Senaste nytt

Tips på sevärdheter och restauranger i Bologna

Rotorman

Medlem
Hej!

Skall iväg på en trip till Bologna i mitten av februari för att sy ihop mitt EBG! :cool:

Det blir över dagen med ankomst kl. 1050 LOC och avgång igen kl. 2005.

Behöver lite tips på snabbast / enklaste väg in till stan samt om det finns några "inte missa" som man kan hinna med på den tiden? Gärna ett förslag på en bra lunchrestaurang.

Vore fint med lite inspel.

:)

Tack på förhand

/Johan
 

Palazzi

Medlem
Shuttle avgår till centralstationen var 20:e minut och kostar 6€...

Är inte överförtjust i Bologna, så har inte varit där så mycket. Det betyder också, tyvärr, att jag har få tips om lunchrestauranger. Bologna är ju dock känt för sin goda mat, så det är nog inget bekymmer..

Alla kända byggnader ligger intill "Piazza Maggiore". Har för mig att de också har Italiens största bokhandel där, om det skulle intressera dig.

Om du får tråkigt kan du alltid ta tåget Italo till Florens eller Milano... Knappt 2h T/R till båda;)

Ha det så trevligt!

/Palazzi
 
Mest kända restaurangen är Diana men min personliga favorit är rosteria Luciano men jag har ingen aning om öppettider dagtid.
Maten i Bologna är otroligt bra, det går nog nästan inte att hitta ett dåligt ställe.
 

flierman

Medlem
Gå trappstegen upp i det höga torn som finns typ 200 meter från torget...lite snett och vint högt torn som ger grym utsikt
 
Försöker väcka liv i denna tråd igen då jag och frugan ska till Bologna nu i månadsskiftet.

Ett besök hos Ferrari i Maranello (min aktivitet) är planerat och sedan får frugan gå loss i klädbutiker utan att höra mitt gnäll. Det jag nu är ute efter är saker (förutom Ferrari och Lamborghini) man inte får missa, restauranger som är riktiga pärlor osv osv.

Hoppas att jag får några tips som vi kan ta med oss.
 

RickardG

Medlem
Nu blir det här lite OT, men ta en dagstur till Florens! Centralstationen i både Bologna och Florens ligger mitt i centrum, nya snabbtågen tar bara 35 min och det är överkomliga priser och täta avgångar. Det finns två bolag som trafikerar med snabbtåg, Trenitalia och Italo:

FRECCE trains, high speed at high frequency. - Trenitalia

Italotreno.it

Jag tycker Florens har bättre shopping och restauranger, även om Bologna absolut är charmigt!

Tar ni en tur till Florens så se till att boka ett bord på Pitti Gola e Cantina. Stället är extremt litet så har ni inte bokat ligger ni illa till.
Enoteca Pitti Gola Wine Bar, Florence Italy |

Andra bra ställen är

Artistic culinary delight, a touch of elegance and a dab of traditional in your Italian dining experience, Zeb Gastronomia.

Prima en

Sorry, inte mycket om Bologna, men med tanke på hur smidigt det är med tåget nu är en utflykt till Florens inte alls en dum idé.
 
Sorry, inte mycket om Bologna, men med tanke på hur smidigt det är med tåget nu är en utflykt till Florens inte alls en dum idé.

Vår tid i Bologna är inte så lång, så vi stannar i staden under hela vår vistelse. (undantaget besöket i Maranello)
Men tack för svaret och att du tog dig tid till detta.
 
Toppen