Senaste nytt

SAS Kundvård ?

torjoh

Ny medlem
Som trogen SAS kund i snart 50 år blir man både förtvivlad och förbannad på den brist på flexibilitet som SAS visar. Vill boka om en anslutning till Luleå och får till svar att det, trots mer än 9 lediga platser, inte finns någon Eurobonus plats utan jag måste ta ett tidigare plan. Att SAS har ett visst antal Eurobonus platser förstår jag men att flexibiliteten och kundvården i stort sett försvunnit accepterar jag inte. EBB 12 000 p.
 

Senator

Moderator
Som trogen SAS kund i snart 50 år blir man både förtvivlad och förbannad på den brist på flexibilitet som SAS visar. Vill boka om en anslutning till Luleå och får till svar att det, trots mer än 9 lediga platser, inte finns någon Eurobonus plats utan jag måste ta ett tidigare plan. Att SAS har ett visst antal Eurobonus platser förstår jag men att flexibiliteten och kundvården i stort sett försvunnit accepterar jag inte. EBB 12 000 p.

Ledsen att säga, men det problem du beskriver är inte unikt för SAS. Som du själv beskriver, "Att SAS har ett visst antal Eurobonus platser förstår jag". Frågan jag har är varför just SAS skall öppna en plats till just dig?

Antalet bonusplatser är begränsat för alla bolag, och ser inte hur detta är en unikt problem i ditt fall.

Att SAS har förändrats kan vi alla hålla med om. Delvis för att massor av människor vill åka billigt med Norwegian och RyanAir har SAS behövd anpassa sig. Sedan tycker jag att SAS har haft en ständig identitetskris; vem vill man vara? Om Norwegian har den flexibilitet du söker till Luleå är mitt tips att byta till dom, och rösta med plånboken. Att du har ett unikt problem som kräver en unik, personlig lösning för dig håller jag inte alls med om...
 

EBGGOT

Medlem
Ledsen att säga, men det problem du beskriver är inte unikt för SAS. Som du själv beskriver, "Att SAS har ett visst antal Eurobonus platser förstår jag". Frågan jag har är varför just SAS skall öppna en plats till just dig?

Antalet bonusplatser är begränsat för alla bolag, och ser inte hur detta är en unikt problem i ditt fall.

Att SAS har förändrats kan vi alla hålla med om. Delvis för att massor av människor vill åka billigt med Norwegian och RyanAir har SAS behövd anpassa sig. Sedan tycker jag att SAS har haft en ständig identitetskris; vem vill man vara? Om Norwegian har den flexibilitet du söker till Luleå är mitt tips att byta till dom, och rösta med plånboken. Att du har ett unikt problem som kräver en unik, personlig lösning för dig håller jag inte alls med om...

Kan inte annat än hålla med Senator. Om ALLA skall ha egna regler blir det ganska svårt att driva ett fungerade bolag.
 

Roger J

Medlem
Anledningen att de inte vill göra av med en av platserna till en Eurobonus-biljett är väl att de hoppas och tror sig kunna sälja platserna på den avgången för pengar istället. Så är ju systemet för att maximera intjäningen gjort. Det är ju ingen skillnad mot att de inte säljer biljetter i billigare bokningsklasser torts att det finns fysiska platser kvar att sälja...?
 

torjoh

Ny medlem
Är inte ute efter någon unik lösning i den här frågan utan min frustration är, som du också skriver, att SAS mer och mer börjar likna Norwegian och Ryanair vilket gör att den kundvård och flexibilitet som tidigare fanns snart är borta. SAS framtid är inte att bli ett nytt lågprisbolag utan SAS måste bla.a. göra det som lågprisbolagen inte gör dvs. vårdar sina kunder. EBB 120 000p.
 

torjoh

Ny medlem
Ett förtydligande.
Jag bad damen på SAS att hon skulle omboka mig till 12.35 då jag hade ett möte på morgonen. Hon svarar att det inte finns bonusbiljetter 12.35 men hon kan boka mig 10.25. Jag säger åter att jag inte kan 10.25 och att det finns gott om platser 12.35, ingen ändring.
Statistiken kanske säger att det är lättare att sälja en biljett 12.35 än 10.25 men statistik fyller inga plan.
 

Dr. Miles

Expert
Men hela flygindustrin bygger på att sälja samma produkt (Economy class stol) på olika priser, genom att sätta olika restriktioner.
Jag förstår inte riktigt på din poäng. Om man vill flyga en viss tid, väljer man en flight som passar och betala.
 
Ja, visst kan det kännas frustrerande, men just bonusbiljetter omgärdas av sin egen platstillgång och just då finns det ännu mindre anledningar för SAS att släppa fler bonusplatser på en flight, jämfört med att sälja platsen istället. Däremot kanske du får komma med det tidigare planet om du är i gaten då och det fortfarande inte är fullt, på en bonusbiljett.

Man kan dock glädjas åt att alla andra SAS-biljetter är ombokningsbara mot en avgift, så då blir det mycket enklare att ändra avgång. :)
 

Lonelyflyer

Medlem
Ett förtydligande.
Jag bad damen på SAS att hon skulle omboka mig till 12.35 då jag hade ett möte på morgonen. Hon svarar att det inte finns bonusbiljetter 12.35 men hon kan boka mig 10.25. Jag säger åter att jag inte kan 10.25 och att det finns gott om platser 12.35, ingen ändring.
Statistiken kanske säger att det är lättare att sälja en biljett 12.35 än 10.25 men statistik fyller inga plan.

Vad var det du inte förstod i meningen att hon säger att det fanns bonusplatser på 10.25 och inte 12.35?
Du bad ju specifikt att det skulle vara bonusplatser eftersom din resa var bokad på bonus
hon kan inte trolla med knäna, jag lovar
 
Toppen