektivare och mycket billigare att kanske flyga drygt 8 avgångar med Boeing 737-700 eller drygt 6 avgångar med Boeing 737-800 istället för att flyga alla med Boeing 737-600! SAS har istället valt att köra med en mix av plan, vilket egentligen är allra mest klokaste på en marknad som denna.

Faktum kvarstår även att Boeing 737-600 i princip endast sågs som ett attraktivt alternativ av SAS och av i princip inget annat flygbolag, bara försäljningssiffrorna av det planet säger någonting.
 
En grej jag hajade till på var på sidan 18 där de anger flygplatsavgifterna för de nordiska länderna. Hur fasiken kan Norge ligga mer än dubbelt så högt i jämförelse med Sverige på den punkten? Har det något med Wideroe att göra eller kan någon bringa ljus över denna punkt?
 

CarlT

Medlem
En grej jag funderat på men inte hittar svar på är hur stora intäkterna till SAS från brandade kort såsom MC och Amex är, någon som har koll på den marknaden?
 

agehall

Medlem
En grej jag funderat på men inte hittar svar på är hur stora intäkterna till SAS från brandade kort såsom MC och Amex är, någon som har koll på den marknaden?

Tveksamt att SAS får betalt av kortföretagen för detta. Snarare så att de betalar för att ha co-branding. SAS intäkter för det kommer nog genom poängförsäljning till bolagen.
 

Randy Marsh

Medlem
Tveksamt att SAS får betalt av kortföretagen för detta. Snarare så att de betalar för att ha co-branding. SAS intäkter för det kommer nog genom poängförsäljning till bolagen.
Det kanske är just det CarlT menar, intäkterna de får via poängförsäljning och evt andra avtal? Hade faktiskt varit intressant att se hur detta har utvecklat sig de senaste åren, SAS har ju satsat väldigt hårt på att sälja poäng genom alla möjliga partner, inte bara kreditkort. Å andra sidan kanske SAS fortfarande ligger efter de mest lönsamma lojalitetsprogrammen även på denna punkt?
 

Randy Marsh

Medlem
Har sett på antal EBG de senaste åren. Räknat i procent av totalt antal EB-medlemmar har det hållit sig ganska konstant, mellan 2,2 och 2,5 %. Fast mellan 2011 och 2012 har det varit en kraftig ökning, från 66 till 74 tusen. Inte så konstigt att loungerna blir fulla då...

År20082009201020112012
Antal EBG [tusental]7164606674
Antal EBG [%]2,52,42,22,32,5
 
Det är också lönsamt att flyga med en B736 fast många har påstått något annat. (sida 11)
En B736 har lavere kostnad per passasjer når det er max 120 passasjerer. Men forskjellen er margina mellom B736 og B73W. Så spørsmålet er om SAS er tjent med å ha begge typer i flåten sin. Det koster en del ekstra å ha en ekstra type i flåten, pluss at det gjør effektiv ruteplanlegging vanskelig når en har for mange typer i flåten. Og tatt i betraktning likheten i kostnad mellom disse 2 typene så er det kanskje ikke nødvendig å ha B736 i flåten?

Å vist man vil ha et fly i 120 seters-klassen så er der kanskje andre alternativ som er bedre.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Å vist man vil ha et fly i 120 seters-klassen så er der kanskje andre alternativ som er bedre.

Om man nu vill standardisera på Boeing 737NG så borde ju 736 vara bättre än att ha en annan typ i flottan just för det storlekssegmentet.

Jag skulle nog ha valt Airbus A318-319-320-321, men jag är lekman... :)

Mvh
/NotRyan
 
Toppen