Senaste nytt

Väntelista på bonusbokning?

Kristofer

Medlem
Hej!

Jag bokade en Star Alliance Award igår. Ett leg, BKK-AKL med Thai står som "waitlist" på checkmytrip.com. Agenten sa ingenting om detta när jag bokade. Ringde tillbaka, och fick svaret att det troligen var lugnt, att Thai skulle bekräfta flighten så småningom.

Är det verkligen så, kommer det lösa sig? Varför blev det såhär? CDG-BKK i samma bokning blev bekräftad direkt.
 

flierman

Medlem
Väntlista brukar internt inte vara tillåtet att ha på bonusresor vad jag minns. Chansen att segmentet blir konfirmerat är liten så jag skulle be SAS kolla andra alternativ så du slipper oroa dig.
 

Kristofer

Medlem
Hm. På SAS säger de nu att de inget kan göra. :( Bör jag vänta någon dag till eller kan jag likaväl cancellera allt nu direkt?
 

Kristofer

Medlem
Har du fått en biljett utställd? I så fall borde det ju vara lugnt.

Yes, är biljetterad. Men vad betyder waitlist i så fall egentligen då? Enligt SAS verkade det rätt kört, och de hittade inga andra bra alternativ kring de datumen heller (även fast de erbjöd sig strunta i stopover-regeln om så behövts). Tydligen står det i systemet att flighten är tillgänglig, men waitlist kommer upp när man väljer den, eller nåt sånt.
 

flierman

Medlem
Yes, är biljetterad. Men vad betyder waitlist i så fall egentligen då? Enligt SAS verkade det rätt kört, och de hittade inga andra bra alternativ kring de datumen heller (även fast de erbjöd sig strunta i stopover-regeln om så behövts). Tydligen står det i systemet att flighten är tillgänglig, men waitlist kommer upp när man väljer den, eller nåt sånt.


Förmodligen dålig kontakt med flygbolagets egna bokningssystem och Amadeus vid bokning och då ser det ut som om det finns platser men man får waitlist när man väl köper platsen och har agenten inte ögonen med sig så är det lätt att missa.

De kan ju skicka en förfrågan till bolaget i fråga men får de nej där blir det dessvärre svårt för SAS att göra något.

Förhoppningsvis kanske de kan finna platser via en annan rutt, t.ex från BKK via SIN eller via SYD, MEL, PER eller liknande runt dessa datum?
 

Kristofer

Medlem
Förmodligen dålig kontakt med flygbolagets egna bokningssystem och Amadeus vid bokning och då ser det ut som om det finns platser men man får waitlist när man väl köper platsen och har agenten inte ögonen med sig så är det lätt att missa.

De kan ju skicka en förfrågan till bolaget i fråga men får de nej där blir det dessvärre svårt för SAS att göra något.

Förhoppningsvis kanske de kan finna platser via en annan rutt, t.ex från BKK via SIN eller via SYD, MEL, PER eller liknande runt dessa datum?

Japp, de sa samma sak på SAS. Gissar att det var call-centret som inte var lika uppmärksamma som SAS egen personal, då jag bokade på kvällen.

Slutade med att jag avbokade biljetten och drar till San Francisco istället. :) SAS sa, precis som du säger, att det säkert skulle gå att hitta lösningar på andra datum, men det var inte aktuellt i det här läget.
 
Toppen