Senaste nytt

Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club

Magino

Medlem
En kväll i maj hade AHO lagt upp en helt otrolig tävling på detta eminenta forum http://www.businessclass.se/deals/4...-alliance-bonusresa-i-business-class-aho.html. Det hela gick ut på att man skulle hitta på en så rolig och intressant resa som möjligt genom att använda sig av BMI miles. Var man nu den som lyckades med detta skulle man vinna just den resan, men inte nog med det, man skulle även få göra resan i businessklass. Jag visste direkt vilken resa jag ville göra då jag har en lite nördig hobby att leta fram awardresor jag skulle vilja åka på i framtiden. Efter en nervös väntan stod jag slutligen som segrare av denna tävling. Helt sjukt, jag vann verkligen en drömresa för mig och jag skulle göra denna resa i businessklass!

Jag börjar denna reserapporten med hur jag tänkte när jag byggde upp min resa. Senare kommer jag allt eftersom lägga till delar av de olika flygresorna som jag gjorde.

Så hur skulle resan se ut? Jag ville absolut resa till Sydamerika då det är den enda kontinenten som jag ännu inte har besökt (Antarktis borträknat) även fast denna kontinenten skrämmer mig något. Av någon anledning har jag fått för mig att alla blir rånade så fort man stiger av planet där borta. För att se hur det gick för mig får ni läsa vidare. I Sydamerika ville jag absolut besöka Rio de Janerio. En annan sak som jag sedan länge haft en dröm om att göra är att flyga mellan Sydamerika och Sydafrika, så detta var ju det perfekta tillfället att kombinera Rio med att flyga över södra Atlanten. Av någon anledning vill jag även flyga mellan Sydafrika och Australien men detta får bli en annan gång. För att göra resan så annorlunda som möjligt och maximera milesen hade det varit tråkigt att flyga samma sträcka ut som hem och därför tänkte jag att en av sträckorna skulle flygas via USA. Slutresultatet skulle alltså bli en resa "runt" Atlanten där jag samtidigt skulle vara i fyra kontinenter, Europa, Afrika, Sydamerika och Nordamerika. För att maximera ännu mera tänkte jag att resan skulle bokas som två enkelresor då detta skulle ge mig två stopovers. Hade jag bokat det som en tur och retur resa hade det endast varit tillåtet med ett stopover.

Så hur skulle det gå till att ta sig mellan dessa världsdelar? Vilka flygbolag skulle jag vilja och kunna resa med? Detta var ju det perfekta tillfället att blanda så många olika bolag som möjligt så man skulle få prova så mycket som möjligt. Det är ju inte varje dag som man har möjligheten att flyga omkring i businessklass. Först vill jag även lyckas få in en trip med 787an som Ethiopian Airlines skulle flyga mellan ADD och JNB. Tyvärr tillät inte BMI att man mellanlandade i både ADD och JNB på vägen till Sydamerika och därför fick denna idén strykas. Mellan Johannesburg och Sydamerika fanns bara South African Airlines och därför försökte jag hitta ett annat bolag mellan Europa och Afrika. Så min nästa plan var att testa Turkish Airlines då jag läst mycket gott om dem på forumet. Både flyget och loungen i Istanbul har fått många trevliga kommentarer. Dessvärre blev det inte Turkish mellan Europa och Johannesburg då BMI hade svårigheter att boka de platser som låg ute i Starnet. Efter det letade jag platser med Swiss utan någon framgång :( Jag gillar inte Lufthansas business och ville inte flyga med dem, i vilket fall hade de inte några lediga platser. Så valet här föll på South African Airlines som "tyvärr" var de enda som hade platser att boka. Mellan Sydamerika och USA fanns det inte mycket alternativ då TAM inte hade några businessplatser i Starnet, så här blev det att leta upp en bra United flight. Sträckan över norra Atlanten ville jag prova med vårt alldeles egna flygbolag SAS. Anledningen till att jag ville prova SAS är att det trots allt är en del av Sverige. Här på forumet har många klagat högt om det mesta på detta bolaget och jag ville skaffa mig en egen uppfattning om hur bolaget var. Senast jag reste med dem i businessklass på long haul var 2001 i en av deras 767or om jag inte minns fel. Jag var ju trots allt endast 13 år vid tillfället men kommer ihåg att det var hur bra som helst. Fast på den tiden hade jag inget att jämföra med och det dröjde många år innan jag fick testa en premiumkabin igen.

Nu var det dags att hitta lämpliga flyg och städer att besöka på vägen. Jag hade hittat en resa som jag gillade och AHO hade lagt resorna på hold. Resan var planerad att ske i september 2012 och jag skulle flyga Europa-Sydafrika-Sydamerika-USA-Europa, men tyvärr var jag tvungen att boka av resan då jag helt glömde bort att en väns bröllop ägde rum då. Istället blev det till att leta nya datum och det som passade mig bäst var att resa i november. Tyvärr är det ju inte helt enkelt att flytta en bonusresa då platserna är högst begränsade. Det var bara att leta på nytt och använda sig av ANA, United och Aeroplan som är mina favoritverktyg för att hitta bonusresor.

