Senaste nytt

Franska Polynesien våren 2012

toer00

Medlem
Bästa Businessklassare,

Tänkte åka till Papetee i Franska Polynesioen samt väl där besöka Bora Bora, Moorea samt Fakarava.
Någon som har en idé om hur man skulle kunna hitta business/första klass tii hyfsade priser?

Kommer dessutom att strax före ha ca 130 000 EB poäng.
Funderar på om jag skulle köpa en ekonomiklass biljett med NZ och chansa på uppgradering 28 dagar innan (är dock lite mot att chansa), köpa på sig mer EB poäng när SAS kommer med nästa 50% rabatts kampanj att köpa på sig poäng,

AF via LAX vidare till PPT. Kanske en separat biljett med BA till LAX och sedan vidare med något annat bolag, LAX - PPT??
Möjligen kan SK, QR eller AY till BKK och sedan vidare vara ett alternativ?

Tacksam för all kreativa uppslag.

/ Tomas
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Först, oOm du inte är medlem hos US Airways Dividend Miles, rekommenderar jag att du ansöker medlemskap nu direkt.

US Airways Dividend Miles har då och då (ca 3-4 gånger per år) 100% bonus kampanj när man köper deras miles.
Hittils var det så att man kunde köpa 50.000 miles, då fick man 50.000 miles bonus = 100.000 miles för ca 1.480 USD(ca 10.000 SEK).

Med 120.000 US miles kan du flyga mellan Europa-Oceanien(inkl. Franska Polynesien) T/R i Business class.
Dessutom de debiterar inget bränsletillägg, så dina skatter för en sådan resa kommer inte överstiga 2.000 SEK per person.

För att delta 100% bonus kampanj krävs alltid(hittils) att man måste ha haft konto minst 14 dagar, så det är därför rekommenderar jag dig att skaffa US Airways Dividend Miles konto nu.

Vid (kommande) kampanj kan du skaffa 100.000 miles, sedan köper du separat 20.000 miles för ordinarie mile-köptaxa.

Så om min kalkyl stämmer, du kommer att kunna flyga till Papete T/R i Business class för ca 16.000 SEK inkl. skatter.
 

toer00

Medlem
Först, oOm du inte är medlem hos US Airways Dividend Miles, rekommenderar jag att du ansöker medlemskap nu direkt.

US Airways Dividend Miles har då och då (ca 3-4 gånger per år) 100% bonus kampanj när man köper deras miles.
Hittils var det så att man kunde köpa 50.000 miles, då fick man 50.000 miles bonus = 100.000 miles för ca 1.480 USD(ca 10.000 SEK).

Med 120.000 US miles kan du flyga mellan Europa-Oceanien(inkl. Franska Polynesien) T/R i Business class.
Dessutom de debiterar inget bränsletillägg, så dina skatter för en sådan resa kommer inte överstiga 2.000 SEK per person.

För att delta 100% bonus kampanj krävs alltid(hittils) att man måste ha haft konto minst 14 dagar, så det är därför rekommenderar jag dig att skaffa US Airways Dividend Miles konto nu.

Vid (kommande) kampanj kan du skaffa 100.000 miles, sedan köper du separat 20.000 miles för ordinarie mile-köptaxa.

Så om min kalkyl stämmer, du kommer att kunna flyga till Papete T/R i Business class för ca 16.000 SEK inkl. skatter.


Men US Airways flyger väl inte på PPT? Det enda Start Alliance bolaget som jag hittat är NZ? Frugan skall med också, har man rätt att använda poäng åt henne också?

Hur är det med SAS och EB då? Dom brukar ha motsv. kampanjer då och då, är deras poäng mindre värda?
Nrukar det inte var svårt att utnytja poäng/miles, dvs antalet platser/flight är inte många?Har kollat med SK till BKK alt. NYC några gånger, svårt även om är ute 10 mån innan.
 

agehall

Medlem
Grejen med US Airways är just att de ofta har riktigt bra erbjudanden på att köpa miles. SAS brukar ha 40-50% extra miles medans US Airways brukar köra 100% extra. Det spelar ingen roll vilket FFP inom Star Alliance du använder miles från, du kan ändå boka (nästan) alla stolar med alla Star Alliance bolag.
 

