Senaste nytt

Är det verkligen meningsfullt att själv leta bonusplatser innan man ringer?

ACervin

Medlem
Jag har utnyttjat på SAS Eurobonus telefontjänst och US Airways Dividend Miles sista månaderna för bonusresor. Servicen via telefon har inte gått att klaga på. Men innan jag ringt har jag spenderat om inte timmar så i alla fall en stor del av en kväll på att hitta platser. Aeroplan, ANA, Awardtraveller. Men sen när jag ringer till respektive kundtjänst så stämmer ingenting. SAS har bara tillgång till vissa av de platser som visas som lediga och det samma gäller US Airways. Det enda man möjligen kan bidra med är om man hittat någon kreativ routing. Men är agenten någorlunda bra så kan dom mer än vad jag kan även när det gäller routing.

Är det inte lika bra att ringa på en gång och strunta i det tidsödande letandet?
 

charlesswe

Medlem
Har själv haft nästan 100% hit rate på vad jag hittar online och vad de ser. Fast tiden mellan att jag hittar platser och bokar de bruka vara kort.
 

ACervin

Medlem
Om sanningen skall fram så ångrar jag nästan vad jag skrev här ovan. Har precis ringt till SAS för att boka en bonusresa i C från CPH till BNE den 31/3 och sedan BNE-CPH den 1/6. Snabbt så vispade dom ihop en resa i C med uteslutande Thai förutom första benet CPH-FRA med SAS sedan FRA-BKK-BNE och på hemvägen BNE-BKK-CPH allt med Thai. I ärlighetens namn så är jag lite trött på Thai i business. Det finns bättre. Åh dessa I-lands problem! Det är som för mycket löv i poolen. Men det kostar tydligen bara 150 kronor att ändra. Så jag kanske får göra min hemläxa i alla fall.
 

palmen

Moderator
Man får fram en massa info när man tittar själv som man sedan inte behöver titta upp i efterhand.
Säg att agenten hittar två flighter som du kan boka XX123 och XX125, de avgår med 30 minuters mellanrum.
I detta läget vet du trolitgvis inte så mycket mer om dessa flighter än avgångstid. Har du tittat upp detta innan kanske du vet att XX123 flygs av en A321 med blockerat mittsäte i C, XX125 flygs däremot av en A330 och chans för senaste hårdvaran är mycket stor.

Nu ska jag inte påstå att jag är någon expert på dessa bokningar men när jag bokade min resa i C/F till asien så fanns alla flighter med tillgänglighet som jag hittade på awardtravelr förutom en flight från TPE-NRT, de hittade dock istället en flight TPE-HND med mer eller mindre samma avgångstider.
 

ACervin

Medlem
Vågar man fråga vad trippen gick på i bonuspoäng? Är själv lite sugen på AU.

CPH-Australien går på 180 000 poäng i C plus cirka 6800 kronor i skatter och bränsletillägg. Billigaste businessbiljetten, vilket brukar vara Finnair ligger i regel på ca 31 000. Skall man åka med finbolagen (till skillnad från Finnbolaget) så brukar det gå på 35 000 och uppåt om det inte är kampanj. Nu har jag inte flugit Finnair ännu Det kanske är alldeles utmärkt.
 
Irriterande att man måste pröjsa just bränsletilläggen alltså. Dock i övrigt ganska prisvärt tycker jag, har en hel hög med poäng som jag vill bli av med så det kanske blir något sådant här i framtiden. Tack för infon!
 

Dr. Miles

Expert
Det har hänt vid några tillfälle att platstillgångar inte matchade med ANA/United webbsidor och hos US Airways, bmi Diamond Club.
Det var Air China, ANA flygningar inom Asien som hade olika platstillgångar är det som visades på ANA/United.

Det har också hänt likadant när jag försökte boka Dragonair flight med American Airlines AAdvantage miles.
Enligt Qantas/British Airways webbsidor skulle det finnas ledig award plats på Dragonair flight men kundtjänst på AAdvantage kunde inte hitta den.

Hos Delta SkyMiles är ännu värre. Trots att Deltas egen webbsida visade att Air France flight är tillgänglig, kunde man inte boka det via telefon. :eek:
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Irriterande att man måste pröjsa just bränsletilläggen alltså. Dock i övrigt ganska prisvärt tycker jag, har en hel hög med poäng som jag vill bli av med så det kanske blir något sådant här i framtiden. Tack för infon!

Därför är det ytterst förmånligt att köpa/använda US Airways miles. Skatter för resa mellan Europa-Australien överstiger sällan 2.000 SEK när man använder US Airways miles. Med mellanskillnaden 5.000 SEK kan du köpa ca 40.000 US Airways miles.
 

ACervin

Medlem
Helt rätt. Men det har varit svårare för mig att hitta bonusplatser med US Airways miles på den långa sträckan, Europa-Asien i business. Där verkas SAS ha haft bättre tillgång. Vet inte om det beror på Thai? Där verkar SAS ha bra åtkomst på award seats i C.
 
Toppen