Senaste nytt

SAS kan ta bort business class inom Europa

Palazzi

Medlem
SAS vice VD, Philip Wågnert, berättade i en intervju för Stand By Nordic att det finns planer på att helt ta bort sin business class på flygningar inom Europa.

Problemet är att marknaden för business class minskat kraftigt sedan kabinen infördes för dryga 30 år sedan. Idag är det få företag, speciellt inom Skandinavien, som tillåter sina anställda att resa i annat än ekonomiklass. De få privatpersoner som väljer att betala för business class förväntar sig också mer än vad SAS kan erbjuda. Redan för flera år sedan valde SAS att plocka bort sin dyraste kabinklass på inrikestrafiken.

Om planerna blir verklighet, och det kan tydas att planerna är långt gångna, kommer SAS erbjuda Ekonomi och Ekonomi Extra inom Europa, samt tre kabinklasser på interkontinentala flyglinjer. Att SAS redan nu väljer att ta bort champagne och avvarar kabinklass-separering med skynke får nu möjligen en tydligare förklaring.

Troligen kommer ändå bokningsklasser som genererar 200% intjäning fortsatt kunna bokas, men som Ekonomi Extra i "full flex".

Länk till nyhet (på danska): SAS overvejer farvel til europæisk business class – Stand By – Morgennyheder til rejse-, hotel- og turistbranchen
 

Dr. Miles

Expert
Bara de inte tar bort Busienss class award (själva servicen spelar ingen roll) då är det okej för mig.
Annars blir det svårt att boka Business class bonuresa från Sverige med Avianca LifeMiles...
 

Palazzi

Medlem
Det här är nog 3-4 gången detta kommet på tal under senaste 5 åren.

De vill väl se om marknaden mjuknat inför idén. Att det kommer från en högt uppsatt person inom SAS kan betyda att det stämmer, men även att de utför ett "test" mot marknaden. Vi har ju redan startat en dikussion, så SAS kan snart läsa av resultatet (även om vi är aningen jäviga när det handlar om borttagande av business class:p).
 

Senator

Moderator
jag har väldigt svårt att se detta på LHR-CPH/ARN/OSL samt FRA-ARN/CPH/OSL. Den första sträckan då det inte är ovanligt med 20 pers i C, och den andra som feeder flights till långsträckor.

Däremot verkar marknaden vara mindre till destinationer som CDG och AMS, i alla fall när jag har åkt dit.

Men, Air Lingus har lyckas med en kabin på Europa trots att man byter över till Long Haul affärsklass. Jag vet att detta är diskussionen på Swiss och Lufthansa; hur går man från F/FCT upplevelse till rad 29 på samma resa?
 

Hall

Medlem
Det är för lite mellanskillnad economy extra-business inom europa för den dyrare cateringen och serveringen som man förväntar sig i business. Två vägar - lägg ner som de verkar vara inne på eller snäpp upp service en nivå och ta lite mer betalt. Går man in för att behålla så kan man ju försöka sälja in klassen mer mot företag. Det är mest specialpriser på economy extra som pushas idag.
 

Senator

Moderator
Tror ni inte att d blir som Lufthansa upplägget med Germanwings, dvs hubbtrafiken blir "normal" men övrigt blir LCC-upplägg?

"Bring back Snowflakes"? :cool:

IAG (BA/Iberia) tittar på samma sak med Vueling... Jämförelsen med SAS och long-haul blir jo lite missvisande med tanke på en flotta på 12 plan och 8 destinationer :)
 

MarcusC

Medlem
Skillnaden är helt klart liten mellan Business & Extra inom Europa, och just den ojämna service nivån höjer ju inte SAS Business produkt inom Europa. Men samtidigt om SAS vill kunna mata passagerare i Business Class till LHR och andra hubbar riskerar man kanske tappa en liten procent lönsamma business resenärer. Jag förstår att man vill minska kostnaderna.

Jag tycker det vore bättre ta bort economy extra och bara ha business & ekonomi. Men det lär väl inte hända.?!
 
Toppen