Senaste nytt

Punktering

andreijas

Medlem
Fick punktering när jag susade fram i ,hyrbil från Hertz, ytterfilen på E4an i veckan...

Bilen var försäkrad genom Volvo Assistans så Assistanskåren kom och hämtade mig och tog mig till en däck jour så jag kunde få en ny puck på fälgen för det tidigare däcket var det inte mkt att göra med...

IMAG0294.jpg


Nu till frågan...

Vem står för kalaset?

Hertz hävdar att det är jag som åsamkat skadan och tar inte ansvar för det här...
 

Homer

Medlem
Ingen pyspunka direkt...

Punka är undantaget från alla hybilsförsäkringar så det är väl ganska stor chans att det är du som får betala
om du inte hade någon specialförsäkring.

Bättre att fixa punkteringen innan man att lämnar tillbaka bilen för annars blir det riktigt dyrt om hyrbilsföretagen ska göra det.
 

agehall

Medlem
Oj, jag trodde nog att hyrbilsfirman stod för detta. Om det inte är uppenbart att man kört ovarsamt då. Det känns ju lite hårt att den som råkar köra bilen just när det händer får stå för det som kan bero på allt slitage som redan skett.
 

jumbooze

Medlem
Fick punka med Hertz i USA, ringde assistans, de kom och satte på reservdäck, körde till Hertz på LAX och bytte bil til ny bil.
Behövde inte betala något.
 

Homer

Medlem
Oj, jag trodde nog att hyrbilsfirman stod för detta. Om det inte är uppenbart att man kört ovarsamt då. Det känns ju lite hårt att den som råkar köra bilen just när det händer får stå för det som kan bero på allt slitage som redan skett.

Ibland slipper man betala oftast inte

Tire Repair during rental - FlyerTalk Forums

Tire damage - always customer responsibility? - FlyerTalk Forums

Had a flat tire near LHR now Hertz is charging me! - FlyerTalk Forums

4400:- för en punktering hos Hertz, rimligt? - zatzy.com
 
Det där är en däckseparation som knappast händer när man kör på E4. Antingen har du kört - extremt - hårt eller så var däcket helt enkelt slut (vilket det måste varit oavsett, även om du kört hårt).

Snarare beror det på tidigare körning eller att däcket är av uselt fabrikat. Oavsett bör du som tillfällig hyrestagare inte betala för ett nytt däck.
 

Homer

Medlem
Det där är en däckseparation som knappast händer när man kör på E4. Antingen har du kört - extremt - hårt eller så var däcket helt enkelt slut (vilket det måste varit oavsett, även om du kört hårt).

Snarare beror det på tidigare körning eller att däcket är av uselt fabrikat. Oavsett bör du som tillfällig hyrestagare inte betala för ett nytt däck.

Nu vet jag inte exakt vad som hänt, men av bilden att dömma tycker jag det ser ut som han fått punktering och sen
fortsatt att köra, i hög fart och ganska långt.
Det är inte alltid så enkelt att känna när man fått punktering på moderna bilar.
 
Last edited:
Toppen