Jag ville att resan från Sydamerika skulle starta i Brasilien då detta skulle göra att skatterna blev lägre. Det är nämligen så att det är förbjudet för flygbolagen att ta ut bränsletillägg för resor som startar i Brasilien, vilket gör det väldigt fördelaktigt för oss som tar ut bonusresor. Om jag nu ville flyga hem via Sydafrika så hade jag bara ett alternativ och det var att flyga via Johannesburg, då det var den enda staden som Star Alliance till mellan Brasilien och Sydafrika. Jag hade hellre haft ett stopp i Kapstaden men det hade gjort mig tvungen att backtracka resan vid ankomsten till Johannesburg och då hade den inte gått att boka. I USA var det ganska givet att jag ville ha stopovern i Washington DC. Anledningen till detta var att mina föräldrar bodde där då och det är ju alltid trevligt att få en möjlighet att träffa sina föräldrar när man bor i olika världsdelar.

Efter mycket letande hittade jag en resa som AHO även bokade in mig på. Jag hade inte alltför mycket betänketid på mig. Då BMI bara var dagar från att lämna Star Alliance chansade jag lite med datumen och hoppades att de skulle passa mitt schema. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra på de olika ställena och vart jag skulle resa. Sedan fanns det väldigt begränsat med platser på vissa av flygen. Resan blev följande ARN-CPH-IAD/Stopover i drygt 3,5 veckor/DCA-IAH/Heldag i Houston/IAH-EZE/5 nätter i Sydamerika/GRU-JNB/1 natt i Johannesburg/JNB-LHR-ARN.


1.jpg
Slutliga rutten

Jag lyckades även att få in en lång layover i Houston på vägen till Sydamerika - vilket jag var glad över då jag alltid önskat besöka Texas - om än väldigt kort. Nu var det bara att sätta igång och leta efter hur jag skulle ta mig mellan Buenos Aires och San Paulo. Jag visste att jag inte ville spendera någon onödig tid i San Paulo då jag inte inte hört något trevligt om den staden, utan istället bege mig något norrut till Rio. Hur jag exakt kommer ta mig mellan Buenos Aires och Rio kommer jag inte att avslöja just nu. Allt jag kan säga är att jag kanske inte valde den mest raka vägen. På hemvägen blev det endast en natt i Johannesburg. Min tanke var först att ha två eller tre nätter där och åka iväg till Krugerparken eller liknande. Tyvärr fanns det inga bonusplatser under de dagarna så denna gången fick jag nöja mig med en natt. Detta var ingen större förlust då jag redan haft nöjet att besöka Sydafrika, dock ej Johannesburg. Trots att jag var ännu mer rädd för Johannesburg än vad jag var för Sydamerika skulle det bli kul och intressant att se vad staden har att erbjuda.
 

Magino

Medlem
Arlanda Flygplats

Dagen var kommen och det var dags att ta sig ut till Arlanda för att påbörja höstens äventyr. Det var en tidig morgon och min roomie körde ut mig till Arlanda kl 06.40 och kom fram till Arlanda cirka 30 minuter senare. Jag gick fram till business- och Star Golddiskarna men då båda agenterna var upptagna med att checka in så jag frågade bagage drop som låg bredvid ifall jag kunde checka in där men det gick inte. Då var jag tvungen att använda en av automaterna först för att sedan komma och lämna in väskan och det orkade jag inte. Men ingen fara där och efter någon minut blev en av diskarna lediga och jag kunde checka in i Star Gold-disken. Jag ville se till att mitt Senator-kort låg inne i bokningen men fick känslan att det var jobbigt och incheckningsagenten påpekade att det ändå inte spelade någon roll då det inte skulle stå *G på boardingkortet eftersom det var en bonusresa. Nu var det ju inte det som var grejen - kunde inte bry mig mindre om vad det står på boardingkortet - utan jag vet av erfarenhet att det är en fördel att ha *G status inlagt ifall något strul skulle ske. Annars var hon trevlig och jag fick en priotag på väskan. Därefter begav jag mig mot säkerhetskontrollen och tog fasttracken. Det var endast två personer före mig i kön men trots detta tog det lite tid att komma igenom eftersom de före mig pratade en hel del med vakterna. Ingen fara med det då jag hade gott om tid till mitt flyg och det var en trevlig stämning bland kontrollanterna. Efter säkerhetskontrollen mötte jag upp två kompisar som jag bokat in på samma flyg och som skulle hänga med första delen av min resa.

Vi gick till loungen och där fick jag endast gästa in en person, mina två vänner reste i ekonomi och har ingen status. Jag frågade lite snällt om det verkligen inte gick att gästa in två personer då jag har två *G kort. Dessvärre fick jag nej på detta men hon sa att den tredje kunde köpa sig in för 259 kr. Vi tog denna deal och vi alla tre fick gå in i Scandinavian-loungen. Inne i loungen var det ganska lugnt denna lördagsmorgon. Utbudet var som de flesta av er känner till ganska magert men fungerar för en enklare frukost. De erbjöd lite olika sorters bröd, ost, skinka, kaviar (and not the good kind) samt vatten, juice, öl och vin. När avgången började närma sig blev det fler i loungen men det var fortfarande långt ifrån fullt. Internet fungerade fint hela vistelsen.

2.jpg
Frukost i ARN Scandinavian lounge
 

Marcus01

Medlem
Men, Magino, nu har det gått 5 timmar sen senaste inlägget?! Sääääääätt faaaaart!!!! Jag har ett jobb att sköta imorrn och kan inte trycka F5 hela natten!
 
Toppen