Jacob

Medlem
Jacob är expert på Tahiti och kan säkert ge lite tips :)
Jag har varit där två gånger.

Fördelen med Tahiti, om man får uttrycka det så, är att det inte finns så mycket att välja mellan.

-Air New Zealand från Auckland två gånger/vecka. Det enda flygbolaget i Star Alliance som flyger till Tahiti. Tidigare fortsatte Air NZ vidare från Tahiti till Los Angeles, men den delen är nerlagd.
-Air France från Paris/CDG via Los Angeles till Tahiti
-LAN Airlines via Påskön till Santiago, men går ytterst sällan
-Inhemska flygbolaget Air Tahiti Nui som flyger till Auckland, Tokyo, Osaka, Los Angeles och Paris/CDG (eventuellt ytterligare någon stad). De ingår dock inte i någon allians.

Utöver det ett litet fåtal flyg till Cooköarna, Nya Kaledonien och under en period kunde man även flyga till Honolulu/Hawaii, vet inte om det finns kvar.

Något att komma ihåg är att en Eurobonus award i Oceanien endast kostar 25.000 poäng i economy och 40.000 poäng i business vilket är extremt bra värde för poängen (kolla en karta!). Hittar du alltså någon bra biljett till Australien kan du alltså köpa en bonusbiljett från Australien till Tahiti med Air NZ via Auckland. Men med endast två flyg/vecka bör du se till att boka tidigt för att hitta platser.

Franska Polynesien är i övrigt en fantastisk ögrupp även om huvudstaden Papeete inte är någon skönhet, dock är allt extremt dyrt. En klart fördel är också om man kan franska då folk ogillar att prata engelska, precis som i Frankrike.
 

Dr. Miles

Expert
Men US Airways flyger väl inte på PPT? Det enda Start Alliance bolaget som jag hittat är NZ? Frugan skall med också, har man rätt att använda poäng åt henne också?

Hur är det med SAS och EB då? Dom brukar ha motsv. kampanjer då och då, är deras poäng mindre värda?
Nrukar det inte var svårt att utnytja poäng/miles, dvs antalet platser/flight är inte många?Har kollat med SK till BKK alt. NYC några gånger, svårt även om är ute 10 mån innan.

Det går använda dina US miles till henne också. Dock då behöver du 240.000 US miles. Det innebär att du behöver 2 gåner 100% kampanj + 40.000 miles inköp med ordinarie mile-köptaxa.

Annat alternativ är flyga Emirates från Athen till Sydney.

Just nu pågår Companion Fare kampanj.

T/R mellan Athens och Sydney i Emirates Business class kostar 2.128 EUR per person inkl. skatter.
Sedan som Jacob skriver, använder du dina EuroBonus poäng från Sydney till Papeete. Det blir 40.000 EB poäng per person för T/R i Business class.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm...
Får ca 7500 Eur på deras hemsida... ?
Skall jag ringa resebyrån istället ;-)

Det finns tyvärr begränsning av reseperioden med Emirates kampanj. T o m 2011-nov-30.
Mer info kan du hitta här.

T ex:
utresa från Athens på 2011-nov-28
hemresa från Sydney på 2011-dec-26

FARE: 4.026,00 EUR + Taxes 227,46 EUR = 4.253,46 EUR för 2 personer (2.126,73 EUR per person)
 
Last edited:

toer00

Medlem
Och om man vill köra STO - AKL - PPT, AKL-PPT med EB vad blir då det bästa alt. till AKL? Har funderat på AY/CX STO-HEL-HKG-AKL, men är lite osäker på om detta er ett bra par alternativ, då CX fiskben inte verkar vara så lämpliga om man vill umgås med sin medpassagerare?

Har någon anann erfarenhet av sjyssta premium biljetter till AKL?

Hälsningar
Tomas
 
Toppen