Det är ingen skillnad. Även 2011 mättes punktligheten i bland annat +15 minuter för fjärrtåg så man jämför naturligtvis mot den siffran.
SJ kan säkert räkna fram siffrorna för 15 minuters förseningar även för 2011, men vid årsskiftet 2011-2012 ändrade SJ definitionen för när ett tåg är försenat. Saxat från en
artikel i Sydsvenskan skriven i somras:
"Vid årsskiftet ändrade Trafikverket definitionen för vad som är ett försenat tåg.
Före nyår var ett X2000-tåg försenat om det rullade in på slutstationen fem minuter efter beräknad ankomsttid. Idag räknas alla Inter- city- och X2000-tåg som försenade först efter femton minuter.
Helena Tilander, presschef på Trafikverket, säger att vi kommer att se färre försenade snabbtåg i statistiken framöver.
– Statistiskt så är det färre tåg som beräknas som försenade 2012 än 2011 om du räknar på plus femton minuter. Men tågen blir inte mer eller mindre försenade beroende på hur vi räknar."
Detta var även uppe i de flesta media när SJ presnterade sin förseningsstatistik för helåret 2012 och jämförde den med motsvarande siffror 2011.