Senaste nytt

Transportera vin i incheckat bagage?

Henry

Medlem
Med tanke på alla champagneälskare här på forumet så känns det som att jag bör kunna få ett vettigt svar här om någonstans. Jag planerar att hälsa på några vänner i Rheingau-regionen utanför Frankfurt och tänkte då passa på att plocka med mig några flaskor vin. Eftersom jag bara skall vara där över en helg så räcker det med en carry-on, dock så lutar det just nu åt SAS-biljetter, vilket skulle göra att jag får checka in två väskor som *G. Väskorna kommer ju dock vara tomma och jag har ingen lust att släpa med en massa kläder och handdukar bara för att kunna packa vinerna på ett säkert sätt - det måste ju finnas en bättre lösning?

Är det någon som har erfarenhet av att transportera vin incheckat? Helst skulle jag vilja hitta en relativt billig engångslösning, eftersom jag inte transporterar viner alltför ofta. Det är gott om tid tills jag åker, så om det behöver beställas från andra sidan världen så är det inget problem.

Tack på förhand!
 

Marcus01

Medlem
Säg till när du köper så brukar de kunna hjälpa till. När jag har köpt lådor med vin har jag dragit papper runt och fått "Fragile" tags på lådan. Har funkat hittills...
 
Vingårdar jag besökt i Sydafrika säljer ett frigolit emballage i en pappkartong för 6 flaskor. Perfekt och säker transport för flaskor i incheckat bagage. Det borde finnas något liknande i DE.
 
Jag brukar rulla in flaskorna i bubbelplast. Jag förbereder hemma med att packa tejp och klippa till färdiga ark som är såpass stora att det blir fyra lager (småbubblig plast) runt varje flaska. Det får plats 5-6 flaskor i en kabinväska. Om det skulle visa sig att det dyker upp något intressantare än vin på shoppingrundan är det fiffiigt att man lätt kan dumpa bubbelplasten :)
 

Dr. Miles

Expert
Säg till när du köper så brukar de kunna hjälpa till. När jag har köpt lådor med vin har jag dragit papper runt och fått "Fragile" tags på lådan. Har funkat hittills...

Jag vet inte hur bagagehantering sker på flygplatserna men chauffören på Fedex, DHL brukar slänga lådor med "Fragile" etiketter på in i sin bil...
 

MarcusC

Medlem
Jag vet inte hur bagagehantering sker på flygplatserna men chauffören på Fedex, DHL brukar slänga lådor med "Fragile" etiketter på in i sin bil...
Bagage hantering på flygplatser brukar i mitt tycke vara än mer hårdhänt än expresspaket....

Väskor lastas ganska snabbt från transportband in i containers eller löst direkt in i lastrummet. Men frigolitlådor som nämts tror jag bör vara ganska säkert!!
 

Dr. Miles

Expert
Bagage hantering på flygplatser brukar i mitt tycke vara än mer hårdhänt än expresspaket....

Väskor lastas ganska snabbt från transportband in i containers eller löst direkt in i lastrummet. Men frigolitlådor som nämts tror jag bör vara ganska säkert!!
Ja, frigolit bör vara säker. Det som inte fungerar ibland är bubbelplast. Det är lite dålig mot tryck...
 
Toppen