Senaste nytt

United MileagePlus som alternativ till SAS EuroBonus

Ärade forumiter.

Sitter sedan 2005 med ett EuroBonus-kort och har varit silver sedan 2007 och guld sedan ifjol (och återkvalificeras med god marginal innan min intjäningsperiod nollställs i september). Är överlag nöjd med SAS men en mindre smickrande egenskap med programmet har gjort att jag den sista tiden sneglat på andra program (främst Uniteds MileagePlus): nämligen att man har så bedövande usel intjäning på billiga biljetter hos andra aktörer som Lufthansa och Swiss.

På ett sätt förstår jag detta. SAS vill ju inte premiera resande med konkurrenter. Samtidigt försöker jag ofta boka SAS men misslyckas ofta då deras täckning på den amerikanska västkusten hittills varit så pass usel (SFO kommer ju förvisso snart igång men då blir det minst två mellanlandningar om man ska till LAX, SEA eller andra västkuststäder) och ALLTID inneburit råtidiga redeyeflyg med United till Chicago eller Newark för vidare färd på hemvägen. Eftersom jag flyger mestadels till staterna har jag tittat på andra program och Uniteds känns roligast (vill helst hålla mig inom *A eftersom det känns mest... hemma).

Har några funderingar/åsikter:

1) Får man verkligen alltid 100% miles på LH-flyg med UMP (vilket påståds i annan tråd)? Flög häromdagen i LH K-klass och den borde ge 0% enligt https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298

2) Som jag tolkar det får Uniteds statuspassagerare miles-bonus även på *A-partners? Återigen enligt länken ovan. Verkar ju brutalt bra.

3) Fri skjuts upp till Economy Plus om plats finns för statuspassagerare (dock har jag märkt att detta ofta även gäller mis som EBG).

4) Poängen brinner inte inne så länge man flyger en gång var 18 månad.

5) Stämmer det att man som boende utanför USA får access till Uniteds lounger i US på inrikesflyg, trots attd etta egentligen inte medges? SE JensE´s påstående i http://www.businessclass.se/star-al...ed-airlines-united-states-mileage-plus-3.html

Mitt resemönster:

1) Kommer realistiskt upp i 50-65000 miles om året.
2) 80% resor sker till USA (nästan bara LAX och SFO), resten inom EU (Primärt UK och Tyskland). Nästintill inget inrikesflyg.
3) Hembas ARN.
4) Så gott som alltid billiga economy-biljetter (discounted etc).

Sorry för novellen ni fick i knät och tack för all intressant läsning ni bjuder på!
 

Dr. Miles

Expert
1) Får man verkligen alltid 100% miles på LH-flyg med UMP (vilket påståds i annan tråd)? Flög häromdagen i LH K-klass och den borde ge 0% enligt https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298
Lufthansa K klass ger tyvärr inte någon miles till United Mileage Plus.
Däremot om du reser endast Lufthansa longhaul eller intra-Europa flygningar i samband med Lufthansa lounghaul flygningar i L T klass kan du tjäna 100% miles.
Om du reser endast intra-Europa ger Lufthansa L, T klass 0% United miles.

2) Som jag tolkar det får Uniteds statuspasssagerare miles-bonus även på *A-partners? Återigen enligt länken ovan. Verkar ju brutalt bra.
Ja, på utvalda partnerflygbolag t ex Lufthansa, SWISS, Brussels Airlines, Austrian, Air Canada, ANA, US Airways.

3) Fri skjuts upp till Economy Plus om plats finns för statuspassagerare (dock har jag märkt att detta ofta även gäller mis som EBG).
Som United statusmedlem kan man välja Economy Plus plats utan kostnad.

4) Poängen brinner inte inne så länge man flyger en gång var 18 månad.
Ja, det stämmer.

5) Stämmer det att man som boende utanför USA får access till Uniteds lounger i US på inrikesflyg, trots attd etta egentligen inte medges? SE JensE´s påstående i http://www.businessclass.se/star-al...ed-airlines-united-states-mileage-plus-3.html
Jag har ingen erfarenhet så jag lämnar det åt andra medlemmar.


Du behöver dock att flyga minst 4 st United/Copa flygningar* för att bli United Mileage Plus statusmedlem.
*Om man har United affilate kreditkort i USA behövs inte flyga 4 st United/Copa flygningar för att bli statusmedlem.

https://www.united.com/web/en-US/content/mileageplus/premier/qualify.aspx

United skrev:
To qualify for any Premier level, members must fly at least four paid flights operated by United or Copa during a calendar year.*

*Members who hold a United MileagePlus Presidential Plus or Club Credit Card are exempt from the four segment minimum as long as they are the primary Cardmember and their Credit Card account is in good standing at the time of qualification.
 
Last edited:
Stort tack Dr. Miles, dig kan man lita på. Som sagt - flög Seattle - Frankfurt nyligen i K-klass med Lufthansa och det borde enligt Uniteds tabell inte ge en poäng. Eller har jag missuppfattat något då?
 

Dr. Miles

Expert
Stort tack Dr. Miles, dig kan man lita på. Som sagt - flög Seattle - Frankfurt nyligen i K-klass med Lufthansa och det borde enligt Uniteds tabell inte ge en poäng. Eller har jag missuppfattat något då?
Jo, du har tolkat rätt. Lufthansa K klass ger inga miles till United Mileage Plus.

Lufthansa K klass ger t ex 50% miles* till ANA Mileage Club. Då kan du använda ANAs Star Alliance bonusresa sökning utan workaround.
(*Fr o m 2013-APR-01 blir det bara 30%)
 
Last edited:

Paby

Medlem
Baserat på ditt resmönster låter UA MP smart. Om du bokar mest billiga Eco-biljetter så borde framförallt Economy Plus vara mycket värt. Dom där extra inches benutrymme gör stor skillnad på en lång resa.

Om du har ett internationellt segment med på en resa så har du alltid tillgång till Uniteds lounger som UA Gold, t.ex. under en mellanlandning i USA. Om du gör en resa med enbart inrikes segment så har du inte tillgång till loungen. Jag har inte märkt något undantag för oss som bosatta i Europa under åren som jag varit UA MP-medlem.
 
Jag signade upp efter påtryckningar från Doktorn som hävdade att det finns bra deals att hämta, kör vidare med EBG som prio-program fortfarande.

Precis som många andra har jag även Asiana, ANA, Qatar, Lufthansa Miles & More, Flying Blue, Qantas, US Airways och Avianca konton för att nämna några :D
 
Men alltså, är det inte onödigt med så pass många medlemskap? Lite som när man var liten och skulle sälja för båda jultidningskatalogerna men med facit i hand borde ha valt en för att ha chans på bättre premier? =)
 

Dr. Miles

Expert
Jag signade upp efter påtryckningar från Doktorn som hävdade att det finns bra deals att hämta, kör vidare med EBG som prio-program fortfarande.
Det är ingen påtryckning utan ordination. För samma summan du behöver att betala för skatter och bränsletillägg på SAS EuroBonus kan man köpa miles på United Mileage Club och boka bonusresa. (t ex Japan-Söderhavet)
 
Last edited:

Alx

Medlem
UAMP är riktigt bra. Själv har jag så gott som helt övergått ditt när det gäller *A. Anledningarna är många men unlimited complimentary upgrades (inom nordamerika/norra sydamerika), complimentary economy plus, 100% på ekonomi även på utvalda *A partners, extra statusmiles även på utvalda *A partners, några riktigt bra deals för awards. Sist och kanske viktigast av allt: Inga bränsletillägg på några partnerflyg vid awardresa!!

När det gäller LH bör man vara observant på att K klass ger 0%, samt L och T inom Europa. För ca. ett år sedan slutade iaf jag att få poäng för L och T även med long haul kombination. Enligt MP så ska man inte längre få poäng för intra europa L och T någonsin...

Ditt resmönster innebär att du absolut bör fundera över att överge EB till förmån för UAMP. De årliga fyra segment som krävs på UA för att få UAMP status bör du enkelt kunna uppnå inrikes i USA alt. genom att börja resa med UA över pölen. UA har renoverat sin 757:a och kör nu den bästa C och Y kabinen av alla flygbolag som flyger ARN-EWR/JFK.
 
Toppen